TAROM sub zodia falimentului? Oare cercetarea românească n-o poate salva? Ne lăudăm cu o cercetare economică de top dar singura companie aeriană națională se prăbușește.
TAROM, teoretic funcționează, conform Istoriei Aviației Române, din 1954, deci de șapte decenii. De vreo 17 ani, din 2007, compania este pe pierdere. Ba chiar în vremea Guvernului Ponta s-a luat în calcul cedarea către israelieni.
TAROM-file de istorie
În 1930, România se considera destul de puternică pentru a avea o linie aeriană internă și externă. Așa s-a ajuns la înființarea Liniilor Aeriene Exploatate de Stat, companie cunoscută sub acronimul LARES. În perioada sa de glorie, până la cel de Al Doilea Război Mondial, prin 198-1939, LARES opera pe următoarele linii: Bucutești-Lvov (Lvyv)-prima linie aeriană a companiei, București-Zagreb, București-Atena, București-Istanbul, București-Budapesta-Berlin, București-Venezia-Milano.
Pe plan intern, se zbural de la București, la Constanța, Cetatea Albă, Cernăuți, Chișinău, Arad, Timișoara, Turnu Severin, Cluj sau Satu Mare. La 20 iulie 1937, deoarce era nevoie de ajutor financiar LARES a fuzionat cu un alt operator SARTA - Societatea Anonimă Română de Transporturi Aeriene, societate privată având 100% capital românesc, LARES devenind Liniile Aeriene Române exploatate cu Statul, unde statul român avea două treimi din participație, o treime fiind privată. Evident, tot capitalul, de stat ori privat era românesc.
TAROM - perioada postbelică
Din 1944 și până în 1954, evident, toate directivele veneau direct de la Moscova. În acest deceniu, a apărut o companie numită TARS -Transporturile Aeriene Româno-Sovietice, alături de cele 16 societăți mixte româno-sovietice, numite SOVROM. Desființarea a 12 din cele 14 SOVROM-uri la 18 septembrie 1954 (au avut loc două runde de negocieri România-URSS, în primăvara și toamna lui 1954) a fost însoțită și de reorganizarea transporturilor aeriene române, compania purtând pentru prima dată numele TAROM, cum este cunoscută și astăzi.
Cercetarea economică românească poate salva TAROM?
Aici, pur și simplu, îmi expun o opinie personală. Căutând pe Internet, rapid, am văzut că avem academicieni din domeniul științelor economice, avem facultăți, avem institute de cercetare. Anual, sute de doctoranzi în științe economice își finalizează tezele de doctorat devenind doctori în științe economice. Personal, nu înțeleg cum se face că de 17 ani, TAROM este în criză, fiind susținută de către statul român.
Știu că TAROM este un debușeu pentru clientela de partid (pentru toate partidele), că leadership-ul companiei este pus pe baza carnetului de partid, galben, roșu, dracu știe ce culoare. Dar l-am auzit acum mai bine de două decenii pe magnatul Ion Țiriac spunând că el oferea burse unor tineri care să facă economie mai târziu.
Plecând de la premisa aceasta, întreb și eu, la Academia Română, la ASE, la centrele universitare din țară (București, Iași, Cluj, Craiova, Timișoara, Constanța să mă refer la cele mai importante, la care adaug Suceava, Sibiu, Oradea, Pitești, Târgu-Jiu, Ploiești, Bacău, Petroșani, Reșița), la Institutele Academiei Române, chiar 17 ani n-a putut nimeni să croiască un plan de salvare? Oare ce învață specialiștii români în economie și afaceri dacă nu, să facă firme sau să salveze, să facă viabile companiile de pe piață?
Specialiștii care ar putea întinde o mână de ajutor
Bun, înțeleg că ți se aduce aminte de perioada intrauterină, de mamă, de rudele feminine, atunci când vrei să vorbești cu Guvernul României, cu Președinția, cu Senatul, ori Camera Deputaților, sunt mulți consilieri care îți rând în nas când vrei să vorbești cu un politician, dar nu de aici trebuie să vină salvarea economiei?
Dar când în fruntea instituțiilor guvernamentale ajung oameni cu diplome de Bacalaureat falsificate, cu diplome de inginer completate cu o cariocă, adică infractori vinovați de fals și uz de fals, cum să cred eu, simplu cetățean, că statul, teoretic al nostru este pentru noi cetățenii?
Sunt convins că se vor găsi specialiști în Economie, Afaceri, să facă un plan care să salveze TAROM și să o readucă pe linia de plutire. Totul e să fie luați în seamă...
Sursa foto: Arhivă