Tommi Mäkinen, de la tractoare la raliuri

Cvadruplul campion mondial, venit la Bucureşti, a acordat ieri „Evenimentului zilei“ primul interviu pentru presa din România.

În 1996, finlandezul Tommi Mäkinen a câştigat pentru prima oară Campionatul Mondial de Raliuri (WRC), titlu pe care nu l-a mai cedat până în anul 2000. Nordicul şi francezul Sebastien Loeb sunt singurii piloţi din istorie care au în palmares patru titluri consecutive în WRC. Tomi Mäkkinen (44 de ani) a participat ieri, la Bucureşti, la prezentarea modelului Subaru Impreza N14, la bordul căruia va concura campionul naţional la raliuri Dan Gârtofan. Prima cursă la care va fi folosit noul model, preparat de Tommi Mäkkinen, este Raliul Clujului, a patra etapă a campionatului naţional, care se va desfăşura la sfârşitul acestei săptămâni, fiind ultima rundă pe asfalt.

Doi ani campion la arat în Finlanda

Finlandezul, care s-a retras din activitatea competiţională în 2003, şia început cariera pe un tractor! În 1982 şi 1985, Makinen a triumfat în campionatul finlandez de arat! Doi ani mai târziu, nordicul s-a impus în „Raliul celor 1000 de lacuri“. Cariera sa a luat o întorsătură neaşteptată în 1990, când a început să concureze avându-l drept copilot pe experimentatul Seppo Harjanne, campion mondial în 1985. I-a preparat maşina lui Gârtofan În prezent, Tommi Mäkinen pregăteşte maşinile Subaru pentru marea aventură a raliurilor. În luna mai a acestui an, finlandezul a testat maşina pe care urmează să concureze Gârtofan în judeţul Hunedoara. Finlandezul s-a declarat atunci încântat de traseele de raliu hunedorene, considerând că acestea solicită foarte mult pilotul din punct de vedere tehnic şi sunt optime pentru a găsi cele mai bune setări pentru maşină.

4 titluri mondiale consecutive la raliuri a cucerit pilotul finlandez Tommi Mäkinen

REZISTENŢĂ

„Uneori, într-o zi merg cu o maşină şi 4.000 de kilometri!“ EVZ: Care sunt punctele forte şi care sunt cele slabe ale noului model Subaru? Tommi Mäkinen: Este greu de spus... Facem permanent teste şi întotdeauna mai apare câte ceva de îmbunătăţit. Primele teste le-am făcut toamna trecută şi am comparat noua maşină cu cea veche. Ceea ce am văzut imediat este că noul model este foarte stabil, iar acest lucru ne-a dat multă încredere. Este o maşină promiţătoare. Fiecare maşină este unică, dar fiecare are nevoie de nişte îmbunătăţiri.

Cât timp lucrezi la prepararea unui nou model? Echipa noastră lucrează zilnic între orele 8.00 şi 17.00. Facem mulţi kilometri la teste. Cu un model mergem uneori şi 4.000 de kilometri.

Ai petrecut mult timp în România. Care a fost cel mai neplăcut moment şi cel mai plăcut? N-am avut momente neplăcute în România. Noi am fost mereu bine primiţi în această ţară.

Traficul? Am fost avertizat în legătură cu acest lucru. Mai sunt ţări cu trafic ca la voi... Deci nimic nou.

Când ai căpătat pasiunea pentru maşini? O am de când mă ştiu. Ţin minte că eram foarte mic şi aveam idoli în „Raliul celor 1000 de lacuri“.

Dintre etapele din WRC, care a fost cea care ţi-a plăcut cel mai mult? Nu pot să spun că am avut o etapă preferată. Nu pot să aleg una dintre ele. Fiecare etapă are farmecul ei.

În România, sportul-rege este fotbalul. Cine crezi că va triumfa la Campionatul European? Îmi place mult fotbalul, dar asta este o întrebare grea. Sunt multe echipe bune. Nu pot să dau un nume.

Cunoşti vreun fotbalist român? Nu urmăresc fotbalul atât de îndeaproape. Fiul meu ar trebui întrebat! Este specialist.

Crezi că pilotul de Formula 1 Kimi Raikkonen, compatriotul tău, îşi va păstra titlul mondial? Îl cunosc bine pe Kimi. Ştiu cât de talentat este şi cred că este capabil de acest lucru.