Vama Veche reprezintă un simbol pentru mulți români. Este un loc în care îți dorești să te întorci an de an, pentru a te relaxa și a te simți mai liber ca niciodată. Escapadele în această stațiune au devenit o tradiție. Totul începe cu „hai să mergem în Vamă!”, iar mulți turiști care ajung pe aceste meleaguri aleg să facă o vizită la „Povestea Ceaunului”. O afacere de familie unde românii se pot bucura de mese tradiționale, cu o abordare inovativă.
Trebuie mereu să fii gata să gândești și să trăiești „outside the box” pentru a-ți putea găsi locul în Vamă. Adevărații „vamaioți” sunt în căutare de libertate, bucurie și lucruri unice. Această stațiune este o lume a tuturor posibilităților până la urmă. Vama se trăiește, nu se povestește, iar atunci „când ceaunul și tigăile sfârâie, nimic nu mai contează” a explicat Bogdan Boiță, unul dintre proprietarii afacerii Povestea Ceaunului, conform Infofinanciar .
Antreprenor la malul mării
De când suntem mici ni se spune să ne alegem un drum clar în viață. Toți copiii sunt îndemnați de părinți să își găsească o meserie stabilă: medic, avocat, profesor sau cum spuneam eu când eram mică, „prințesă”. Iar mulți aleg să o ia pe aceste căi. Dar, în anumite cazuri, parcursul pe care ți l-ai imaginat la nivelul carierei ia o altă întorsătură.
„Povestea Ceaunului” este o afacere condusă de Bogdan și Oana Boiță, care au renunțat la carierele lor pentru a prelua business-ul familiei. El, absovent de Drept, ea absolventă de studii economice, o combinație de experiență și cunoștințe care a ajutat la punerea pe picioare a unei afaceri de succes. Bogdan Boiță a terminat Facultatea de Drept și a activat ulterior în diferite funcții publice de-a lungul anilor. Dar dorința de a fi antreprenor l-a adus la malul mării. „Am hotărât ca împreună cu soția mea să preluăm business-ul familiei, care se afla de ceva timp într-o etapă de stagnare” a spus proprietarul.
Prin experiența sa, a reușit să înțeleagă care sunt dificultățile cu care se confruntă mediul de afaceri. Astfel, atunci când știi datele problemei, poți ajunge la rezultate excepționale.
Rețete vechi și spirit autentic românesc
Cele mai bune decizii se iau în familie. De aici a pornit și ideea de business „Povestea Ceaunului”, de la amintiri presărate cu emoții și gusturi tradiționale. „Totul a început în cadrul unei discuții de familie, în care mama mea își amintea cu nostalgie momentele din copilăria sa în care bunica gătea cele mai savuroase preparate în ceaun, pe o plită cu discuri încinsă de un foc cu lemne” a povestit Bogdan.
Așadar, decizia era clară! Soții Boiță voiau să aducă pe mesele turiștilor din Vama Veche preparate tradiționale gătite autentic românesc, la ceaun, care pun în prim plan rețete vechi din diverse zone ale țării, cu influențe din delicioasa bucătărie a vecinilor maghiari. Iar numele afacerii a venit la fel de natural, fiind un laitmotiv al întregii activități: povești de viață, mâncarea bunicii și tradiționalul ceaun românesc.
Tradiție cu stil
Pot spune că „Povestea Ceaunului” este o afacere descrisă prin următoarele cuvinte: tradiție cu stil. Deși s-au axat pe tradițional, au vrut să ofere românilor o locație modernă, în care te poți bucura de o mâncare bună într-un decor de poveste. Motiv pentru care, în momentul preluării afacerii, cei doi și-au pus la bătaie economiile și au readus la viață locația. „Restaurantul și hotelul au beneficiat de o reamenajare capitală, investind atât idei, timp, cât și o mare parte din economiile noastre” a spus Bogdan.
Românii sunt gurmanzi înnăscuți, iar după ce ai stat până la răsărit pe plajă, ai nevoie de o mâncare bună. Restaurantul le oferă oamenilor porții generoase, la un preț bun, și preparate de la care nu te poți abține. „Strategiile noastre forte, putem spune că au fost următoarele: un preț corect și concurențial, ingrediente de calitate, o colaborare fructuoasă cu furnizorii și nu în ultimul rând, porții savuroase și generoase ce se remarcă prin prospețimea specifică” a explicat proprietarul afacerii.
Anul 2023 a fost unul extrem de bun pentru soții Boiță. Aceștia au reușit să obțină o cifră de afaceri de 1,3 milioane de euro. Dar, reușitele profesionale nu sunt totul. La nivel de realizări pe plan personal, cel mai frumos moment din viața celor doi antreprenori a fost, cu siguranță, nașterea fetiței lor, Ana Katerina.
