I s-ar putea spune tractorul-puzzle, fiindcă maşinăria a duce cu un tractor şi fiindcă a făcut-o luând piese de ici, de colo.
 
Povestea tractorului-puzzle a început în urmă cu nouă ani. Chiar dacă era sărac, i se părea absurd să bată cinci kilometri zilnic, pe jos, din sat până la magazinul din comună. Apoi, mai erau şi muncile agricole, căci, vorba lui, „cine mai lucră pământul cu caii în secolul XXI?!”.

Aşa că, împins de sărăcie, Iliuţă Jurca a adunat diverse componente de maşini de prin sat şi s-a pus pe ciocănit şi şurubărit până când, după patru ani de meştereală, a construit minunea la care mai repară câte ceva şi acum.

A lucrat patru ani la el

Iliuţă Jurca are cum 35 de ani şi îşi conduce mândru tractorul unicat. În urmă cu nouă ani, pe când era prea sărac ca să-şi permită o maşină sau măcar un tractor adevărat, i-a venit o idee. Cum toată copilăria s-a învârtit în jurul tatălui său, Iosif, fost mecanic la IAS, ideile s-au legat cu uşurinţă. Astfel, de la proiect până la maşinăria care duduie pe drumul de ţară n-a trecut mult timp.

Era prin anul 2000 când Iliuţă a cumpărat, cu câţiva lei, o semănătoare nemţească Fariman, veche de 50 de ani. Fusese părăsită într-o gospodărie de un neamţ plecat în Germania. „Aveam vreo 26-27 de ani când m-am apucat de construit tractorul. Nu lucram atunci niciunde, aşa că de unde să fi avut bani să-mi iau unul nou? În patru ani lam terminat şi merge şi acum fără probleme. Fac peste 100 de kilometri cu el, săptămânal, la câmp şi pe drumuri. Acum trebuie să aflu lanţ pentru transmisie şi cauciucuri pentru roţile motrice”, zice bărbatul.

În acte, figurează ca şasiu

Tractorul-puzzle consumă o jumătate de litru de motorină ca să parcurgă 25 de kilometri de „drum întins”. „La teren accidentat, problema se pune altfel, maşinăria consumă. Oricum, merge foarte bine şi ca jeep, e o adevărată maşină de teren”, se laudă constructorul tractorului-puzzle.

„Tractorul nu e omologat, figurează ca şasiu, ceea ce înseamnă că nu poate merge pe drumurile publice, dar pe câmp e numai bun”, spune Iliuţă. În urmă cu doi ani, nişte ingineri din Cehia au vrut săi cumpere maşinăria, ca s-o expună ca piesă de muzeu, zice Iliuţă. Până la urmă, au abandonat ideea din cauza complicaţiilor vamale. Dar au fost impresionaţi de piesele „străvechi” din corpul tractorului. Nici consătenii lui Iliuţă nu prididesc cu mirarea ori de câte ori îl văd pe drum sau pe câmp. În afară de soţia Tincuţa, cel mai mândru de isprăvile lui este însă bunicul său, Ilie Jurca, de 94 de ani.

„Copilul ăsta de mic a vrut să meşterească. Când era şcolar, ne repara ceasurile de perete, mai târziu a făcut încălzire centrală în toată casa, ne-a făcut o centrală pe lemne, a pus calorifere în toate sobele din casă, iar acum repară televizoarele vecinilor. Dacă putea să facă şcoala, cine ştie unde ajungea”, spune bătrânul Jurca.

Iliuţă primeşte laudele zâmbind şi are planuri pe mai departe. Recent, şi-a cumpărat un tractor adevărat, e drept defect, căruia vrea să-i pună un motor de Skoda Felicia. Mai plănuieşte să facă şi un tractor cu motor în doi timpi, dar cu tracţiune 4×4. Ce s-ar alege de tractorul-puzzle? „L-aş da, dar numai după ce îmi construiesc altul. Nu pot rămâne fără. Mă ajută prea mult în gospodărie şi la câmp, nu mă pot lipsi de el”, zice Iliuţă.

REŢETA ILIUŢĂ

Mărci celebre, într-o combinaţie originală

FARYMANN.
De la semănătoarea Farymann, veche de aproape 60 de ani, Iliuţă Jurca a făcut rost de motor şi sistem de suspensii. Motorul are un singur cilindru şi, atunci când nu vrea „să plece” la buton, e pornit cu manivela (foloseşte şi „vechiul” demaror al semănătorii). Tot de aici a luat şi puntea faţă. Şi sistemul de frânare provine tot de la vechea semănătoare. Pe acesta însă l-a îmbunătăţit: atunci când are nevoie să-ntoarcă tractorul pe loc, poate bloca roata motoare de pe partea dorită. De aceea, tractorul-puzzle are două pedale de frână, ca la maşinile de curse. Una este pentru stânga şi una pentru dreapta, situate una lângă cealaltă, ca să poată fi acţionate şi simultan, cu un singur picior, la nevoie.

TALBOT.
De pe un autoturism Talbot a luat volanta şi placa de presiune de la ambreiaj. Discul de ambreiaj l-a făcut dintr-un disc mare de frână luat de la un tractor obişnuit.

OPEL. Cutia de viteze a fost luată de la un autoturism Opel Rekord, model 1980. A modificat-o şi a adaptat-o la întregul angrenaj.

ARO.
Reductorul este de pe o maşină de teren Aro 32 fabricată în anul 1983. Tot de la un Aro, model ceva mai vechi, a luat volanul.

DACIA. Farurile au fost luate de la un autoturism Dacia 1310.

ILIUŢĂ 100%.
Iliuţă Jurca a făcut osiile singur, dintr-un profil metalic „U”. Piesa de rezistenţă este „caroseria” motorului, de asemenea o invenţie 100% Iliuţă. Tânărul bănăţean a făcut caroseria dintr-o bucată de tablă îndoită pe care a vopsit-o apoi, frumos, în roşu.

ALTE COMPONENTE.
Roţile motorii, cele din spate, sunt de pe un tractor nemţesc care avea şi el mai bine de jumătate de veac vechime în momentul în care l-a „deposedat” de ele. Roţile din faţă, de direcţie, le-a cumpărat dintr-un magazin. Demarorul a fost achiziţionat din piaţa de vechituri.

ALTE DATE TEHNICE.
Alimentarea cu motorină este făcută prin cădere, dintr-un rezervor de nouă litri, lucru care-i conferă motorului de 14 CP o autonomie de funcţionare de 18 ore.


ADAPTAT. Motorul are un singur piston, dar trage tare
Foto: Remus Suciu