Un studiu realizat de compania Nielsen arată că televizorul rămâne şi în 2015 sursa de ştiri preferată de cei mai multi consumatori de media din intreaga lume (53%).
Motoarele de căutare ocupă locul secund, fiind preferate de 38% dintre utilizatori, Social Media – locul 3 (33%), urmate de ziarele tradiţionale (18%), website-urile ziarelor (17%), website-urile posturilor TV (16%), posturile tradiţionale de radio (11%), revistele tipărite şi website-urile revistelor (câte 8%) şi radio-urile online (4%), se arată într-un studiu realizat de Nielsen, pe un eşantion de peste 30.000 utilizatori de Internet, din 60 de ţări.
Cu toate acestea, utilizatorii cu vârste cuprinse între 15 şi 20 de ani – supranumiţi Generaţia Z - afirmă că Social Media este sursa lor favorită de ştiri, în proporţie de 47%, iar 45% aleg posturile TV pentru a se informa. “În reţelele sociale online există foarte multe surse de informare şi mulţi receptori. Este un mecanism de comunicare pe care specialiştii îl numesc many-to-many, iar orice persoană, sub un pseudonim sau în spatele unei fotografii false, poate răspandi ştiri false. Utilizatorii reţelelor au consimţit la acest lucru, au înţeles că Social Media nu reprezintă încă un furnizor de ştiri credibil, iar majoritatea foloseşte reţelele sociale online mai mult pentru divertisment şi socializare”, explică psihologul Dan Ivănescu, preşedintele Asociaţiei de Sănătate Mintală pentru Calitatea Vieţii. Specialistul consideră că mintea umană asociază televizorul cu “acasă”, cu intimitatea şi confortul şi îi este mai comod consumatorului să primească o ştire video decât să caute, din sursă în sursă, în social media, o informaţie credibilă. “Televiziunea este încă regele ştirilor pe planetă, deoarece utilizează elementele vizuale şi auditive, deci este mai accesibil unui public mai larg şi, cel mai important, are în spate oameni care pot fi traşi la răspundere dacă transmit informaţii false. De cealaltă parte, reţelele sociale online încă nu au reuşit să construiască o agendă media proprie, iar informaţiile din media tradiţionale sau din alte surse sunt doar promovate în Social Media pentru a crea dezbatere, nu şi create în interiorul retelei. Nici conţinutul informaţional nu este adaptat încă la toate elementele multimedia folosite în Social Media, ştirile fiind prezentate mai mult sub formă de text şi imagine, deci încă nu sub o formă atractivă pentru mintea umană. În Statele Unite, marile publicaţii au înţeles că reţelele de socializare pot fi folosite nu doar pentru a disemina informaţii şi pentru a creşte audienţa unei ştiri din media tradiţionale, ci pot reprezenta un mediu care produce ştiri de sine stătătoare. În România, la ora actuală, Social Media reprezinta o mică junglă în care ştirile serioase şi credibile dansează în aceeaşi horă cu ştirile derizorii şi false”, concluzionează Dan Ivănescu.