Stimulente de milioane: prime de refacere după concediu, de toamnă sau de ziua localităţii

Curtea de Conturi susţine într-un raport că "în administraţia publică locală s-au acordat drepturi şi sporuri care eludează cadrul legal". Instituţia a făcut şi un inventar al primelor acordate ilegal, printre acestea aflându-se sporuri hilare "de refacere după concediu", "de toamnă" sau "de ziua localităţii".

Inspectorii Curţii de Conturi au făcut anul trecut o verificare şi o analiză a sistemului de acordare a drepturilor şi stimulentelor în administraţia locală în perioada 2005-2008.

Şi, aceştia au ajuns la concluzia că multe drepturi şi sporuri au fost acordate "eludînd legea". "Ca o concluzie generală, se poate afirma că în administraţia publică locală legile-cadru nu sunt respectate, invocându-se adesea intens mediatizatul principiu al autonomiei locale, aspect care tinde să ia amploare, şi dacă nu se vor lua măsurile corespunzătoare vom asista la o eludare fără precedent a legislaţiei româneşti", se arată în evaluare.

"În perioada 2005-2008, totalul cheltuielilor de personal a înregistrat o tendinţă de creştere, respectiv de la 7,5 miliarde lei în anul 2005 la 15,3 miliarde lei în anul 2008 (de la 2 miliarde euro la 4,2 miliarde euro), ceea ce înseamnă practic o dublare a acestora", mai precizează Raportul Public Anual al Curţii de Conturi, dat publicităţii în 2009. 

Inspectorii au explicat că Raportul a surprins fenomenul care s-a extins în ultimii ani în cadrul administraţiei publice locale, respectiv stabilirea şi acordarea unor sporuri şi drepturi băneşti "în afara cadrului care reglementează în mod expres drepturile salariale şi alte drepturi de care beneficiază personalul angajat în administraţia publică locală".

Au scăzut saraliile, s-au mărit stimulentele

Potrivit inspectorilor Curţii de conturi, cheltuielile de personal deţin ponderea cea mai mare în cheltuielile bugetelor locale, respectiv 36%, iar ca pondere în PIB se ridică la 3%.

"Ca o remarcă generală, s-a constatat proporţia deosebit de ridicată în cadrul cheltuielilor de personal a sporurilor, indemnizaţiilor, alocaţiilor, altor drepturi salariale, care au crescut de la 24% în anul 2005 la 32% în anul 2008, spre deosebire de evoluţia salariilor de bază a căror proporţie a scăzut de la 50% în anul 2005 la 46% în anul 2008", se mai arată în raportul Curţii.

Şi numărul de posturi finanţate din bugetele locale a crescut cu aproximativ 45 mii de posturi, de la 599 mii în anul2005 la 644 mii în anul 2008, respectiv cu 7,4%, potrivit verificărilor.

"Cheltuiala medie pe post a crescut cu peste 90%"

De la 12,5 mii lei în anul 2005 la 23,8 mii lei în anul 2008,  respectiv cu 11,3 mii lei a crescut cheltuiala medie pe post. Asta spun specialiştii instituţiei cu rol de control. De ce s-a ajuns în acestă situaţie? Pentru că nu există reglementări clare în materie de salarizare şi de normare a aparatului administrativ al unităţilor administrativ-teritoriale.

"Nu există sisteme de monitorizare şi evaluare a funcţionării administraţiei publice locale şi a serviciilor publice de interes local. Totodată, nu există sisteme instituţionale de măsurare a performanţei, fapt ce a avut ca rezultat o alocare nejustificată atât a resurselor financiare, cât şi a celor umane".

Ordonatorii de credite au dat dispoziţii ilegale

În raportul de control se mai precizează: cauzele care au condus la acordarea drepturilor salariale de care beneficiază în prezent unii salariaţi din administraţia publică locală sunt acordarea de drepturi salariale prin acordul/contractul colectiv de muncă sau prin dispoziţii/decizii ale ordonatorilor principali de credite, "în afara cadrului care reglementează salarizarea funcţionarilor publici şi apersonalului contractual, fenomen care s-a declanşat în urmă cu circa 4-5 ani".

Inspectorii de control au mai explicat că fenomenul s-a extins şi generalizat în ultimii doi ani (2006-2008).

259 de milioane de euro, stimulente şi sporuri ilegale

"Bani acordaţi în afara cadrului legal în anul 2008 se ridică la 953,5 milioane lei (259 milioane euro), reprezentand 0,18% din PIB, fiind acordate la 4.488 entităţi, respectiv la 234.029 persoane angajate în administraţia publică locală, care reprezintă 36,4% din numărul de posturi finanţate din bugetele locale", se mai precizează în raportul Curţii de Conturi publicat în 2009.

Prima de refacere şi prima de toamnă, ilegale

Curtea de Conturi a făcut şi un inventar al primelor acordate ilegal. Astfel, primă de refacere după concediu de odihnă, primă de toamnă, bonificaţie pentru ziua localităţii, sunt doar câteva din stimulentele acordate angajaţiilor.

"Acordarea de tichete cadou şi pentru personalul pentru care ordonatorul de credite nu avea calitatea deangajator (în speţă personalul didactic şi nedidactic)", sunt alte exemple date în document. Potrivit acestuia, de vină ar fi toate instutiţile de control, care nu au fost atente şi nu au făcut nimic pentru a recupera banii.

"Constatările Curţii de Conturi cu privire la respectarea legii in ceea ce priveşte acordarea unor drepturi salariale şi recuperarea prejudiciilor create nu au fost însoţite şi de acţiuni suficient susţinute din partea celorlalte entităţi cu atribuţii de monitorizare şi control, respectiv Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Administraţiei şi Internelor şi, respectiv, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici", se mai precizează în Raportul Public.

CE-I DE FĂCUT?

Curtea de Conturi recomandă schimbarea legii

Specialiştii Curţii au şi soluţii. Aceştia spun că instituirea unui sistem de sancţionare a tuturor iniţiativelor de acordare a unor drepturi în afara cadrului legal, precum şi stabilirea de măsuri pentru recuperarea prejudiciilor este necesară.

"Modificarea cadrului legislativ astfel încât Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, prin structurile saleteritoriale, să aibă competenţe de a nu înregistra şi aviza contractele colective de muncă în care au fost negociateclauze referitoare la drepturi ale căror acordare şi cuantum sunt stabilite prin dispoziţii legale şi modificarea cadrului legislativ astfel încât Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici să aibă competenţe de a înregistra şi aviza acordurile colective încheiate cu sindicatele, în sensul ca acestea să conţină clauze înconcordanţă cu prevederile Legii privind statutul funcţionarului public nr. 188/1999, republicată", mai recomandă aceştia.

Raportul a fost transmis spre informare Parlamentului, Guvernului, Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Administraţiei şi Internelor şi Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.