Edilii Capitalei, împărţiţi în două tabere. Uni au anunţat că ridică maşini, alţii spun că nu o fac, pentru că nu au locuri de parcare suficente, dar au găsit alte metode să amendeze șoferii care staționează neregulamentar
Hingherii de maşini se pregătesc să intre în forţă pe străzile Capitalei, după ce legea privind ridicatul maşinilor parcate ilegal a intrat în vigoare. Asta, deşi Capitala se confruntă cu un deficit uriaş de parcări, iar traficul este infernal din cauza infrastructurii rutiere şi de parcare incoorente, dar şi a stării proaste a transportului în comun.
Potrivit unui studiu care arată indicele anual de trafic, realizat de TomTom Telematics, în 2015, Bucureştiul s-a aflat pe locul şase în topul celor mai aglomerate oraşe din lume. Având un indice de congestie de 43%, acesta indică cât timp stau în trafic şoferii din cauza ambuteiajelor.
Mai aglomerate decât Capitala României sunt: Mexico City, Bangkok, Istanbul, Rio de Janeiro şi Moscova, localităţi care au o populaţie mult mai mare decât a Bucureştiului.
În prezent, numărul maşinilor înmatriculate în Capitală este aproximativ 1.3000.000 de autoturisme. La acestea se adaugă aproape zecii de mii de maşini, din Ilfov dar şi din ţară, care tranzitează Capitala zilnic. Numai în Ilfov sunt înmatriculate aproape 140.000 de maşini. În ceea ce priveşte locurile de parcare, în Capitală sunt aproximativ 189.800. Un simplu calcul arată că şapte maşini se bat pentru un loc de parcare.
EVZ a vorbi cu fiecare edil bucureştean, pentru a vedea cum vor sancţiona şoferii care parchează ilegal, dar şi câte locuri de pacare au aceştia la dispoziţie. În timp ce unii edili încă nu au stabilit tarifele şi acum pun la punct regulile de parcare, alţii a explicat, pentru EVZ cât va costa recuperarea maşinii şi spun că deja maşinile se ridică.
Sectorul 1
Pentru moment, Primăria Sectorului 1 nu va trece încă la ridicarea maşinilor parcate neregulamentar. Mai întâi, este necesar ca administrația locală de sector să construiască și să amenajeze locuri de parcare suficiente, după care va urma operaţiunea de ridicare a autoturismelor parcate cu nerespectarea legislaţiei în vigoare.
Potrivit Administrației Domeniului Public, în prezent, la nivelul Sectorului 1 sunt amenajate un număr de 8.200 de locuri de parcare de reședință. La acestea se adaugă locurile de parcare la liber create prin introducerea sensurilor unice pe aproximativ 1/3 din străzile secundare. Introducerea sensurilor unice pe străzile secundare oferă, pe lângă alternative de fluidizare a traficului, soluţii pentru locuri de parcare, întrucât se poate parca pe ambele laturi ale străzii. Locurile de parcare din zona centrală sunt în administrarea Primăriei Capitalei.
Pe ansamblul Sectorului 1 se înregistrează un deficit de locuri deparcare de reşedinţă, estimat, în urma cererilor scrise şi telefonice primite de la cetăţeni, la aproximativ 4000 de locuri. Acest deficit se înregistrează în special în zonele Ion Mihalache, Nicolae Titulescu, Banu Manta, Calea Griviței, Aviaţiei şi Băneasa.
În problema locurilor de parcare, Primăria Sectorului 1 are în desfăşurare proiecte şi studii de fezabilitate pentru amenajarea de noi parcări de reşedinţă în zonele unde este cea mai mare nevoie de ele.
De asemenea, Primăria Sectorului 1 a solicitat Primăriei Capitalei trecerea mai multor terenuri în administrarea sa pentru a putea construi mai multe astfel de parcări. Menţionăm că primăriile de sector nu au în proprietate terenuri.
