Teza unică, greşită iarăşi de „armata” de inspectori

După eroarea din teza la română şi demisiile celor care au elaborat subiectele, proba la istorie nu a fost ferită de o altă „inadvertenţă”. Istoria se repetă.

După ce în subiectul tezei la limba şi literatura română, de acum două săptămâni, inspectorii au încurcat personajele lui Caragiale din schiţa „Triumful talentului”, profesorii de istorie au avut ieri surpriza neplăcută să constate că nici ultimul examen al elevilor de clasa a VIII-a nu a scăpat de stângăcia mai marilor de la minister care elaborează enunţul tezelor. Din fericire, subiectele s-au transmis corect la clasă, după ce ministerul educaţiei a dat o erată.

Când I este II

Astfel, în fragmentul de la subiectul al II-lea al tezei, a apărut „Armata I” în loc de „Armata II”, lucru care ar fi creat confuzie în rezolvarea a două dintre cerinţe, care se refereau la găsirea a două asemănări şi a unei deosebiri între aceste armate, pe baza textului dat. „Inadvertenţa”, cum a numit-o Cristian Mirescu, directorul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar (CNCEIP), nu a afectat desfăşurarea tezei de oa rece a fost corectată înainte de începerea probei.

„Precizăm că inadvertenţa a fost identificată anterior începerii probei scrise, motiv pentru care CNCEIP a transmis o erată, la ora 11.27 AM, către toate Inspectoratele Şcolare Judeţene/ al Municipiului Bucureşti”, este răspunsul oficial al Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării.

Dacă acest lucru nu ar fi fost identificat la timp, niciunul dintre elevi, chiar dacă ar fi rezolvat corect toate celelalte subiecte, nu ar fi luat mai mult de 85 de puncte din cele 100. „Profesoara noastră de istorie a sesizat imediat că ceva nu e în regulă, pentru că, aşa cum era textul, cele două cerinţe nu puteau fi rezolvate. Am avut noroc că nu s-au apucat să rezolve subiectul până nu am primit erata”, a explicat directorul unui centru de examen din Capitală.   Greşeala de la istorie vine şi după ce ministrul Ecaterina Andronescu a promis că va verifica personal ca des fă şurarea următoarelor teze - matematică şi istorie/geografie - să nu mai aibă parte de evenimente neplăcute, ca la română. Teza la istorie a fost susţinută ieri de peste 64.000 de elevi de clasa a VIII-a, ceilalţi aproape 150.000 de copii alegând geografia pentru ultima probă a tezelor cu subiect unic.

PRECEDENT „Ghiţă Niţescu” a bramburit subiectul de la română

Eroarea de ieri este a doua din această sesiune de teze, după cea din 7 mai, de la română, sus ţi nu tă de elevii clasei a VIII-a. Atunci, într-unul dintre subiecte, au fost încurcate între ele două personaje ale lui Caragiale: în loc de „Niţă Ghiţescu” a apărut „Ghiţă Niţescu”, iar elevii şi profesorii au fost „băgaţi în ceaţă”. Greşeala a ajuns la urechile mi nistrului prin intermediul pre sei. La o zi după teză - după ce, iniţial, a spus că e posibil ca inversarea personajelor să fi fost făcută cu intenţie - Andronescu a cerut demiterea celor responsabili.

Fără a mai aştepta analiza comisiei de disciplină, Mihail Stan, consilier, şi Dumitru Săvulescu, directorul delegat, ambii la Centrul Naţional de Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar, şi-au dat demisia. Explicaţia a venit simplu: textul a fost copiat dintr-o carte adresată elevilor, fără a fi verificat.

Citiţi şi: ADRIAN GEORGESCU: O mică inadvertenţă