Tiganii, in luminile rampei

Tiganii, in luminile  rampei

In timp ce violentele din Italia iau amploare si au implicatii mari si in Romania, productiile cu si despre tigani de pe micul ecran ar putea fi influentate de escaladarea conflictului.

Fie ca e vorba despre telenovela „Inima de tigan”, de la Acasa TV, miscarile spectaculoase specifice acestei etnii de la „Dansez pentru tine” sau de serialul „Clanu’ Spranceana” de la Antena 1, exotismul conationalilor nostri atrage tot mai multi spectatori.

Omniprezenta comunitatii rrome in media a fost scoasa in evidenta si de recentul scandal iscat in Italia dupa ce un roman de etnie rroma a fost acuzat ca a ucis o italianca.  

„Audienta ar trebui sa creasca” „Daca va exista o legatura directa intre evenimentele din Italia si audienta serialului „Clanu’ Spranceana”, atunci audienta ar trebui sa creasca. Oamenii tind sa devina mai sensibili la problemele tiganilor, in urma unui caz care pe mine ma face sa-mi pun intrebari. In ce masura sunt infractorii calai si in ce masura sunt ei insisi victime? Si cat de mult a contat ca acuzatul este un tigan din Romania?”, a declarat regizorul.

Bodochi: „Infractorii sa nu fie lasati sa plece din tara”

Actorul Marius Bodochi, cel care il intruchipeaza in serial pe interlopul Toni Spranceana, este incantat de o partitura care ii permite sa cunoasca o lume cu oameni imprevizibili, care trec abrupt de la o stare la alta. „Acum te ia in brate, acum te injunghie”, isi descrie actorul personajul.

„Scenariul este exceptional, iar ceea ce prezentam noi aici este realitatea transpusa artistic si ne intereseaza latura ludica a acestor oameni. Oricum, e o lume care trebuie inteleasa, cu oameni ca toti oamenii, care au si calitati, si defecte. Nu-mi dau seama daca ceea ce s-a intamplat in Italia va influenta ratingul serialului”, declara Bodochi.

In ceea ce priveste ecourile evenimentelor din Italia, Bodochi a urmarit, ca tot romanul, de la televizor si din ziare, ceea ce se intampla:

„Este pacat ca se rasfrange totul asupra unei categorii intregi de populatie. Cred ca ar fi bine ca acelor persoane care au savarsit infractiuni sa nu li se dea voie sa plece din tara. Sa fie pus la punct un sistem informatizat care sa identifice asemenea persoane. Am citit chiar azi, inainte sa merg la filmari, ca Mutu a fost huiduit in Italia. Nu este corect! Tot ce au facut bine personalitati ale vietii publice romanesti, artisti, politicieni si chiar oameni simpli, este pus in umbra de astfel de fapte ingrozitoare”.

„Ghiocele, pe unde mai iesti?”

Cand a scris scenariul, apoi l-a urmarit din scaunul de regizor, fostul ziarist Andy Lupu si-a propus sa tina cont de situatii pe care el insusi le-a trait. S-a ferit de idilizarea gratuita si a ingrosat tusele numai din ratiuni umoristice. „„Clanu’ Spranceana” e un serial viu, cu o poveste rupta din viata. Nu acoperim toate aspectele din existenta unui rrom, dar cele care apar in film reflecta realitatea. Cum ne-am dorit un serial onest si realist, exista comentarii foarte directe si dure, atat la adresa romanilor, cat si a rromilor”, spune regizorul, amintind ca multe din scenele din serial au fost traite pe propria-i piele.

„Situatiile care stau la baza scenariului sunt traite de mine, dar si de coproducatorul serialului, Giani Oprina. Am trait in casa cu neamul lui Ghiocel. „Ghiocele, fratili mieu, pe unde mai iesti?” Am copilarit la marginea tiganiei din satul Pasarea, la 20 de km de Bucuresti, am trecut prin  terapie - pentru cine nu stie, Toni Spranceana merge la psihoterapie la vecina lui, „Tanti Freud” (n.r. - Nicole Dutu) si, in general, am facut cam toate nebuniile de care este vorba in film”, marturiseste Lupu.   