Sectorul 2
Primăria Sectorului 2 are în administrare peste 24.000 de locuri cu plată în parcările de reşedinţă. De asemenea, în sectorul 2 sunt 40.000 de locuri de parcare fără plată pe toate străzile, acolo unde nu este interzisă staţionarea. Primăria Sectorului 2 nu a început ridicarea vehiculelor care staționează neregulamentar. Primăria Sectorului 2, în colaborare cu Poliţia Rutieră, va elabora un regulament în baza căruia vor fi ridicate vehiculele staționate în locuri interzise, acesta urmând a fi supus spre aprobare Consiliului Local al Sectorului 2, au explicat reprezentanţii Primăriei Sectorului 2. Nici costurile de ridicare nu au fost încă stabilite în acest sector.
De coordonarea activității de ridicare a vehiculelor staționate neregulamentar se va ocupa Serviciul Circulație, deja existent, din cadrul Poliției Locale a Primăriei Sectorului 2. Pe de altă parte, mai mulți șoferi s-au trezit cu amenzi după ce au staționat neregulamentar.
Pe de altă parte, mai mulți șoferi s-au trezit cu amenzi după ce au staționat neregulamentar. “Am staționat 9 minute cu mașina tatălui meu pe Calea Moșilor și tatal meu a primit o notificare de comunicare a datelor "infractorului", cel mai probabil, pentru a amenda pe nelegiuit. Cum ați proceda în locul meu?”, scrie Cristian Munteanu pe pagina sa de facebook.
Sectorul 3
Potrivit Direcției Generale de Poliție Locală Sector 3, până în prezent nu au fost stabilite competențe privind ridicarea și transportul autovehiculelor care staționează neregulamentar pe partea carosabilă și nici nu au fost stabilite spații amenajate destinate depozitării acestora.
În perioada următoare va fi analizată modalitatea de organizare și funcționare a unui serviciu public de ridicare și transport al acestor autovehicule. Pe raza Sectorului 3 sunt amenajate aproximativ 80.000 de locuri de parcare, dintre care circa 58.000 sunt de reşedinţă.
Sectorul 4
În Sectorul 4 se ridică mașinile staționate neregulamentar și care blochează traficul, transportul public sau accesul în instituții, școli, spitale. Potrivit Regulamentului privind ridicarea, transportul, depozitarea în spațiul amenajat și eliberarea vehiculelor staționate neregulamentar pe partea carosabila a Sectorului 4 al Municipiului București, aprobat în ședința Consiliului Local Sector 4, operațiunile privind serviciul de ridicare a mașinilor se efectuează de către personalul specializat din cadrul Biroului Ridicări Auto al Direcției Generale de Poliție Locală Sector 4. Aceste proceduri se pot realiza doar pe baza unei dispoziției scrise de ridicare, întocmită de către polițistul local-agent constatator, care trebuie să cuprindă informații referitoare la: data, ora și locul ridicării vehiculului, norma încălcată, datele de identificare ale mașinii, mențiuni privind eventuale avarii vizibile, datele de identificare ale polițistului local. Pentru operațiunile de ridicare și transport se percep următoarele taxe:
*75 de lei pentru ridicarea autovehicului staționat neregulamentar
*150 de lei pentru ridicarea și transportul autovehiculului staționat neregulamentar.
Transportul la locul de depozitare nu se mai execută, dacă proprietarul autovehicului se prezintă la locul ridicării în timp util și este de acord cu plata cheltuielilor efectuate până în acel moment, respectiv a contravalorii acțiunii de ridicare în cuantum de 75 de lei. În caz contrar, se continuă transportul mașinii ridicate pînă la locul de depozitare. Pentru această operațiune, Direcția Generală de Poliție Locală Sector 4 are deja în dotare o platformă specială. Mai mult, în bugetul alocat anului în curs, este prevăzută achiziționarea a încă două astfel de mașini.
Pentru depozitarea autovehiculului staționat neregulamentar nu se percepe nicio taxă, dacă durata de depozitare nu depășesște 2 luni. În situația în care, însă, în acest interval, vehiculul nu a fost recuperat de către proprietar, se percepe un tarif de 15 lei/zi de staționare/ autovehicul. Perioada maximă de depozitare este de 1 an de zile. Dacă proprietarul sau deținătorul legal nu se prezintă pentru a ridica autovehiculul, se va proceda la demararea operațiunilor specifice vehiculelor abandonate pe terenuri aparținând domeniului public sau privat al statului.
