William Shakespeare rămâne în vogă şi în această toamnă, cu trei premiere: "Furtuna", "Hamlet" şi "Regele Lear", ultima în variantă exclusiv feminină.
Pe lângă două festivaluri, cel Naţional de Teatru (1-10 noiembrie) şi cel al Uniunii Teatrelor Europene (15 octombrie-15 decembrie), noua stagiune teatrală va aduce în prim-plan trei premiere după Shakespeare: „Regele Lear“, „Furtuna“ şi „Hamlet“. Teatrul Bulandra, care îşi deschide stagiunea la jumătatea lunii septembrie, îşi tentează spectatorii cu mult-aşteptatul „Lear“, după William Shakespeare, spectacol în care regizorul Andrei Şerban a alcătuit o distribuţie de excepţie, exclusiv feminină, care le include pe Mariana Mihuţ, Valeria Seciu şi Dorina Chiriac.
Atât „Lear“, cât şi cealaltă premieră în pregătire, „Orfeu şi Euridice“, în regia lui Alexandru Darie, se vor lăsa aşteptate până la Festivalul Uniunii Teatrelor Europene. În noiembrie, la Teatrul Mic va avea loc premiera spectacolului „Furtuna“, tot de Shakespeare, în regia Cătălinei Buzoianu, la care se repetă de la începutul lunii august. Textul shakespearian nu a mai fost pus în scenă în România din 1978, de la celebra montare a lui Liviu Ciulei, cu George Constantin, în Prospero, şi Victor Rebengiuc, în Caliban. Distribuţia de la Mic va fi formată în exclusivitate din actori ai Teatrului Mic: directorul adjunct, Mihai Dinvale, îl va juca pe Prospero, iar Valeria Seciu - pe soţia magicianului.
Luna aceasta, la Metropolis, va începe lucrul şi la „Hamlet“, în regia lui Laszlo Bocsardi. Actorul Marius Stănescu va juca în rolul titular şi-i va avea alături în distribuţ ie pe Victor Rebengiuc şi pe Coca Bloos. Proaspăt înfiinţatul Metropolis, care le-a oferit deja spectatorilor bijuterii precum „Femeia din trecut“ sau „Visul unei nopţi de vară“, pregăteşte şi „Imnul“ de Alice Barb, cu Mihai Constantin şi Luminiţa Gheorghiu. „Antigona“ vine la Nottara
La Teatrul Nottara, sezonul de premiere debutează cu „Antigona“, de Jean Anouilh, în regia lui Claudiu Goga şi cu Gabriela Crişu în rolul principal. Premiera oficială este programată pe 4 octombrie. În repetiţii se mai află „Rinocerul“, o piesă chinezească în regia lui Mihai Lungeanu, şi, în cadrul proiectului „Tineri regizori: Buletin de Bucureşti“, spectacolul „A doua viaţă“.
Un alt proiect este „Opera de trei parale“, de Bertolt Brecht, în regia actriţei Diana Lupescu. Teatrul Foarte Mic promovează în continuare dramaturgia contemporană cu piese ca „Future“, scrisă şi regizată de Gianina Cărbunariu (pe care a început-o în timpul unei burse din SUA), sau „Interzis sub 18 ani“, de Mihaela Michailov, texte despre probleme acute ale societăţii româneşti.
COMEDIE
„Noaptea furtunoasă“ a lui Mălăele
Teatrul de Comedie le pregă- teşte spectatorilor, la mijlocul lui octombrie, „Ioana şi focul“, un spectacol realizat după un text de Matei Vişniec. Piesa acestuia este pusă în scenă pentru prima dată în România. Spectacolul, regizat de Cătălina Buzoianu, o are în rolul titular pe Dorina Chiriac. Vor urma, cu date neconfirmate, două premiere montate de Alexandru Tocilescu şi Horaţiu Mălăele: „Casa Zoikăi“, după Mihail Bulgakov, cu Virginia Mirea, respectiv „O noapte furtunoasă“, cu actori precum Delia Seceleanu, Dragoş Huluba şi Mirela Zeţa. La Odeon, stagiunea se deschide pe 26 septembrie, cu premiera „Extrem“, în regia lui Sorin Militaru, având-o în rolul principal pe Crina Mureşan.
