Anul acesta, programele de instruire cele mai solicitate sunt acelea în care angajaţii sunt puşi în situaţia să se confrunte cu lipsa de lichidităţi, reducerea cererii sau concurenţa dură.
Trainingurile de bază, precum cele de comunicare, care erau în top anul trecut au fost înlocuite de cele care îi pot ajuta pe manageri să reducă cât mai mult pierderile, iar pe angajaţi să răspundă cât mai bine situaţiilor de criză. Statisticile mai arată că bugetele pentru programele de training au fost blocate în multe companii, ceea ce a făcut să scadă cererile, în primul semestru al anului, cu 15%.
Simulare de criză
Unul dintre programele cele mai cerute în primul semestru al acestui an este cel de management strategic pe baza unei simulări. „În cadrul acestui training, participanţii sunt puşi în situaţia să conducă o companie timp de şapte ani şi sunt nevoiţi să se confrunte cu lipsa de lichidităţi, competiţie acerbă, apariţia de tehnologii noi, schimbarea comportamentului consumatorului, reducerea puternică a cererii şi multe alte situaţii atât de prezente în această perioadă extrem de dificilă”, afirmă Marius Opriş, partener al companiei Ascendis.
Irina, una dintre participantele la acest training, spune că ceea ce a fost cu totul remarcabil la curs este faptul că toate tehnicile care le-au fost „livrate” au fost construite în jurul experienţelor anterioare pe care le-au avut. „Astfel, ceea ce am învăţat în acest program nu numai că ni s-a părut uşor de asimilat, dar am înţeles relevanţa practică, aplicabilă imediat, a fiecărei noţiuni. Niciun pic de filosofie, niciun pic de didacticism. Totul pragmatic şi util”, este de părere cursanta.
Anul trecut erau foarte cerute traininguri de bază precum cele de comunicare, vânzări, abilităţi de prezentare, managementul timpului şi relaţii cu clientul. „Însă aceste traininguri nu au un ROI (return area investiţiei - n.r.) cuantificabil şi relevant”, afirmă Marius Opriş. Se caută programe eficiente
În acest an, în condiţiile în care bugetele sunt atent stabilite şi alocate, organizaţiile au devenit pragmatice şi doresc traininguri care să „îşi scoată banii”. „De exemplu, a crescut cererea pentru programe ample de managementul proceselor desfăşurate pe parcursul unui an. La sfârşitul programului, aplicând cele învăţate, fiecare participant trebuie să implementeze procese care să aducă o valoare do vedită companiei de minimum 20.000 de euro. Acesta este de fapt şi proba finală a eficienţei programului. Acest program generează o returnare a investiţiei de peste 1.000% şi chiar şi cei mai sceptici directori financiari sau manageri încep să creadă în eficacitatea trainingului”, susţine Marius Opriş. Alte tipuri de traininguri care vor fi foarte cerute în 2009 sunt cursurile de finanţe pentru nonfinanţişti, management financiar, managementul riscului, managementul schimbării şi managementul proceselor, susţin specialiştii în domeniu. „Toate aceste traininguri au ROI mare. De aceea, în situaţia actuală sunt printre singurele care pot fi susţinute de managerii de resurse umane şi aprobate de managerul financiar sau de directorul general”, este de părere Marius Opriş. CURSURI DE CRIZĂ Cum să vă „săpaţi” colegul de la serviciu
În contextul crizei economice, o companie austriacă de consultanţă, M27 Consulting GmbH, propune şi în România un program de cursuri la limita moralităţii, dar foarte practic, destinat celor în pericol de a fi „restructuraţi”, despre cum să-şi păstreaze slujba. Cursul are în vedere, printre altele, obiceiuri care duc la pierderea sigură a slujbei, calităţi ale angajatului preferat de şefi şi practici care te menţin angajat. Acestea din urmă caută, pe lângă îmbunătăţirea performanţelor fiecărui individ, să „arunce pisica în ograda vecinului”, beneficiarul cursului putând, după cum susţin organizatorii, să reziste ca angajat într-o organizaţie prin orice mijloace.
Clement Dan, director pentru România al M27 Consulting GmbH, declară: „Cursul propus de M27 în România nu are de fapt nimic scandalos, este vorba pur şi simplu de realităţile concrete care se întâlnesc în cadrul oricărei companii. Procedurile şi cultura întâlnite în majoritatea companiilor cu tradiţie fac ca unii dintre angajaţi să fie marginalizaţi sau chiar, în această perioadă dificilă, concediaţi, înainte de a li se da şansa să-şi demonstreze calităţile şi abilităţile în domeniul fiecăruia. Noi le oferim cunoştintele practice pentru a se adapta la cultura şi filosofia companiilor în care lucrează şi pentru a arăta angajatorilor că îşi merită poziţia din organizaţie”.