Tinerii din România cheltuiesc o mare parte a venitului lunar pe mâncare și utilități. Potrivit unui sondaj realizat recent, puțini dintre ei reușesc să pună deoparte câțiva bani.
Tinerii din România, cheltuieli mari pe alimente și utilități
O mare parte dintre tinerii din România au salarii de aproximativ 3.000 de lei (600 euro). Din acest venit, cei din noile generații ajung să folosească 28% pe alimente, iar 16% pe utilități. Potrivit sondajului "Young Money Matters" realizat de GfK, doar 12% reușesc să economisească.
„Banii sunt în mod evident puţini pentru mulţi români din Generaţia Z/Millennials. Aşadar, cum îşi cheltuie ei salariile lunare? Studiul Young Money Matters a arătat că tinerii români cheltuiesc cei mai mulţi bani pe mâncare, la fel ca tinerii cehi şi polonezi. În medie, 28% din venitul lor lunar se duce pe mâncare, acest procent fiind mai mare în rândul femeilor şi al celor din grupa de vârstă 30-35 de ani (30% fiecare)”, spun realizatorii.
Facturi mari la utilități
Pe lângă sumele folosite pentru achiziționarea de alimente, o parte din salariul tinerilor se duce pe plata facturilor.
„Cheltuielile cu utilităţile au fost pe locul doi, cu 16%, în ciuda faptului că, la sfârşitul anului 2022, Guvernul român a introdus măsuri de ajutor de stat pentru a proteja cetăţenii de preţurile excesive la energie după invazia Rusiei în Ucraina, care a provocat o creştere puternică a facturilor la energie”, mai spun realizatorii analizei.
Studiul a fost realizat în România, precum și în state ca Polonia sau Cehia.
Tinerii din România nu reușesc să economisească
Datele arată că aceștia reușesc să economisească doar 12% din salariu. Doar cei cu venituri mai ridicate au șanse sa pună deoparte o sumă mai mare în fiecare lună.
„Investiţiile s-au situat la o medie de 6%, ceea ce înseamnă că, în medie, 18% din venitul lunar este investit într-o formă sau alta în active. Evident, cei cu venituri mai mari economisesc cel mai mult (17%); mai puţin aşteptat, grupa de vârstă cea mai tânără (între 18 şi 21 de ani) a declarat că economiseşte cel mai mult din salariu (18%)", se arată în raport.
Conform rezultatelor culese de l‐a respondenți, 54% dintre tinerii Generației Z sau Millennials au economisit
echivalentul unei luni sau mai puţin din salariul lor lunar. Drept dovadă, „economisirea banilor este dificilă pentru cei din grupele cu cele mai mici venituri şi, probabil, şi pentru cei cu familii”.
Totodată, 22% dintre tinerii chestionați au declarat că ai economisit una şi două luni de salariu. Alți 15% au arătat că au pus deoparte între trei şi cinci luni de salariu și doar 9% au strâns sume mai mari.
"Procentul scăzut al românilor care au mai mult de trei luni de economii (24%) în comparaţie cu cehii (44%) şi polonezii (47%) reflectă salariile relativ mici din România", mai spun realizatorii sondajului.