"Cinematografia română a adus noi feţe, un nou mod de a vedea lumea", a declarat Thierry Frémaux, delegatul general al Festivalului de Film de la Cannes.
"Ce este minunat la cinematografia română este faptul că îţi dă senzaţia (că este formată - n.r.) din mai mulţi cineaşti. (...) Nu este o imitaţie, ci o emulaţie", a afirmat, marţi, delegatul celui mai important festival din lume, în cadrul unei conferinţe de presă organizate cu ocazia evenimentului "Les Films de Cannes a Bucarest" (15-21 octombrie).
În ce priveşte amănuntele din culisele selecţiei la Cannes, "Filmul «Moartea domnului Lăzărescu» a fost selectat în (secţiunea) Un Certain Regard, dar trebuia să fie în competiţie. Îmi pare rău de acest lucru", a spus Thierry Frémaux.
Cât despre filmul "4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile" - recompensat cu Palme d'Or în 2007 -, Frémaux a declarat că, iniţial, a inclus pelicula semnată de Mungiu în secţiunea Un Certain Regard pentru a o "proteja". "Toată lumea spionează selecţia de la Cannes", a opinat delegatul general. "Cu două zile înainte de festival, am anunţat filmul lui Mungiu în competiţie", a precizat el.
De asemenea, Frémaux consideră că filmul lui Mungiu a fost un caz rar în istoria festivalului - un lungmetraj care a câştigat marele trofeu, fiind proiectat primul în calupul de competiţie.
Greutăţile secţiei
La masterclassul de la Cinema Studio, care a urmat conferinţei de presă, Frémaux a susţinut că primul film pe care l-a ales, ca selecţioner al Festivalului de la Cannes, a fost "Moulin Rouge", cu Nicole Kidman, în 2001. "Să faci o selecţie perfectă este imposibil", a opinat el. "Când selecţia este bună, acest lucru se datorează cineaştilor, când nu este bună, este vina mea. (...) Nu spun ce este bun sau ce nu este bun, ci spun ce trebuie să fie prezentat la Cannes şi ce nu", a menţionat Frémaux despre calitatea sa de delegat al festivalului.
Cât despre vizibilitatea şi promovarea cinematografiei naţionale, în faţa mai comercialei cinematografii americane, Frémaux crede că ar trebui să existe politici speciale în acest sens. "Aici există o generaţie minunată de cineaşti, dar nu este destul. Nu este destul să câştigi Palme d'Or. Acest lucru trebuie să aibă ecou la spectatorii români. Pe noi, la Cannes, ne interesează cinematografia română", a declarat Frémaux. "Este păcat că cinematograful românesc are succes în lume şi nu la el acasă", a concluzionat el.