Cele două țări se află în impas, existând de mult timp un dezacord cu privire drepturile de exploatare a apelor din zonă, foarte bogate în resurse naturale, deoarece chinezii pretind că le aparțin aproape în totalitate.
Totuși, comunitatea internațională a dat dreptate, în mare parte, celeilalte părți – reprezentate de Vietnam, Filipine, Indonezia, Malaezia, Taiwan și Brunei – invocând importanța libertății de navigație.
Vineri, Ministerul Afacerilor Externe al Vietnamului a criticat cea mai recentă situație creată de China, când nava de prospectare Haiyang Dizhi 8 și mai multe vase de escortă au intrat în apele sale teritoriale în „ultimele zile”, deși nu a oferit publicității date precise.
„Toată zona se află completamente în apele teritoriale ale Vietnamului”, se afirmă în declarație. Purtătorul de cuvânt al ministerului a adăugat că autoritățile vietnameze i-au contactat de mai multe ori pe chinezi, pe diferite canale diplomatice, „pentru a protesta” contra acțiunii respective.
Vietnamezii „le-au cerut insistent să… retragă toate aceste nave din apele teritoriale ale Vietnamului și să i se respecte suveranitatea”.
Deși chinezii nu au confirmat prezența navei în Marea Chinei de Sud, un purtător de cuvânt al Ministerului Afacerilor Externe a declarat miercuri că speră ca Vietnamul „să poată respecta jurisdicția reală a Chinei… asupra apelor respective”.
„Sperăm că partea vietnameză poate… să se abțină de la măsuri care ar putea complica situația”, a declarat purtătorul de cuvânt Geng Shuang.
În luna iunie a anului curent, o navă sub pavilion chinez și o barcă de pescuit din Filipine s-au ciocnit în Marea Chinei de Sud, spre stupefacția cetățenilor filipinezi. Autoritățile de la Manila au acuzat nava chineză că i-a lăsat în voia apelor pe cei 22 de membri ai echipajului filipinez.
China a răspuns declarând că nava acestora „s-a lovit” de vasul chinez și a încercat o operațiune de salvare – dar „marinarii se temeau că vor fi asediați de alte bărci de pescuit filipineze”.

 

Te-ar putea interesa și: