Taxa auto în Europa

Taxele de mediu încing războiul dintre producătorii de maşini, importatorii de autoturisme second-hand şi autorităţile din unele state UE.

Şi ultima variantă a taxei pentru prima înmatriculare propusă de guvernul român va ajunge săptămâna aceasta pe masa Comisiei Europene. Oficialii executivului susţin că aceasta are mult mai multe şanse să fie acceptată de forul european, datorită faptului că va fi calculată în funcţie de emisiile de noxe, iar în prezent în CE se discută limitarea emisiilor în cazul tuturor maşinilor. Limita ar putea ajunge, în patru-cinci ani, la 120 de grame de CO2 pe kilometru, pentru orice maşină nouă.

Potrivit noii formule de calcul, taxa pentru maşinile euro 4 va creşte proporţional cu valoarea emisiilor de dioxid de carbon şi va scădea pentru cele mai vechi, proporţional cu durata de viaţă a autoturismului. Modele comunitare

Taxe de mediu similare, bazate pe cota de emisii, există în majoritatea statelor membre UE, fie sub formă de taxe de posesie, colectate anual, fie sub forma taxelor de înmatriculare.

Principalii avantajaţi de taxele de înmatriculare sunt producătorii de maşini noi, însă şi aceştia vor fi afectaţi de reglementări prin care UE le va impune să nu mai producă maşini cu un volum mare de emisii.

Potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, taxa de înmatriculare poate ajunge acum la peste 100% din valoarea maşinii în Danemarca, iar în Grecia - chiar până la 385%, pentru autoturismele vechi fară catalizator. Franţa sau Marea Britanie aplică sisteme de impozitare anuală. > Germania. Berlinul percepe o taxă de înmatriculare de aproximativ 25 de euro, dar taxa anuală de posesie ajunge până la 1.000 de euro pentru maşinile non-Euro. În ultimele luni, în tot mai multe oraşe sunt introduse limitări în ce priveşte accesul maşinilor în funcţie de cota de poluare. Doar maşinile ce deţin o rovinietă verde, al cărei preţ anual este de 5-10 euro, pot intra în centrul oraşelor. Măsura îi dezavantajează pe producătorii nemţi de autoturisme puternice. În plus, guvernul german a impus un impozit anual pe emisii şi vrea să reducă cantitatea de CO2 produsă în trafic cu 33,6 milioane de tone. > Olanda. Taxa de înmatriculare poate ajunge la 25-35% din preţul maşinii, iar cea de posesie variază de la 72 la 3.500 de euro, în funcţie de emisii şi de vechimea maşnii. > Finlanda. De la 1 ianuarie 2008, taxa de înmatriculare a autovehiculelor se calculează în funcţie de preţul de piaţă al automobilului şi în funcţie de emisiile de CO2. Autovehiculele ce emit peste 60 g CO2/km (aici se încadrează aproape toate autovehiculele, cu excepţia celor bio) sunt taxate cu zece procente din preţul de piaţă plus 0,1 procente pentru fiecare gram de CO2 peste limita de 60 grame. Autorităţile finlandeze se gândesc să aplice, din 2010, o taxă de 60 de euro pentru automobilele cu emisii de CO2 între 120 şi 139 g/km, iar cele care emit între 140 şi 159 g/km vor fi supuse unei taxe anuale de 80 euro. > Portugalia. Calculează taxa unică de înmatriculare pentru autovehiculele noi şi taxa anuală pe autovehicule pe baza capacităţii motorului autovehiculului şi a emisiilor de CO2.