Se lucrează şi la „Epopeea lui Ghilgameş“, în regia lui Dragoş Galgoţiu, pentru prima oară pe o scenă din România. Spectacolul va fi gata până la Crăciun. Rolul titular i-a fost încredinţat lui Tudor Aaron Istodor; costumele sunt semnate de Doina Levintza.
Răzvan Mazilu pregăteşte un one-man-show la Odeon, iar Silviu Purcărete împlineşte „Visul fetelor“, la Sibiu
Deschiderea stagiunii va întârzia, cel puţin la Teatrul Naţional Bucureşti (TNB), pentru că reparaţiile la Sala Mare a teatrului nu s-au încheiat aşa cum era planificat. Pentru a compensa lipsa de activitate la Sala Mare, care se va redeschide după 20 noiembrie, Teatrul Naţional scoate în această lună două premiere la celelalte săli ale sale. Prima este „Încă-i bine“, în regia Rodicăi Popescu-Bitănescu, pe un text propriu (Sala 99), cu Cezara Dafinescu în distribuţie, care se va juca mâine-seară. Urmează „Şapte dintr-o lovitură“, pe un text de Lia Bugnar, la Sala Atelier. Tudor Gheorghe, în „La Mancha“
Nici teatrele din provincie nu se lasă mai prejos şi îi atrag pe spectatori cu oferte substanţiale. Astfel, Teatrul de Stat din Cluj-Napoca va prezenta, la mijlocul lui octombrie, premiera „Un caz clinic“, de Dino Buzzati, în regia lui Claudiu Goga. Reputaţii Mihai Mă- niuţiu şi Tompa Gabor încep să lucreze la două montări noi: „Psychosis 4:48“, al sinucigaşei Sarah Kane, dublat de un colocviu interdisciplinar Sarah Kane la Cluj, respectiv „Cântăreaţa cheală“, de Eugène Ionesco, în coproducţie cu Teatrul Maghiar de Stat. Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova deschide stagiunea duminică, 21 septembrie, cu premiera „Se caută un tenor“, de Ken Ludwig, în regia lui Mircea Cornişteanu, un preludiu pentru spectacolul anului la Craiova: „Omul din La Mancha“, cu Tudor Gheorghe în rolul principal. Andrei Codrescu revine la Sibiu
La Sibiu, în fiecare weekend, două autobuze îi duc pe doritori din parcarea teatrului până la o intrare a halei SIMEROM, unde se prezintă spectacolele „Un tramvai numit Popescu“ şi „Astăzi nu se fumează“, ambele în regia lui Gavriil Pinte. În continuarea acestui proiect, Pinte va monta, într-un spaţiu neconvenţional, un spectacol pe versurile sibianului Andrei Codrescu, stabilit în New Orleans. La Sibiu va veni ucraineanul Andrei Zholdak, care se va apuca, la începutul lui noiembrie, să lucreze la „Prinţesa Turandot“.
Theodor Cristian Popescu va monta trei texte de Tennessee Williams, care nu s-au mai jucat niciodată în România. Silviu Purcă rete, care le-a cerut actriţelor şi studentelor să-i trimită poveşti din viaţa lor, se va întoarce şi va monta „Visul fetelor“, un spectacol-colaj rezultat din aceste poveşti. Până la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, acest spectacol trebuie să fie gata, ca şi alte montări de Radu Alexandru Nica, Rodrigo Garcia, Iuryi Kordonskyi.
DANS CONTEMPORAN
Francezii lucrează pentru Mazilu
Pe 10 octombrie, la Teatrul Odeon, va avea loc premiera unui nou one-manshow cu reputatul dansator Răzvan Mazilu, intitulat „Umbre de lumină“. Spectacolul este produs de Fundaţia perfoRM şi va fi găzduit în repertoriul curent al teatrului. Dansatorul român va fi protagonistul acestui one-manshow de dans contemporan, creat special pentru stilul şi personalitatea sa de o echipă de artişti francezi, coordonată de Philippe Tréhet, coregraf francez de reputaţie mondială, care va asista la premiera de pe 10 octombrie. Echipei de artişti francezi i se alătură Doina Levintza, creatoarea costumelor. „Pe Philippe Tréhet l-am cunoscut cu ocazia unei competiţii internaţionale de dans în Japonia, în 1997, şi am sperat că vom ajunge să lucrăm împreună, iar acest lucru se concretizează acum“, spune Răzvan Mazilu. Muzica este semnată de Jean-Jacques Schmidely, iar creaţia video de Ronan Legendre.