Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii a sancţionat Telekom Romania Mobile Communications cu două amenzi în cuantum de 1,1 milioane lei pentru incidentul de securitate care a avut loc în martie 2018, informează ANCOM, citat de Agerpres. “Incidentele care afectează un număr mai mare de 5.000 de conexiuni, timp de cel puţin 60 de minute sunt incidente cu impact semnificativ care pot afecta sau ameninţa, direct sau indirect, securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice la nivel naţional sau European”, se arată în comunicatul ANARC care însoţeşte directive referitoare la amendă.
"Analiza documentelor transmise de către Telekom Mobile cu privire la incidentul de securitate care i-a afectat reţeaua în luna martie a acestui an a arătat că au fost încălcări grave ale condiţiilor de disponibilitate ale serviciilor furnizate către utilizatori. A fost cel mai grav incident înregistrat pe piaţa comunicaţiilor electronice din România, prin urmare am aplicat acestui furnizor două amenzi în valoare totală de 1.100.000 de lei", a declarat Sorin Grindeanu, preşedintele ANCOM.
"Conform obligaţiilor asumate prin licenţa de utilizare a frecvenţelor radio, furnizorul trebuie să se asigure că indisponibilitatea reţelei nu depăşeşte 35 de minute pe o perioadă de 6 luni. Pentru că indisponibilitatea reţelei a avut consecinţe grave, afectându-le utilizatorilor posibilitatea de a realiza convorbiri, de a accesa serviciile de poştă electronică, de a accesa serviciile de supraveghere de la distanţă a persoanelor sau de a telecomanda dispozitive de siguranţă/protecţie, Telekom Mobile a primit o amendă în valoare de 600.000 de lei", se menţionează în comunicatul remis presei.
Măsura sancţionării aspre a Telekom Romania Mobile Communications s-a produs pe fondul nerespectării obligaţiei prevăzute în Licenţa de utilizare a frecvenţelor radio deţinută “de a se asigura că indisponibilitatea reţelei este mai mică de 35 de minute pentru o perioadă de 6 luni şi, respectiv, nerespectarea obligaţiei de a păstra log-urile de reţea înregistrate la nivelul de granularitate din Licenţă”, se mai artă în comunicat.
O altă obligaţie prevăzută în Licenţă face referire la faptul că furnizorul este obligat să păstreze log-urile de reţea înregistrate pentru o perioadă de 6 luni. Aceste instrumente sunt folosite pentru a putea demonstra Autorităţii disponibilitatea reţelei conform cerinţelor impuse.
"Furnizorul nu a putut îndeplini cererea ANCOM de a transmite log-urile de reţea înregistrate pentru ultimele 6 luni la nivelul de granularitate din Licenţă, îngreunând astfel analiza efectuată pentru a determina gradul real de indisponibilitate a reţelei Telekom Mobile în data de 05.03.2018. Pentru această abatere, Autoritatea a aplicat o amendă în valoare de 500.000 de lei", se arată în comunicat.
Conform reglementărilor în vigoare, furnizorii de reţele şi servicii de comunicaţii electronice au obligaţia de a lua măsurile tehnice şi organizatorice adecvate pentru a gestiona în mod corespunzător riscurile privind securitatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, în special pentru a preveni şi limita impactul incidentelor de securitate asupra utilizatorilor şi asupra reţelelor interconectate. De asemenea, aceştia au obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a garanta integritatea reţelelor proprii, astfel încât să asigure continuitatea furnizării serviciilor prin intermediul acestor reţele.
Incidentele care afectează un număr mai mare de 5.000 de conexiuni, timp de cel puţin 60 de minute sunt incidente cu impact semnificativ care pot afecta sau ameninţa, direct sau indirect, securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice la nivel naţional sau european.
La începutul lunii martie, Telekom a anunţat, pe pagina de Facebook proprie, că sunt dificultăţi în accesarea serviciilor de voce şi date mobile din cauza unor disfuncţionalităţi de natură tehnică.
"Pe fondul unor disfuncţionalităţi de natură tehnică, o parte dintre clienţii Telekom pot întâmpina dificultăţi în accesarea serviciilor de voce şi date mobile. Echipele noastre tehnice lucrează în acest moment pentru remedierea acestor disfuncţionalităţi în cel mai scurt timp posibil. Ne cerem scuze pentru neplăcerile create şi vă asigurăm că specialiştii noştri depun toate eforturile pentru restabilirea serviciilor la parametrii normali", scria operatorul pe pagina de socializare.
Câteva zile mai târziu, compania şi-a anunţat clienţii, atât persoane fizice, cât şi persoane juridice, că vor primi reduceri la factură şi credit suplimentar la cartelele prepay, precum şi beneficii adiţionale, în contul nefuncţionării serviciilor mobile în data de 5 martie.