Stirile sunt contradictorii. Conform Agentiei AFP, care citeaza surse din cadrul echipei de experti care lucreaza la acest proiect, o garnitura speciala a Trenului de mare viteza (TGV) a atins marti viteza de 554,3 km/h. Miercuri, aceeasi agentie transmisese ca viteza reusita a fost de 553 km/h, cifra publicata si de cotidianul "Le Parisien".

Performanta a pulverizat recordul oficial de 515,3 km/h, care data din mai 1990, si a fost realizata intr-un test neomologat, desfasurat in apropiere de comuna Passavant-en-Argonne, la 190 km de Paris.

Insa nici Societatea Nationala a Cailor Ferate din Franta (SNCF), nici Reteaua Cailor Ferate din Franta (RFF), nici Alstom, compania care a realizat trenul de mare viteza, nu au confirmat cifra vehiculata in presa.

Garnitura speciala

Cele trei grupuri amintite se concentreaza acum pe testele de urcare in viteza, care se vor desfasura pana la sfarsitul lunii februarie pe un tronson al viitoarei linii de mare viteza (LGV) est-europene. Obiectivul declarat este atingerea unei viteze apropiate de 560 km/h.

SNCF si Alstom Transport au anuntat ca incercarea oficiala de depasire a recordului stabilit in 1990 va avea loc in prima saptamana a lunii aprilie, in prezenta unui reprezentant al justitiei, data exacta urmand sa fie fixata in ultimul moment, in functie de conditiile meteorologice. Sursele citate de AFP sustin ca testul ar putea fi programat chiar mai devreme, probabil in martie, datorita progresului inregistrat.

Testele se realizeaza cu o garnitura speciala, denumita "rama-record", compusa din doua locomotive "supradezvoltate" si trei vagoane de tip Duplex (cu doua etaje), echipate cu roti supradimensionate. Incercarile sunt efectuate in scopul culegerii datelor tehnice, dar au si menirea de a promova imaginea trenului de mare viteza francez, concurat in ultimii ani de rivalii Shinkansen (in Japonia) si ICE (in Germania).

Obiectivul minim

Atingerea unor viteze atat de ridicate necesita modificari specifice si costisitoare ale caii de rulare. Tensiunea mecanica si tensiunea electrica trebuie imbunatatite, ca si terasamentul sau traversele care suporta greutatea garniturii.

In decembrie, Philippe Mellier, presedintele companiei Alstom Transport, a indicat ca obiectivul de viteza pentru anul 2007 se situeaza in jurul a 550-570 km/h. La randul sau, Francois Lac™te a declarat: "Scopul este sa obtinem macar 540 km/h”.

Cei doi responsabili ai companiei care a construit trenul TGV au exclus categoric tentativa de depasire a "barierei” de 600 km/h, asa cum se relatase in presa franceza.

Mai putin timp in tren

Linia de mare viteza est-europeana (300 km lungime) pe care TGV se afla acum in probe va fi inaugurata pe 6 martie, iar deschiderea oficiala va avea loc pe 10 iunie anul acesta.

Cu o viteza medie de deplasare de 320 km/h, TGV Est va permite deplasarea de la Paris la Strasbourg in numai doua ore si 20 de minute, in loc de patru ore, cat dureaza acum o calatorie.

ULTRARAPID
TGV (Train " Grande Vitesse), o marca de succes

> Train " grande vitesse, trenul de mare viteza construit de compania Alsthom (devenita Alstom in 1998), circula cu o viteza medie de 263,3 km/h. In Franta, TGV este operat de Societatea Nationala a Cailor Ferate (SNCF).

> De la lansarea sa, in septembrie 1981, succesul TGV a crescut constant. Reteaua de linii de mare viteza, centrata in jurul Parisului, s-a extins. Belgia, Germania si Elvetia si-au racordat sistemele feroviare la reteaua TGV pentru a beneficia de avantajele vitezei superioare de transport. Trenul deserveste Germania si Olanda sub marca Thalys, iar in Marea Britanie circula sub cunoscuta marca Eurostar.

> Pe 28 noiembrie 2003, TGV a inregistrat un miliard de pasageri. Se preconizeaza ca in 2010 trenul va totaliza doua miliarde de calatori transportati.

> Recordul de anduranta dateaza din 26 mai 2001. TGV a parcurs distanta Calais-Marsilia (1.067,2 km) in trei ore si 39 de minute.