Referitor la strategia privind parcările din sectorul 4, Administrația Locală a demarat procedurile pentru amenajarea a 13 locații, cu un total de 3000 de locuri de parcare. Alte aproximativ 10 000 de parcaje noi ar putea fi construite la nivelul marilor bulevarde. În acest sens, Autoritatea Locală Sector 4 a solicitat acordul Consiliului General al Municipiului București pentru reconfigurarea trotuarelor aferente marilor artere de circulație, în vederea transformării parcărilor de utilitate publică în parcări de reședință, în zonele în care lățimea trotuarelor permite acest lucru.
Sectorul 5
Primarului Sectorului 5, Daniel Florea, nu ne-a putut spune cîte locuri are de parcare. Totodată, el spune că nu va ridica maşinile parcate ilegal prea curând. ”În implementarea HG 965/2016, sunt anumite aspecte de care trebuie să ținem seama. Consider că se impune organizarea unor consultări publice și instituționale pe această temă, care să angreneze autoritățile publice locale și centrale cu atribuții în aplicarea acestui act normativ. Sunt de părere că trebuie să ținem seama în primul rând de realitatea din teren, referindu-mă aici la numărul locurilor de parcare amenajate pe raza sectorului. Este firesc să punem la dispoziția cetățenilor parcaje și apoi să sancționăm eventuale abateri. De asemenea, consider că trebuie ridicate cu prioritate autovehiculele care blochează intersecțiile, traseele mijloacelor de transport, accesul în spitale sau instituții de interes public. Apoi, cele care blochează locurile din parcările de reședință, pentru care alți cetățeni achită taxele aferente”, a explicat edilul, pentru EVZ. În sectorul 5 al Capitalei sunt aproximativ 18.700 de locuri de parcare.
Sectorul 6
În prezent, în Sectorul 6, există 36.870 de locuri în parcările de reşedinţă şi alte 648 de locuri în modulele tip smart-parking. După intrarea în vigoare a noilor reglementări ale Hotărârii nr. 965/2016 pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, în Sectorul 6, poliţiştii locali din cadrul Direcţiei Ordine Publică, Serviciul Circulaţie, au aplicat 550 de sancţiuni contravenţionale, dintre care 152 avertismente, conducătorilor auto care au încălcat normele privind staţionarea şi oprirea neregulamentară.
În cadrul Primăriei Sectorului 6 nu există un compartiment responsabil cu ridicarea maşinilor parcate neregulamentar. Poliţia Locală Sector 6 nu a ridicat niciun autovehicul parcat neregulamentar, în baza HG la care faceţi referire.
Este aşteptat demersul din partea Primăriei Municipiului Bucureşti în ceea ce priveşte ridicările maşinilor parcate neregulamentar, urmărindu-se alinierea, la acelaşi standard, a tuturor sectoarelor Municipiului Bucureşti.
“În ceea ce priveşte strategia privind parcările din sector, creşterea numărului locurilor de parcare se poate face acţionând pe mai multe planuri: printr-o mai bună utilizare a locurilor existente, prin creşterea ofertei locurilor de parcare pe stradă, dar şi în afara ei, dar şi prin restricţionarea accesului la anumite ore pentru diverse categorii de autoutiliare. Introducerea sensurilor unice pe străzile secundare oferă, pe lângă alternative de fluidizare a traficului, şi posibilitatea parcării pe ambele laturi ale străzii, fără obstrucţionarea traficului. Exemple aplicate în alte sectoare au demonstrat eficienţa acestei măsuri şi îmbunătăţirea substanţială a numărului locurilor de parcare”, a expplicat edilul Sectorului 6, Gabriel Mutu.
Acesta a mai precizat faptul că, măsurile de ridicare a maşinilor abandonate pe domeniul public şi intervenţiile prompte ale poliţiştilor asupra obstrucţionării circulaţiei de către şoferii mijloacelor de transport particulare contribuie la fluidizarea traficului, la folosirea corectă a parcărilor de reşedinţă şi la creşterea gradului de siguranţă, iar retrasarea parcărilor şi încurajarea folosirii parcărilor de proximitate (ale supermarketurilor, de exemplu) sunt soluţii de viitor.