Expozitia de fotografii „interzise” a lui Andrei Pandele surprinde sordidul si oroarea vietii dinainte de Revolutie.
Artistul Andrei Pandele este de meserie arhitect, dar, in acelasi timp, si un pasionat fotograf, cu o experienta indelungata. Sute de imagini pe care le-a surprins in timpul perioadei comuniste, incepand din 1975, dar si din deceniul care a urmat, sunt prezentate acum in expozitia sa personala, intitulata „Fotografii interzise si imagini personale”.
„Am incercat ca expozitia sa aiba impact, sa semnifice ceva, nu sa fie o simpla insiruire de clisee din epoca”, a spus Pandele. Expozitia va fi deschisa pana pe 3 februarie, la Galeria Etaj 3/4 de la Teatrul National din Bucuresti. Vizitatorii pot veni de marti pana duminica, intre orele 10.00 si 18.00.
Pentru cei care au trait anii ‘70 si ‘80 - anii de varf ai dictaturii personale a lui Ceausescu -, dar i-au uitat, ca si pentru generatiile mai tinere, care nu au prins oroarea acelei perioade, vizionarea fotografiilor expuse de Andrei Pandele la Teatrul National poate fi un veritabil soc.
Un „432” in fotografie
Sordidul si absurdul acelei „epoci”, surprinse si in filmul „432” al lui Cristian Mungiu, reapar la lumina brusc in fata privitorului, ca printr-un „tunel al timpului” imaginar, provocandu-i, de la caz la caz, o stare de stupoare, de dezgust sau de revolta, dar, cateodata, in instantaneele mai calme si linistite (mai ales din anii ‘70), si o irepresibila nostalgie.
Sunt expuse, in mod detaliat, toate situatiile care au facut „deliciul” vietii in „cea mai buna dintre lumi”: cozile nesfarsite, pe viscol sau pe canicula, la produse alimentare de baza sau la butelii; galantarele goale, afisand preturi la marfuri inexistente; aventura „cocotarii” pe mijloacele de transport supraaglomerate, cand iti riscai viata zilnic pentru a ajunge la serviciu; manifestatiile si mitingurile faraonice, ca si intelectualii care ieseau anual la „stransul recoltei”; iernile crunte de la mijlocul anilor ‘80, cand oamenii sufereau de frig si intuneric, iar masinile nu mai circulau cu lunile.
Demolarile anilor ‘80 O valoare deosebita o au cliseele surprinse de fotograful amator in timpul marilor demolari din anii ‘80 sau cele care arata imagini cotidiene din cartierele transformate in moloz in urmatorii ani. De altfel, Andrei Pandele a inceput realizarea imaginilor „interzise”, neagreate de autoritati si pastrate secrete, in momentul daramarii Bisericii Enei, in 1977, la care a asistat dintr-o intamplare.
Mizerie nesfarsita Evenimentele-cheie ale perioadei pe care am traversat-o sunt inregistrate de ochiul obiectivului cu fidelitate, expozitia fiind, practic, si o cronica a istoriei recente: cutremurul din martie 1977, demolarile din anii ‘80, Revolutia din 1989, Piata Universitatii, zilele fierbinti din iunie 1990, pana la mitingul pro-basescian din zilele suspendarii samavolnice a presedintelui.
Daca anumite imagini, mai ales din anii ‘70, inspira o stare de calm si echilibru, si mai odioase sunt fotografiile din anii ‘90, care arata ca mizeria, in loc sa fie eradicata, a luat amploare.