„E taxă! Ba nu e taxă!”. Cam aşa se joacă, de luni bune, guvernanţii atunci când vine vorba despre noul „bir” ce urmează să fi e pus, începând de la 1 ianuarie 2019, pe capul românilor care deţin în proprietate un autoturism.
Nu este vorba de o taxă de poluare sau timbru de mediu ori o altă denumire care să includă cuvântul taxă. Susţin în continuare că poluatorul plăteşte şi nu numai în cazul emisiilor de CO2. Și în cazul deşeurilor şi în celelate cazuri, cel care poluează trebuie să plătească”, a afirmat recent ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu.
Într-o declaraţie mai veche, din septembrie, oficialul de la cârma Ministerului amintit, vorbea, făcând referire la taxa auto, despre „contribuții” la bugetul de stat, lăsând de înţeles că toţi proprietarii de maşini vor plăti, până la urmă, ceva. Mai nou, din raţiuni ce ţin de nevoia de informare a cetăţenilor care au nevoie de „un răgaz” pentru a înţelege cu ce se mănâncă noua taxă, Graţiela Gavrilescu a încetinit intrarea ei în vigoare şi a dat asigurări că prevederile vor fi implementate treptat.
„Forma finală se apropie. Pentru a putea să fie implementată această contribuţie, trebuie să aibă loc o informare a cetăţenilor şi să fie inclusă în program o perioadă de graţie pentru acomodare, pentru a le da posibilitatea cetăţenilor să poată, într-un timp mai scurt sau mai lung, să ia o decizie cu propriul autovehicul care este mai vechi de zece ani care poluează şi în felul acesta să le dăm posibilitatea să îşi achiziţioneze un autovehicul nepoluant”, a declarat Graţiela Gavrilescu.
Nevoia de „dezbatere foarte largă”
Dacă la sfârşitul verii, Grațiela Gavrilescu declara răspicat că începutul anului 2019 va însemna intrarea în vigoare, în perioada 1 ianuarie – 31 martie, a unei noi taxe auto, afirmând că instituţia pe care o conduce pregăteşte, în colaborare cu alte ministere, instituirea respectivei taxe de aşa natură încât ea să nu poată fi atactă în instanţă de către românii deţinători de autoturisme, pe care îi consideră pe toţi buni de plată, la două luni distanţă, ministrul Mediului revine la sentimente mai bune, declarând că e nevoie de o „dezbatere foarte largă” până să se ia o decizie finală în privința autovehiculelor echipate cu motoare diesel, care au fost interzise în anumite capitale din Europa sau care suferă de pe urma unor restricții de circulație în anumite țări. Ministrul a spus că nu a fost finalizată forma finală pentru taxa auto 2019 şi că „încă se lucrează la anumite aspecte” pentru a preveni o taxare deosebit de agresivă, care ar înfuria cetățenii.
Sunt vizate toate autovehiculele poluante
Viitoarea taxă pe care proprietarii de mașini o vor plăti se va aplica tuturor autovehiculelor poluante, nu numai celor mai vechi de zece ani, potrivit Ministrului Graţiela Gavrilescu. Forma finală a noii taxe auto va avea mai multe „componente”, însă acestea nu vor intra concomitent în vigoare la 1 ianuarie 2019. Cele trei componente pentru taxa auto în funcție de care se va calcula noua taxă, al cărei cuantum nu a fost încă stabilit, sunt capacitatea cilindrică a motorului, norma de poluare în care se încadrează și emisiile efective de CO2 ale autoturismului.
Prin ITP sau surplus la impozitul anual
Aparent, va fi o taxă calculată ca în Occident, dar Guvernul vrea să fie luat în calcul și venitul mediu național. Până la sfârșitul acestui an, trebuie să se stabilească modul în care șoferii vor putea plăti taxa. Prima variantă pentru taxa auto ar fi adăugarea ei la impozitul anual pentru mijloace de transport. Cea de-a doua variantă pentru taxa auto vizează aceeași formulă de calcul, doar că ai putea să o plătești la fiecare inspecție tehnică periodică (ITP) a mașinii.