Executarea în regim de urgență a Transfăgărășanului a fost determinată de invadarea Cehoslovaciei. Anul acesta se împlinesc 50 de ani de la inaugurarea dificilului traseu.
Traseul Transfăgărășan ar putea fi deschis tot anul
Modernizarea Transfăgărășanului pe tronsonul cuprins între km 104 – km 130+800, va fi făcută de Rutier Connex XXI S.R.L., cel care a câștigat licitația la sfârșitul lunii februarie. Acesta are în vedere fezabilitatea menținerii transfăgărășanului deschis pe toată perioada anului.
Studiul de fezabilitate are în vedere porțiunea dintre Piscul Negru și Cabana Bâlea Cascadă.
Drumul spectaculos face legătura dintre două provincii istorice ale României, Muntenia și Transilvania. De-a lungul timpului, oamenii au văzut potențialul turistic pe care drumul îl are și au construit locuri unde se pot caza turiștii care vin de departe și nu pot realiza traseul într-o singură zi.
Nicolae Ceaușescu a avut ideea construirii Transfăgărășanului
Ideea construirii acestui drum care i-a uimit și pe străini a fost a lui Nicolae Ceaușescu. Acesta a dispus construirea lui în urma invazia Cehoslovaciei. Oficial Operațiunea Dunărea, a fost ocuparea Republicii Socialiste Cehoslovace de către forțe armate din cinci state membre în Pactul de la Varșovia – Uniunea Sovietică, R.P. Bulgaria, R.P. Ungară, RDG și R.P. Polonă – în noaptea de 20–21 august 1968. Două state membre ale Pactului de la Varșovia, anume Albania și România, au refuzat să participe, conform Wikipedia.
Drumul a fost finalizat în anul 1974 din cauza condițiilor meteo nefavorabile, care au dus la întârzierea lucrărilor cu aproximativ un an. Înițial traseul trebuia să poarte numele dictatorului Nicolae Ceaușescu, însă acesta a refuzat și a primit numele pe care o întreagă planetă îl cunoaște, cel de Transfăgărășan.
Potrivit datelor oficiale, ar fi murit un total de 40 de oameni pentru construirea Transfăgărășanului. În memoria celor decedați s-au construit două monumente, unul la cota 1.200, Poarta Geniștilor și Poarta Întâlnirii, la cota 1.600.
„Transfăgărășanul rămâne o mândrie națională cu proiectare și execuție integral românească! Un lucru mai puțin evocat este inițierea acestui mare proiect de infrastructură în contextul geopolitic al invadării Cehoslovaciei, fapt ce a determinat executarea în regim de urgență a Transfăgărășanului”, transmitea Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pe pagina sa de Facebook.
Cel care a fost creierul proiectului Transfăgărășan a fost Chireac Avădanei
CNAIR nu uită să îl amintească pe șeful echipei de proiectare a traseului dificil.
„În acest context ar fi bine să-l evocăm și pe cel care a stat la baza stabilirii traseului Transfăgărășanului, domnul inginer Chireac Avădanei, şefului echipei de proiectare și al Canalului Dunăre -Marea Neagră”, menționează reprezentanții CNAIR. Detalii tehnice