Sute de șoferi de camion români - bătaia de joc a unui gigant al transportului rutier mondial. Șefii societăţii riscă închisoarea

Sute de șoferi de camion români - bătaia de joc a unui gigant al transportului rutier mondial. Șefii societăţii riscă închisoarea

Săptămâna trecută s-a deschis la Valence procesul intentat de şoferii de camion din Europa de Est, în marea lor majoritate români, societăţii franceze de transport Norbert Dentressangle; după intervenţiile avocaţilor şi ale procurorilor, Curtea a rămas vineri seară în pronunţare.

Acest proces poate fi simbolul unui sindrom acut între graniţele Uniunii Europene, unde toţi suntem « egali » doar că unii mai egali decât alţii…Cazul reflectă în toate etapele lui situaţia umilitoare a muncitorilor din ultimele state care au aderat la UE pe care occidentul îi priveşte cu neîncredere şi îi tratează adesea cu dispreţ.

Despre ce este vorba ?

Societatea Norbert Dentressangle, un gigant al transportului rutier (cumpărat între timp de un investitor american), cu 33000 de angajaţi pe tot globul între care 15000 în Franţa este acuzată că a angajat în afară cadrului legal şoferi români şi polonezi, oferind condiţii de muncă şi salarizare deplorabile şi evitând taxele care fi trebuit plătite în Franţa.

Ne puteți urmări și pe Google News

Norbert Dentressangle profită, în 2007, de aderarea României la UE şi cumpără o societate de transport românească. Nimic ilegal până aici ! Doar că cea mai mare parte a şoferilor « cumpăraţi » odată cu societatea sunt utilizaţi pentru a lucra în Franţa, fără a fi declaraţi ca atare şi în condiţiile de salarizare din România. Această manipulare a fost descoperită accidental, în timpul unui control  la frontiera cu Italia a unui microbuz plin cu români.

Dentressangle şi-a divizat în două sau chiar trei masă salarială!

Şoferii români erau aduşi pentru perioade de 4-5 săptămâni şi cazaţi în condiţii insalubre, fără condiţii minime de igienă, după care li se încredinţau camioane staţionate în Franţa dar înmatriculate în România. Sub pretextul « transportului internaţional în interiorul UE », şoferii români lucrau în fapt direct pentru Norbert Dentressangle, în Franţa. Unul dintre poliţiştii care a anchetat cazul declara că românii lucrau în condiţii incorecte – până la 56 de ore pe săptămâna, în timp ce codul muncii francez limitează timpul de lucru la 48 de ore pe săptămâna- pe salarii de mizerie : 200 € pe luna ! Un şofer francez este plătit în medie cu 2000 pe lună… La aceşti 200€ societatea dădea de înţeles că şoferii încasau o primă la km şi o primă de alimentaţie (diurnă) care ar fi trebuit să echivaleze salariul cu cel al colegilor francezi.

Procesul intentat şefilor Norbert Dentressangle, acuzaţi de « utilizarea de mână de lucru ilicită » şi « muncă disimulată » s-a deschis totuşi cu o apărare în poziţie de forţă, căci societatea a ştiut să exploateze faliile legislaţiei referitoare la dreptul muncitorilor străini în Franţa şi porozitatea normelor europene. Nici o taxă nu a fost plătită în Franţa, ceea ce a permis URSSAF să deschidă procesul ca parte civilă ; dintre cei 1000 de şoferi care au fost utilizaţi de Norbert Dentressangle, 340 s-au constituit şi ei parte în proces.

Parchetul din Valence a cerut trei ani de închisoare şi 45000€ amendă pentru cei 6 şefi ai societăţii Norbert Dentressangle (devenită XPO-Logistics) puşi sub acuzare.