Un festival de arte performative care chestionează artistic uștimii 25 de ani, se întâmplă, vreme de o săptămână, la Timișoara. Evenimentul începe în forță, azi după-amiază, și se încheie pe 25 septembrie.
Potrivit organizatorilor, Festivalul de Arte Performative Timișoara urmărește ca, pe durata unei săptămâni, să sondeze, prin mijloacele performance-ului și ale dansului contemporan, dimensiunea phisologică și socială a corpului în țări marcate de comunism.
În 2015, Festivalul de Arte Performative Timișoara (FAPT) propune un moment de reflecție asupra trecutului recent, prin prisma unor spectacole semnate de artiști cu discurs critic din domeniul dansului contemporan din Germania, România, Serbia și Franța. Saša Asentić, Isabelle Schad, Mădălina Dan, Sergiu Matiș, Farid Fairuz, Paul Dunca și Olivier Dubois sunt autorii performance-urilor invitate în prima ediție a festivalului. ”Festivalul reunește în program artiști ai dansului contemporan, pentru a recupera absența aproape totală a acestui gen artistic în ultimii ani la Timișoara și deschide o ușă către spațiul ex-iugoslav, prin colaborarea cu Saša Asentić, care prezintă în festival producția „Revolution won’t be performed“, realizată în coproducție cu Teatrul Național Sârb și Per.Art”, arată Ciprian Marinescu, curatorul evenimentului.
FAPT se deschide cu demersul artistic al coregrafei germane Isabelle Schad - „Collective jumps“. Artista aduce împreună dansatori germani și actori locali, care au fost selectați printr-un workshop, ca să investigheze interesul pentru practicarea dansului contemporan la Timișoara.
Paul Dunca revigorează pentru Timișoara un performance realizat în urmă cu câțiva ani cu sprijinul Centrului Național al Dansului din București, „We went with these bodies as far as we could“, iar coregraful francez Olivier Dubois, autorul celebrelor spectacolele „Rouge”, „Tragédie” și „Révolution” – e reprezentat în festival prin solo-ul „Mon Élue Noire – Sacre 2“, creat pentru Germaine Acogny, „La Grande Dame“ a dansului contemporan african. Cu o zi înainte de prezentarea spectacolului în festival, Germaine Acogny dedică un ceas întâlnirii cu publicul timișorean.
Festivalul de Arte Performative Timișoara a comisionat pentru prima ediție două lucrări. Sergiu Matiș și Mădălina Dan se află în spectacolul „All that mattered“ la prima colaborare, iar Farid Fairuz prezintă în festival un performance nou, intitulat „You might as well have sung the Swedish national anthem”, în care cheamă la întâlnire unu la unu doar persoanele de gen masculin, cu scopul de a investiga “mecanismele care perpetuează și consolidează elementele care contribuie la o cultură a violenței” (Farid Fairuz).
”Selecția spectacolelor din acest an și evenimentele conexe – dezbaterea „The show starts at seven“, expoziția „La danse contemporaine en questions“, prezentată cu sprijinul Institutului Cultural Francez Timișoara, precum și filmul „How Ideology Moved Our Collective Body“ de Marta Popivoda (un documentar subiectiv despre tranziția spre capitalism percepută prin prisma colectivității care se sfărâmă în indivizi buimaci) – adresează întrebări societății de azi, orașului Revoluției, orașului aflat la granița UE, orașelor aflate dincolo de granița UE, ușilor închise, nouă înșine, atunci când avem sau ne lipsește o utopie”, mai sune Ciprian Marinescu.
Programul intebgral al evenimentului poate fi consultat aici.