Suma plătită de Administrația Străzilor unui șofer, după ce și-a avariat mașina într-un canal

Sursa foto: Arhiva EVZ

Administrația Străzilor din București a fost implicată într-un proces amplu, care s-a încheiat cu obligarea acesteia de a achita despăgubiri plătite inițial de un asigurator unui șofer. Incidentul a avut loc în 2019, când un autoturism a suferit avarii din cauza unei guri de canal nesemnalizate. Decizia finală a instanței a stabilit responsabilitatea Administrației pentru întreținerea carosabilului și prevenirea unor astfel de incidente.

Detaliile cazului: cum a început totul

Procesul a fost inițiat de SC Omniasig Vienna Insurance Group SA, care a cerut obligarea Administrației Străzilor la plata a 2.430 de lei, reprezentând despăgubirea achitată unui șofer în baza poliței CASCO.

Incidentul s-a petrecut în sectorul 5 al Capitalei, pe strada N.D. Cocea, când autoturismul asigurat a intrat într-o gură de canal nesemnalizată. Avariile au constat în deteriorarea anvelopelor dreapta față și spate ale vehiculului.

Decizia instanței de fond: Administrația Străzilor, găsită vinovată

În motivarea cererii, reclamanta a susținut că Administrația Străzilor este responsabilă, având în vedere că drumul se afla în „gestiunea” acesteia la momentul incidentului. Prin urmare, dreptul de regres al asiguratorului împotriva Administrației era justificat de răspunderea civilă delictuală, scrie JustNews.

Judecătoria Sectorului 1 București a dat câștig de cauză asiguratorului în mai 2023. Instanța a obligat Administrația Străzilor la plata despăgubirii de 2.430 de lei, a dobânzii legale penalizatoare și a cheltuielilor de judecată în valoare de 2.781,7 lei. Probele administrate, inclusiv un raport de expertiză tehnică, au arătat că avariile au fost cauzate de o diferență de nivel între carosabil și capacul gurii de canal, responsabilitatea întreținerii carosabilului revenind Administrației.

Roată/ Sursa foto Pixabay

Expertiza tehnică a stabilit o legătură directă între avarii și condițiile în care era drumul. Aceasta a evidențiat că oscilațiile mari ale caroseriei și sarcinile dinamice verticale au provocat deteriorarea anvelopelor. În ciuda apărării Administrației, care a invocat viteza de deplasare a autoturismului, instanța a concluzionat că simpla prezență a defectului carosabilului era suficientă pentru a cauza avariile.

Apelul și recursul Administrației Străzilor

Nemulțumită de decizia instanței de fond, Administrația Străzilor a depus apel la Tribunalul București, solicitând anularea hotărârii. În iunie 2024, Tribunalul a respins apelul ca nefondat, menținând hotărârea anterioară.

Administrația nu s-a oprit aici și a formulat recurs la Curtea de Apel București. Cu toate acestea, în noiembrie 2024, Curtea a respins definitiv recursul, confirmând responsabilitatea Administrației Străzilor pentru incidentele cauzate de starea necorespunzătoare a carosabilului.

Cazul pune în lumină obligațiile autorităților publice în întreținerea infrastructurii rutiere și protecția participanților la trafic.

Judecătorii au accentuat importanța semnalizării corespunzătoare a zonelor periculoase, precum și răspunderea instituțiilor pentru daunele cauzate de deficiențele infrastructurii. De asemenea, decizia poate crea un precedent pentru alte cazuri similare, consolidând drepturile șoferilor și asiguratorilor de a solicita despăgubiri în situații de neglijență administrativă.