„Străvezime”, o expoziție-mărturisire

Minunate lucrările, minunați oaspeții care priveau cu sufletul mângâiat tablourile expuse, fiecare conceput ca o mărturisire

Admirație, respect și o bucurie blândă s-au revărsat vineri, la vernisajul expoziției „Străvezime”, de la Galeria Romană, din București.

FOTO: „Crinii câmpului”, 2016, Horea Paștina

În acest timp care a mai rămas până la Învierea Domnului Iisus Hristos, expoziția „Străvezime” poate fi o clipă din răgazul necesar de redescoperire a legăturii cu Divinitatea. Legătură ce pare că se subțiază în aceste vremuri agitate. La Galeria Romană expun pictorii Grupului Prolog: Paul Gherasim, Constantin Flondor, Ion Grigorescu, Horea Paștina, Matei Lăzărescu, Dan Mohanu, Valentin Scărlătescu, Christian Paraschiv, Mihai Sârbulescu și Marius Pandele. Alături de ei expun și câțiva prieteni apropiați, participanți de-a lungul vremii la expozițiile grupului: Horia Bernea, Vasile Varga, Ion Nicodim.

FOTO: Ion Grigorescu - „Maică întinzând aluatul” și Christian Paraschiv - „Pâine”

Expoziția, prin lucrările prezentate după gândirea și sufletul maestrului Paul Gherasim, este ca o trezire.

Istoricul de artă Petre Guran a subliniat importanța viziunii artistice a celor din Grupul Prolog în aceste vremuri.

FOTO: Matei Lăzărescu - „Cinci pâini de orz și doi pești” și Horea Paștina - „Masă”

„Grupul Prolog crește, încet- încet nu numai ca o manifestare de curaj spiritual, într- un context social și politic foarte întunecat, nu numai ca încercarea de a înnoda o tradiție artistică mai veche, nu numai ca un răspuns important la povocările artistice ale contemporaneității, ci eu văd în sânul Grupului Prolog germenii expresiei autentice a simțirii estetice creștine”, spune istoricul.

Filon estetic original

Expusă într-o anumită formă de istoricul de artă Petre Guran, starea de revelație pe care o simți atunci când vizitezi expoziția, devine, dintr-odată mult mai clară. „Mă refer la pictura murală care se practică astăzi în bisericile noi sau pictura murală nouă care se practică, nu întotdeauna fericit, pe monumente istorice. Sentimentul meu și nu numai al meu, al multora, în fața acestor biserici pictate recent, este că această pictură neobizantină, numită așa, este kitsch. Nu este ceea ce trebuie să fie. Nu ne spune nimic, seamănă oarecum cu ceva de dinainte și totuși nu reușește, cu infime, foarte mici excepții. Ce constat eu e că filonul estetic pe care l-a lansat Grupul Prolog împlinește, suplinește acest gol – lipsa artei creștine după dezastrul artistic pe care l-a reprezentat secolul al XIX-lea. Al artei creștine răsăritene, ca să fiu mai precis, pentru a mă rezuma la fenomenul estetic din sânul creștinismului răsăritean. În domeniul vizualului, Grupul Prolog a lansat ceea ce poate fi o pictură, o artă vizuală a creștinismului răsăritean pentru deceniile care urmează. Adică eu îmi imaginez foarte bine ca bisericile noi să fie pictate așa cum vedeți dumneavoastră în aceste tablouri. Așa cum gândește vizualul Grupul Prolog.”, a încheiat istoricul Petre Guran.

Pictorii prezenți, ca niciodată, s-au bucurat de prietenia celor care au venit să vadă expoziția, dar nu au simțit nevoia să vorbească. Ei „mărturisiseră” în lucrări.

FOTO: Emil Ene și Monica Andronic, gazdele expoziției „Străvezime”, mulțumiți că pot dărui publicului un răgaz de meditație și bucurie sufl etească și estetică

Evoluție

„Paul Gherasim se preocupă de viitorul Grupului Prolog și nu atât a Grupului Prolog istoric. Este cu noi și cel mai tânăr membru al grupului, Marius Pandele. Iată că Grupul se înnoiește și are deja o traiectorie, un destin”, a mai spus Petre Guran, membru al Grupului Prolog din toamna lui 2015. În imagine- lucrarea „Paraclisul Sfinții Chiril și Metodiu”, 2016, de Marius Pandele.

Expoziția „Străvezime” este deschisă până pe 7 mai 2016, la Galeria Romană, Bd. Lascăr Catargiu nr. 1, sector 1, (Piața Romană), București. Programul de vizitare este de luni până vineri 10.00-18.00, sâmbăta 10.00-15.00.