România. Vlad Pufu atrage atenția asupra unui fenomen îngrijorător. Tot mai puțini elevi sunt absolvenți în școlile din România. Senatorul liberal subliniază necesitatea ca școala să fie mai atrăgătoare pentru toți elevii, pentru a preveni abandonul școlar.
Tot mai puțini elevi în școli. Senatorul Vlad Pufu: Trebuie să facem şcoala atractivă
„Acum 12 ani începeau şcoala 190.000 de elevi. Anul acesta, în vară, au terminat 120. 000 de elevi. Deci, 70.000 de elevi sunt pierduţi pe traseu. Unde s-au pierdut aceştia? Care este explicaţia pierderilor? Care este motivul pentru care ei au renunţat la şcoală? Trebuie să găsim, cu toţii, răspunsurile!
Pe de o parte, cel mai simplu e să punem situaţia pe seama migraţiei, dar, pe de altă parte, sunt şi alte aspecte care îi fac pe copii să se îndepărteze de şcoală. Vorbim de educaţia părinţilor, pentru că, astăzi, a fi părinte nu mai este pentru toată lumea, este evident, nu mai vin părinţii să-i îndrume către şcoală. Sunt copii care se pierd în clasa a VIII-a, din câte s-a constatat, pentru că şcoala nu face nimic să-i atragă. Dar, una dintre cauzele principale ale abandonului şcolar este sărăcia.
Faptul că îi dai un ghiozdan şi cărţi, la începutul anului, nu rezolvă nimic, pentru că, ulterior, sunt tot felul de provocări pentru un copil fără posibilităţi de a ajunge la şcoală”, a spus senatorul PNL Buzău Vlad-Mircea Pufu la un post local de televiziune.
„E nevoie ca şcoala să fie atractivă pentru toţi copiii!”, a mai spus liberalul.
Tot mai mulți elevi abandonează școlile din România
Conform unui studiu menționat de senatorul Vlad Pufu, 70.000 de copii au abandonat școala pe parcursul unui ciclu complet de la clasa I până la a XII-a.
Pufu a făcut referire și la un raport al Monitorului Social, care arată că România înregistrează una dintre cele mai ridicate rate de abandon școlar din Uniunea Europeană. În timp ce media europeană era de 9% în 2022, România avea o rată de abandon de 15,6%. Mai mult, există mari variații regionale, de la o rată de 11% în vestul țării la un îngrijorător 23% în Regiunea Sud-Est.
Vlad Pufu: „Școala trebuie să fie pentru toată lumea”
Senatorul Vlad Pufu a mai subliniat în declarațiile sale necesitatea unui sprijin real pentru categoriile defavorizate și găsirea de soluții pentru a face școala atractivă pentru toți copiii, astfel încât să fie evitate abandonurile școlare.
El consideră că din cei 190.000 de copii care intră în clasa I, aproape toți ar trebui să ajungă să finalizeze liceul sau, cel puțin, să fie îndrumați către o școală profesională după clasa a VIII-a, pentru a preveni situația în care tinerii rămân fără educație formală.
Totodată, senatorul liberal a accentuat importanța unor măsuri preventive împotriva abandonului școlar, subliniind că profesorii sunt primii care ar trebui să sesizeze cazurile de risc și să intervină. Acesta consideră că educația nu este doar responsabilitatea familiilor sau a autorităților, ci și a dascălilor, care joacă un rol esențial în menținerea elevilor în sistemul de învățământ.
„Depinde de noi să reuşim să atragem din mediile acestea copiii, pentru că, de cele mai multe ori, aceşti copii, să ştiţi, sunt dornici să înveţe şi sunt unii excepţionali, iar faptul că nu reuşesc să ajungă la şcoală, să crească într-un mediu educaţional sau să parcurgă un mediu educaţional, din alte motive, altele decât acelea privind capacitatea de a învăţa, asta depinde foarte mult de noi. Asta trebuie să identifice dascălii, noi toţi, la nivelul societăţii, directorii, inspectoratele şcolare: acele familii care au copii care trebuie îndrumaţi şi atraşi către şcoală. Pentru că şcoala trebuie să fie pentru toată lumea”, a mai declarat Vlad-Mircea Pufu.