ŢEPE PENTRU VIP-URI: „Caritasul“ de la Allianz= gaură de 3.100.000 €
- Adam Popescu
- 28 mai 2008, 03:00
Un consultant financiar al societăţii Allianz-Ţiriac s-a ales cu dosar penal după ce a înşelat 120 de clienţi, printre care şi directori ai unor bănci şi mari companii din România. Prejudiciul creat sub umbrela celebrei firme de asigurări: 3.100.000 de euro. Anchetatorii au stabilit că victimele erau atrase cu poliţe de asigurări de viaţă, sub titulatura „VIP“, prin care li se garantau profituri fabuloase.
Aproximativ 3.100.000 de euro. Aceasta este paguba calculată de poliţiştii bucureşteni, la finalul anchetei începute anul trecut, în cazul mega-escrocheriei de tip „Caritas“ derulată sub umbrela Allianz-Ţiriac.
Cel puţin pentru moment, anchetatorii au stabilit că „pionul“ principal al întregii afaceri este o bucureşteancă, consultant financiar la celebra societate de asigurări, care, în doar câteva luni, a reuşit să înşele 120 de clienţi - majoritatea directori ai unor bănci şi mari companii din România. Ea şi-a ispitit victimele cu poliţe de asigurări de viaţă sub titulatura „VIP“, garantându-le profituri fabuloase care ajungeau, într-un an, şi la 200% din valoarea investiţiei în euro.
„Practic, consultantul vindea un produs care nu a existat niciodată în oferta Allianz şi, odată cu el, iluzia îmbogăţirii peste noapte. Le oferea clienţilor valori de randament de la 103% sau chiar 200% pe an, la 35% pe zi. Deşi este vorba despre oameni pregătiţi în domeniul finanţelor, majoritatea păgubiţilor nici măcar nu au citit contractele înainte de a le semna. S-au lăsat duşi de nas de profiturile impresionante care le-ar fi putut intra în buzunar, ajungând chiar să-şi suplimenteze, de la o zi la alta, valoarea poliţelor cu zeci de mii de euro“, au explicat specialiştii. Afacere ţinută o lună sub preş la Allianz
„Deşi conducerea societăţii de asigurări a descoperit frauda în august anul trecut, o plângere penală a fost formulată abia spre finele lunii septembrie. Motivul: la început s-au limitat să plătească daunele câtorva reclamanţi. Când au văzut că numărul acestora creşte de la o zi alta, oficialii Allianz au dechis mai întâi o anchetă internă. Abia când au realizat că prejudiciul total, adus atât clienţilor, cât şi societăţii depăş eşte 3.000.000 de euro şi că nu-şi permit să-l mai treacă sub tăcere, au decis să sesizeze poliţia“, au precizat surse judiciare.
Concret, consultantul încasa o anumită sumă de la clienţi, cărora le elibera „exemplarul albastru al chitanţei“. „Între acest prim-exemplar şi celelalte două aşeza însă un carton care împiedica imprimarea sumei încasate de la client. Ea completa apoi o sumă mult mai mică pe celelalte două chitanţe care erau depuse la casieria societăţii, şi-şi oprea diferenţa. Vorbim despre diferenţe de zeci de mii de euro“, au explicat sursele citate.
Poliţiştii i-au audiat pe toţi cei 120 de păgubiţi, însă doar 33 dintre aceştia au decis să depună plângeri atât împotriva consultantului financiar, cât şi a societăţii de asigurări. De altfel, trei dintre angajaţii Allianz care au încasat de la consultant o parte din banii plătiţi de victime au fost puşi sub acuzare în acest dosar, pentru neglijenţă în serviciu. „Nu au verificat diferenţele dintre documentele fiscale emise de consultant şi sumele intrate în conturile Allianz-Ţiriac Asigurări“, au adăugat aceleaşi surse.
În plus, acestea susţin că există posibilitatea ca agentul de asigurări să fi fost folosit, de fapt, de un vechi angajat al societăţii, care cunoştea punctele slabe ale sistemului, ce i-ar fi permis să înşele chiar şi specialişti în domeniul finanţelor. POZIŢIE
Allianz a plătit despăgubiri de 661.000 de euro La rândul său, Marius Onofrei, directorul de comunicare al Allianz-Ţiriac, a precizat, ieri, că reprezentantul de vânzări a prezentat clienţilor un produs fictiv de asigurare, care nu exista sub umbrela produselor cu componentă investiţională (unit-linked) din portofoliul companiei. „Produsul unit-linked nu promite niciun randament clienţilor deoarece societatea plasează în fonduri de investiţii o mare parte din prima plătită, dar riscul investiţional îi aparţine clientului, întrucât acesta este cel care decide în care dintre fonduri îşi plasează banii“, a explicat acesta, adăugând că Allianz-Ţiriac şi-a despăgubit o parte dintre clienţii înşelaţi, cărora le-a plătit 661.000 de euro.