Pentru că taxa pe poluare nu a fost clar reglementată prin lege, autorităţile fiscale vin cu lămuriri care lasă loc de interpretări.
Cu toate că, în ultimii doi ani, guvernul a dat cinci ordonanţe de urgenţă pentru taxa de poluare, există încă situaţii întâlnite frecvent care „i-au scăpat” nereglementate.
Cum textele actelor normative au fost redactate în grabă, autorităţilor nu le-a rămas decât să transmită ad mi nistraţiilor financiare circulare interne care să elucideze nelămuririle din ordonanţe. Însă şi acestea lasă loc la interpretări, fapt ce le permite organelor fiscale să calculeze discreţionar nivelul taxei de poluare. Reguli duble de calcul al taxei
Valentin R., din Bucureşti, a cumpărat, în luna martie 2008, cu 2.800 de euro, un autoturism second-hand de la o persoană fizică, după ce aceasta l-a adus din Belgia la sfârşitul lunii ianuarie 2008. Valentin R. a decis să-şi înmatriculeze automobilul după publicarea Ordonanţei de Urgenţă (OUG) 7/2009, care permite persoanelor care nu şi-au înmatriculat maşina înainte de 15 decembrie 2008 să achite o taxă de poluare egală cu cea aplicată până la jumătatea lunii decembrie, înainte de triplare.
Mare i-a fost însă surpriza când reprezentanţii Agenţiei Naţionale de Ad ministrare Fiscală (ANAF) i-au calculat o taxă de poluare de 10.185 lei, în loc de o taxă de aproape 5.100 de lei (valoarea este numai cu 50% mai mică întrucât prin OUG 7/2009 taxa a scăzut cu o treime - n.r.).
El a respectat şi termenul de depunere a cererii, de 20 de zile calendaristice de la intrarea în vigoare a OUG 7/2009, adică de pe 18 februarie, solicitarea sa de calcul fiind înregistrată pe 27 februarie 2009. Cei care nu au depus cererea în acest interval nu mai pot benefi cia de taxa auto redusă.
Valentin R. a contestat hotărârea Fiscului, însă contestaţia sa a fost respinsă ca neîntemeiată de Administraţia Finanţelor Publice Sector 6 Bucureşti, pe motiv că „achiziţia în vederea înmatriculării trebuia să fi fost efectuată de aceeaşi persoană care solicită calculul taxei pe poluare”. Acest fapt nu este însă specificat în lege.
Definiţia termenului de „autovehicule achiziţionate în vederea înmatriculării în România înainte de data de 15 decembrie 2008” din OUG 7/2009 nu prevede acest criteriu. Din acest motiv, conducerea ANAF a transmis direcţiilor finanţelor publice din teritoriu o serie de precizări „în vederea aplicării unitare” a reglementărilor privind taxa de poluare.
În document se spune că „legiuitorul a considerat că autovehiculele achiziţionate în vederea comercializării nu ar trebui încadrate în categoria autovehiculelor pentru care se aplică” taxa redusă. Deci, rămâne la latitudinea lucrătorilor Fiscului să stabilească nivelul taxei de poluare pentru fiecare caz în parte. Banii, recuperaţi prin judecată
Valentin R. ne-a spus că, având cunoştinţă de situaţii similare la alte administraţii financiare, unde a fost plătită o taxă redusă, este decis să dea statul în judecată. De altfel, multe instanţe din ţară au dat deja verdicte favorabile celor care au dat în judecată statul pentru taxa de poluare. Pentru a reuşi să înmatriculaţi maşina fără să plătiţi taxa, trebuie să vă înarmaţi cu multă răbdare. Potrivit avocatului Gheorghe Piperea, citat de revista „Capital”, procesul poate dura între una şi şase luni. În plus, trebuie să suportaţi costurile cu taxa de timbru şi onorariul avocatului, de 100-500 de euro, cheltuieli care vor fi recuperate.