Topul care arată situația dezastruoasă din România. Cifrele vin de la UE

Oficiul European de Statistică (Eurostat) a dat, joi,  publicității un raport, potrivit căruia, în luna august, România s-a situat printre ţările membre cu cele mai ridicate rate ale inflaţiei.

Eurostat menționează că în această lună au fost la o cotă ridicată restricţiile impuse pentru a ţine sub control pandemia de coronavirus (COVID-19).

În august, rata anuală a inflaţiei în zona euro a coborât până la minus 0,2%, de la 0,4% luna precedentă, în timp ce în Uniunea Europeană a scăzut până la 0,4%, de la 0,9% luna precedentă. Este pentru prima dată din mai 2016 când rata anuală a inflaţiei în zona euro a coborât în teritoriul negativ.

Comparativ cu situaţia din iulie, rata anuală a inflaţiei în august a scăzut în 16 state membre, a rămas stabilă în trei (inclusiv în România) şi a crescut în şase state membre.

Cele mai ridicate rate anuale ale inflaţiei din UE au fost înregistrate, luna trecută, în Ungaria (4%), Polonia (3,7%), Cehia (3,5%) şi România (2,5%). La polul opus sunt unele state membre UE unde rata anuală a inflaţiei este negativă: Cipru (minus 2,9%), Grecia (minus 2,3%) şi Estonia (minus 1,3%).

Criza sanitară a modificat comportamentul de cumpărare al românilor

Datele Eurostat mai arată că inflaţia de bază (core inflation), adică ceea ce rămâne după ce sunt eliminate preţurile pentru bunuri volatile, precum energia şi alimentele, a scăzut în august până la 0,6%, de la un nivel de 1,3% în iulie. Inflaţia de bază este urmărită cu atenţie de către BCE la elaborarea deciziilor sale de politică monetară.

Piaţa de bunuri de larg consum a înregistrat o creştere în valoare cu 12% în prima jumătate a anului în curs, faţă de primul semestru din 2019, iar pe fondul unor preţuri majorate cu 5% gospodăriile din România au cumpărat volume mai mari cu 9% şi au ales segmente inferioare de preţ, potrivit unui studiu GfK.

„Criza medicală şi, implicit, restricţiile din ultimele luni au determinat schimbări în comportamentul de cumpărare, astfel încât frecvenţa vizitelor la magazin a scăzut cu 6%, iar suma medie plătită la un act de cumpărare a crescut cu aproape 20%”, relevă datele studiului, potrivit agerpres.ro