Mașinile liderilor ruși, de la țarul Nicolae la Vladimir Putin

Mașinile liderilor ruși, de la țarul Nicolae la Vladimir Putin

Liderul de la Kremlin folosește, în premieră după 1990, o limuzină concepută în Rusia. Înainte vreme, nu era neobișnuit să-i vezi pe șefii de stat ruși și sovietici să folosească mărci străine.

Țarul Nicolae al II-lea

„Un miracol al industriei automobile contemporane. Nu este posibil să ceri mai mult”. Cu aceste cuvinte, revista „Automobilistul”, cu sediul la Moscova, descria în 1910 limuzina Delaunay-Belleville care aparținea țarului Nicolae al II-lea, informează Russia Beyond. Mașina avea demarajul la volan, era foarte silențioasă și fără vibrații, atribute rare la acea vreme. Înălțimea capotei a fost personalizată în funcție de talia țarului. Delaunay-Belleville era o companie franceză specializată în automobile de lux iar țarul avea două exmplare numite SMT (Sa Majesté le Tsar). În 1910, garajul regal avea 22 de mașini din care 17 erau folosite de anturajul țarului iar cinci aparțineau familiei imperiale. Nicolae al II-lea prefera decapotabilele, spre nemulțumirea gărzilor sale de securitate.

Stalin

Mașina preferată a lui Stalin era un Packard 12, primit cadou de la președintele american Franklin Roosevelt, în 1935. Mașina a fost folosită la celebrele conferințe de Yalta și Potsdam. Dar Stalin le-a cerut constructorilor sovietici să conceapă o limuzină care să poată fi folosită de înalții funcționari ai statului. În cursul celui de-al doilea Război Mondial, uzina ZIS (denumită după Stalin „Zavod Imeni Stalina) a produs modelul ZIS-110. Stalin a primit o versiune personalizată, ZIS-115. Stalin a folosit acest model sovietic începând cu 1947 dar nu și-a abandonat Packard-ul.

Hrușciov

Se spune că Nikita Hrușciov a fost atât de impresionat de Cadillac-ul folosit de omologul său american Dwight Eisenhower încât a ordonat să fie produsă o limuzină sovietică la fel de bună ca cea a președintelui american, pe linia celebrului slogan „să ajungem din urmă și să depășim America”. Astfel au apărut modelele ZIL-111 și mai târziu ZIL111G (uzina ZIS fusese redenumită, în 1956, după destalinizare, ZIL).

Brejnev

Leonid Brejnev a folosit și el un Zil, model 114. Brejnev aprecia mașinile moderne iar modelul ZIL-114 a fost modificat de mai multe ori în cursul „domniei” sale de 20 de ani. Dar și mașinile străine, nu degeaba se afirmă că prima versiune a lui ZIL-114 semăna cu modelul american Lincoln Continental din 1956, în timp ce versiunea ZIL-114 din 1977 aduce cu o altă limuzină americană, Cadillac Fleetwood 75. Dar aceste mașini nu erau suficiente pentru fostul secretar general al PCUS. Brejnev avea o colecție de nu mai puțin de 50 de mașini importate, printre care și Rolls-Royce și Bentley.

Lenin

Rupă revoluție, mași nile imperiale au fost transferate guvernului provizoriu, apoi bolșevicilor, după ce au preluat puterea. Lenin a folosit și el două limuzine Delaunay-Belleville. Ulterior, una a fost distrusă în urma unui atentat pregătit de adversarii săi iar alta a fost oprită în mijlocul drumului, cu Lenin la bord. În zadar a încercat liderul proletariatului să negocieze cu gangsterii. Mai târziu, Lenin a trecut la un Rolls-Royce Silver Ghost. Se spune că la început, Lenin a folosit un Rolls confiscat de la un magnat rus dar mai târziu guvernul sovietic a achiziționat zeci de modele Silver Ghost. Lenin a primit mașina ca șef al statului și, începând cu anul 1923, a folosit-o ca vehicul personal.

Gorbaciov și Elțîn

Limuzina folosită de Mihail Gorbaciov era o versiune îmbunătățită a modelului ZIL-114 folosit de Brejnev. Se numea ZIL 41052 și a fost apreciată ca una din cele mai bune limuzine blindate din lume, fiind capabilă să ruleze chiar sub focuri susținute de armă. Primul președinte al Rusiei post sovietice, Boris Elțîn, folosea același model de ZIL ca Gorbaciov. Dar nu a durat mult. Elțîn avea probleme cu spatele și a dorit o mașină mai confortabilă. Problemă rezolvată odată cu achiziția unui Mercedes ca limuzină prezidențială. Mașina a costat 570.000 de dolari și inițial fusese prevăzută pentru cancelarul german Helmut Kohl dar acesta din urmă i-a oferit-o lui Elțîn cadou, deși unii apropiați ai fostului președinte rus nu certifică acest episod.