Taxă nouă pentru șoferii români. În luptă cu poluarea, românii vor trebui să scoată bani din buzunar

Cristian Ghinea anunță noi modificări în transporturi, odată cu implementarea reformelor prin PNRR în România. Se va impune o taxă de drum direct proporțională cu cât cât este folosit acesta.

La prezentarea PNRR, ce a avut loc miercuri, 2 iunie, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, a anunțat o serie de modificări care vor avea loc în ceea ce privește transportul de mărfuri. Pentru că la momentul actual, nu se ia în evidență cât de folosit este un anume drum, Ghinea a anunțat că se va aplica o taxă în acest sens.

Premierul Florin Cîțu a precizat, miercuri, că principalele sectoare care vor beneficia de sumele din PNRR sunt: transporturile, educația și sănătatea. "Sunt trei mari sectoare care primesc bani în acest program – transporturi 7, 6 miliarde de euro, educație 3,6 miliarde euro și sănătatea 2, 4 miliarde de euro", a spus premierul.

Alocare maximă de fonduri pe sectorul rutier

“La transport vorbim de o schimbare a modului în care se taxează transportul de mărfuri. În acest moment, acea rovinietă pentru transportatori nu ține absolut cont de cât folosești drumul, plătești la fel. După ce se vor achiziționa mijloacele tehnice de a măsura cantitatea de mărfuri, se va aplica o taxă în funcție de cât folosești drumul. Dacă folosești pe distanțe mai lungi, transporți mai multă marfă, atunci plătești mai mult și invers", a declarat ministru Cristian Ghinea.

Pentru că România este cimitirul de mașini vechi al Europei, conform declarațiilor ministrului Investițiilor, va fi organizată o politică menită să descurajeze înregistrarea autoturismelor vechi, însă nu se știe, concret, cum va avea loc acest lucru - momentan.

România, cimitirul de mașini al Europei

Cristian Ghinea a subliniat că România are alocate cele mai multe fonduri pe sectorul rutier, dintre toate statele membre ale Uniunii Europene.

"În ceea ce privește politica de descurajare a înregistrării mașinilor vechi, nu este decisă forma în care se va întâmpla acest lucru, dar trebuie să evităm să mai fim cimitirul de mașini vechi al Europei. Este un pachet rezonabil pentru fonduri multe pe rutier. Avem cea mai mare alocare pe rutier din toate statele membre. Trebuie să venim cu măsuri pentru a reduce poluarea”, a afirmat ministrul Cristian Ghinea.

Anterior, demnitarul a precizat că Executivul are în vedere reducerea emisiilor de transport prin implementarea unei strategii. „Pe partea de Transport: România își asumă o strategie clară de reducere a emisiilor din transport cu 9% până în 2026. Vom avea un sistem de a descuraja înregistrarea mașinilor vechi și de încurajare a mașinilor electrice. Ne-am asumat o țintă clară de pondere a energiilor regenerabile până în 2030. Această țintă este de 34%", spunea ministrul.