Vineri, puţine festivităţi oficiale vor marca plecarea Marii Britanii din Uniunea Europeană, la ora 11 noaptea. Pe reşedinţa din Downing Street 10, va fi proiectat un ceas care va marca ultima oră a ţării în UE, iar Nigel Farage va fi gazda unor festivităţi în Piaţa Parlamentului, unde vor flutura drapelele Regatului Unit.

Dar nimic nu se va asemăna cu procesiunea cu torţe din noaptea de 1 ianuarie 1973, când premierul Edward Heath a fost urmat la Bruxelles de predecesorii săi, Harold Macmillan, Alec Douglas-Home şi de un întreg cor de politicieni de pe întreg eşichierul politic care au asistat la primirea Regatului Unit în Comunitatea Economică Europeană.

Ziua de vineri va marca începutul a ceea ce ar putea fi o grea bătălie în vederea finalizării unui acord comercial până la sfârşitul anului, ca să nu mai vorbim despre problemele “necomerciale” care vor trebui şi ele soluţionate, cum ar fi cooperarea în domeniul informaţiilor, în cel al pescuitului, în privinţa datelor, educaţiei şi a cooperării în domeniul cercetării.

Va schimba ceva data de 31 ianuarie?

Da. Deşi viaţa de zi cu zi va rămâne aceeaşi, iar Regatul Unit va rămâne în piaţa unică şi în uniunea vamală până la sfârşitul anului ca parte a înţelegerilor pe tema tranziţiei, acordul de retragere va deveni un tratat internaţional cu temeiuri legale. Asta impune sancţiuni pentru orice “regres sau jumătăţi de măsură”, după cum sublinia la Londra, săptămâna trecută, Stefaan de Rynck, consilierul lui Michel Barnier.

 Ce va urma?

Ştim puţine lucruri despre planurile negocierilor, iar o examinare a Brexitului din partea parlamentului a fost restricţionată. Potrivit unor surse, comisia pentru UE din Camera Lorzilor l-a invitat, dar nu a reuşit să îl convingă pe Stephen Barclay să vină şi să explice care vor fi următoarele etape.

“Regatul Unit mai are cinci zile până să intre într-un şir de negocieri extrem de complexe şi eventual prelungite”, a declarat Brigid Fowler, cercetător principal la Hansard Society.

Deşi lumea afacerilor a cerut guvernului să-şi dezvăluie viziunea legată de Brexit dincolo de aspiraţiile legate de un acord fără taxe şi fără cote, despre obiectivele exacte ale lui Boris Johnson se ştiu puţine lucruri.

 Cum va gestiona premierul faza următoare?

Johnson face tot ce poate ca să excludă cuvântul Brexit din lexiconul britanic. El a redus deja posibilitatea parlamentului de a urmări următoare fază, iar guvernului i s-au oferit doar nişte vagi indici despre obiective şi despre viitoarele puncte fierbinţi ale negocierilor. Înaintea intrării în tratative, ambele părţi publică de obicei obiectivele de dorit şi problemele în dispută. Până duminică, atunci când ministrul pentru Brexit, Stephen Barclay, i-a spus lui Andrew Marr de la BBC că ele vor fi publicate, nu se prea ştia exact dacă Johnson o să şi facă asta. Premierul ar urma să ofere mai multe clarificări într-un discurs major programat peste două săptămâni, dar implicarea parlamentului în aprobarea mandatului pentru negocieri a fost eliminată din legea Brexitului.

“În principal, guvernul pare să se bazeze pe pârghiile obişnuite în privinţa răspunderii ministeriale în faţa parlamentului. Asta face ca guvernul să fie cel care hotărăşte ce informaţii vor fi făcute publice şi când”, a declarat dna Fowler.

 Când vor începe negocierile?

E de aşteptat un zăngănit de arme din partea ambelor părţi, dar e puţin probabil ca negocierile să înceapă înainte de luna martie. Înaintea Crăciunului, Comisia Europeană a stabilit 30 de etape în privinţa ratificării obiectivelor sale, iar ele urmează să fie parafate de statele membre în cadrul unei reuniuni programate pe 25 februarie.

 Cine va negocia din partea Regatului Unit?

David Frost, care l-a înlocuit pe Oliver Robbins ca negociator-şef, ar urma să conducă o delegaţie de aproximativ 30 de persoane, formată din funcţionari publici şi experţi în comerţ. Unii au sugerat ca guvernul să angajeze în echipă cât mai mulţi experţi din echipa canadiană care a parafat noul acord al Canadei cu UE.

 Cum rămâne cu Irlanda de Nord?

Asta rămâne cea mai contencioasă parte a acordului cu privire la Brexit din cauza eventualului control asupra produselor care traversează Marea Irlandei. săptămâna trecută, De Rynck a spus că Regatul Unit şi UE vor trebui să se arate “foarte disciplinate” dacă vor să ajungă la un nou sistem comercial în Irlanda de Nord, care să fie gata până pe 31 decembrie.

Bruxelles-ul şi liderii irlandezi sunt deja alarmaţi de repetatele declaraţii ale lui Johnson potrivit cărora nu va exista niciun control al produselor care traversează Marea Irlandei, chiar dacă unele controale vor trebui să fie obligatorii.

Duminică, ministrul irlandez pentru afaceri europene, Helen McEntee, l-a contrazis în mod direct făcându-i lui Sophy Ridge de la Sky News următoarea declaraţie: “Nu va exista niciun fel de control pe Insula Irlanda, am spus foarte clar acest lucru”.

O comisie de specialitate şi un grup de consilieri, subsidiari ai comisiei mixte, va stabili protocolul vizând Irlanda de Nord. Oamenii de afaceri nord-irlandezi au cerut guvernului să stabilească urgent un grup de lucru, astfel încât controalele să fie precizate cât mai rapid.

Articol de Liza O’Carroll