Pată de culoare gastronomică
Într-o piață extrem de concurențială, trebuie să te faci remarcat. Astfel, „Povestea Ceaunului” aduce în prim plan gustul îmbietor și ingrediente de calitate pregătite cu grijă și creativitate de către chefii bucătari ai restaurantului: unul maghiar, iar celălalt basarabean. Aceștia sunt maeștrii din spatele scenei, care transformă ingredientele bucătăriei tradiționale rurale simple, într-o adevărată simfonie culinară.
„Noi credem că Restaurantul Povestea Ceaunului Vama Veche este o destinație culinară, ce reușește să aducă o pată de culoare gastronomică unică în sudul litoralului” a evidențiat Bogdan Boiță.
Așa cum reiese și din denumire, atmosfera de poveste se îmbină cu experiențele memorabile. Iar parte a acestui tablou sunt și angajații. Cei doi antreprenori se bazează în fiecare sezon pe o echipă de tineri care reușește să transmită clienților valorile afacerii.
„Am reușit să formăm o echipă de tineri, prezenți an de an în sezonul estival, ce reușesc nu doar să servească mâncarea, ci creează o atmosferă memorabilă, prin atenția lor la detalii și abordarea personalizată a nevoilor fiecărui client. Doar împreună putem oferi consumatorului locul perfect în care să își petreacă vacanțele în Vama Veche. Atunci când ceaunul și tigăile sfârâie, nimic nu mai contează decât satisfacția clienților” a explicat proprietarul.
Vama Veche, un simbol al libertății
Vama Veche nu este doar o stațiune. Este un simbol al libertății și al tinereții, o lume a posibilităților și a conexiunilor autentice. Această atmosferă de intensitate, pasiune și bucurie este un mare avantaj pentru afaceri. „Cu zâmbetul pe buze și un pic de nebunie din partea noastră, Vama și-a adus aportul prin ceea ce poți simți atunci când ești pe meleagurile ei” a explicat Bogdan.
În plus, turiștii sunt atrași de experiențe, care pe plajele din Vama Veche sunt trăite la maxim. „În Vamă veți întâlni cele mai expresive chipuri, oamenii au curajul să fie așa cum sunt cu adevărat. Este o tradiție ca în fiecare dimineață, în timpul sezonului estival, lumea să se strângă pe plajă pentru a vedea răsăritul soarelui și să asculte opera orchestrală <Bolero>. Nu exagerăm când spunem că cine nu a asistat la Bolero a fost degeaba sau deloc în Vama Veche. Vama se trăiește, nu se povestește, în schimb tot ce e bun în Vamă, se consumă la Povestea Ceaunului” a explicat antreprenorul.
Tradiție și inovație sub același acoperiș
Calea spre inovare este pavată de nevoia de schimbare. Preferințele și tendințele consumatorilor se schimbă constant. Iar acest aspect pune presiune pe antreprenori pentru a se dezvolta și a-și actualiza afacerile. Acest lucru a fost bine înțeles de soții Boiță, care au adus în restaurantul lor câte ceva pentru a satisface toate gusturile. Astfel, cei mai pretențioși, care își doresc să încerce gusturi noi, au la dispoziție rețete tradiționale reinventate.
„Crearea unei atmosfere care evocă tradiția și cultura locală este un factor ce ne diferențiază față de concurență. De exemplu, muzica, decorul și introducerea ceaunului în toate elementele restaurantului. Chiar și într-un local tradițional, există spațiu pentru inovație. O abordare inovatoare a rețetelor și a prezentării lor poate atrage atât clienții interesați de tradiție, cât și pe cei care caută ceva nou și diferit” a povestit Bogdan.
Adaptarea prețurilor într-o lume a scumpirilor
Industria HoReCa se confruntă cu extrem de multe provocări. O problemă majoră o reprezintă lipsa de personal calificat. Un alt aspect cu care se confruntă mulți antreprenori este dificultatea întâmpinată la nivelul adaptării prețurilor. Având în vedere creșterea constantă a prețurilor materiei prime, raportată la nivelul de trai al consumatorilor.
Vremurile se schimbă, iar oamenii odată cu timpul modifică tendințele și așteptările pe care le au de la o astfel de afacere. În acest sens, o schimbare care va lua cu asalt industria HoReCa este necesitatea implementării tehnologiei avansate. „Integrarea tehnologiei în toate aspectele experienței în restaurante, de la rezervări online și comenzi prin aplicații mobile până la sisteme de plată fără contact și realitate augmentată pentru meniuri interactive” a spus antreprenorul.
În plus, consumatorii încep să pună din ce în ce mai mult accent pe sustenabilitatea afacerii și alimentația sănătoasă. „O accentuare a preocupării pentru sustenabilitate și alimentație sănătoasă. Cu restaurante care se bazează pe ingrediente locale, organice și opțiuni vegetariene sau vegane” a spus Bogdan Boiță.
Un business este mai mult decât cifre, angajați și profit. Trebuie să știi cum să oferi o experiență. În ceaunul restaurantului din Vama Veche se fierb povești, care de abia așteaptă să fie descoperite în fiecare sezon estival de noi turiști.