Tigani dependenti de internet

Nu va asteptati sa vedeti in „Clanu’ Spranceana” costumele colorate si stralucitoare ale satrarilor, caci rromii lui Andy Lupu au imprumutat mult din viata romanilor. „De aceea lipsesc fustele inflorate si salbele opulente. Doar Baba Lumina, mama lui Toni Spranceana, ramane o tiganca legata de traditii, ceea ce nu o impiedica sa devina dependenta de internet. Iar muzica tiganeasca, aia adevarata, este prezenta peste tot in film”, spune Andy Lupu. De altfel, pe coloana sonora a serialului se afla si cateva piese inedite ale lui Mihai Margineanu, devenit celebru cu „Ma iubeste femeile” si „Paraschivo”.  

Consultanti in materie de rromi

Pentru o ilustrare cat mai fidela a comportamentului romanes, Aurelian Temisan, interpretul varului Elvis, tine cont de ce-i spun cele doua consultante in materie de rromi ale serialului. Se lasa, de asemenea, condus si de scenariul sprintar, plin de situatii comice.

„E prima data cand citesc un scenariu si rad, iar asta inseamna ca e un scenariu foarte bun. Audienta acestui serial va creste sau descreste in functie de scenariu, de jocul actorilor si a modului in care e regizat. N-au nicio legatura evenimentele din Italia cu ratingul serialului”, si-a exprimat Temisan opinia.

Dincolo de mimetismul unor productii, de efectele marketingului, de influenta conceptului de „politically correctness”, exista, indubitabil,  un efect de socializare, civilizator al productiilor cu si despre comunitatea rroma, surprinsa in cateva cuvinte de regizorul Andy Lupu.

Toni Spranceana are o replica: „Poti sa ma urasti cat vrei, dar nu te face ca nu exist”. Prin filmele cu rromi, noi, majoritatea romanilor, aratam ca ii luam in seama, ca nu-i ignoram. Recunoastem ca au si ei lucruri bune. Astfel, ii invitam sa vada ca si noi avem lucruri bune, cum ar fi scoala, ordinea, curatenia si... prezervativele”. 

INTERVIU RAPID

Andy Lupu, inspirat de recentele evenimente din Italia

EVZ TV: Crezi ca vor influenta evenimentele din Italia audienta serialului? Vor fi oamenii mai sensibili la viata rromilor si la interactiunea lor cu alte etnii? Andy Lupu: Daca va exista o legatura directa intre evenimentele din Italia si audienta serialului „Clanu’ Spranceana”, atunci audienta ar trebui sa creasca. Oamenii tind sa devina mai sensibili la problemele tiganilor, in urma unui caz care pe mine ma face sa-mi pun intrebari. In ce masura sunt infractorii calai si in ce masura sunt, ei insisi, victime? Si cat de mult a contat ca acuzatul este un tigan din Romania?

Te inspira evenimentele din Italia pentru episoade ulterioare ale „Clanului”? Povestea italiana, o drama cu efecte neasteptate si intorsaturi de situatie, este o sursa de inspiratie. Am si inceput sa ma gandesc la noi personaje si la noi scene pentru serial.

Comedie dramatica la Antena 1, dansuri tiganesti la Pro TV, „Roming” pe marile ecrane. Cum vezi aceasta omniprezenta a rromilor la televizor? Observ o apropiere intre etnii, intre oameni. Prin muzica, prin vocabular, prin stil de viata. Ceea ce era considerat subcultura devine curent. Ceea ce era considerat marginal devine moda. Filmele cu tigani sunt un pas inainte spre intelegere. Nu sunt insa naiv. O batuta zdravana pe muzica tiganeasca nu sterge rasismul, incepand de maine. In acelasi timp, cine e de vina ca tiganii din Tarile Romane erau, pana acum o suta de ani, robi? Pe romaneste, sclavi. Exact ca negrii din America. Daca va inchipuiti ca in SUA nu mai e rasism, dati o fuga pana in South Bronx.

Ne puteți urmări și pe Google News