Sorin Cîmpeanu vrea să sporească atractivitatea pentru cariera didactică în rândul absolvenților universităților prin noua Lege a educației

Sursa: Facebook/ Sorin Mihai Cîmpeanu

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, consideră că pentru a-i atrage pe absolvenții universităților să aleagă o carieră în învățământ, trebuie ca aceasta să fie făcută atractivă. Totul trebuie să înceapă cu nivelul de salarizare.

Ministrul Educației a participat miercuri seară, 20 iulie,  la dezbaterea publică pe tema proiectului legii educației - componenta ce vizează învățământul preuniversitar. Dezbaterea a fost organizată de Alianța "O Voce pentru Educație". Unele dintre temele abordate în cadrul discuției s-au numărat alfabetizarea funcțională, cariera didactică, sistemul curricular, digitalizarea, evaluarea rezultatelor învățării, finanțarea, managementul școlar, guvernanța sistemului de educație, învățământul profesional dual.

În acest context, Sorin Cîmpeanu a adus precizări legate despre prima temă din cele menționate anterior. "Mai bine de jumătate din proiectul legii învățământului preuniversitar vizează în mod clar, chiar dacă implicit, alfabetizarea funcțională, de la standardizarea evaluărilor, de la un curriculum construit pentru ca elevii să dobândească cele opt competențe cheie de bază - competențe, și nu cunoștințe -, până la formele de examinare, până la formarea cadrelor didactice, este cuplat proiectul legii cu Planul Național de Redresare și Reziliență în care avem finanțare pentru formarea a peste 100.000 de cadre didactice din această perspectivă a alfabetizării funcționale și a alfabetizării digitale. Toate aceste lucruri vizează nivelul de alfabetizare funcțională pentru că aceasta este o problemă reliefată de testele PISA".

Atragerea absolvenților să fie cadre didactice

Omul politic a mai subliniat aspecte despre cariera didactică, care este puternic deformată. Pentru ca absolvenții universităților românești să aleagă o astfel de carieră trebuie ca aceasta să fie făcută atractivă mai ales prin oferta salarială.

"Trebuie să o facem atractivă prin mai multe modalități. (...) Pe primul loc este atractivitatea salarială. Este pentru prima dată când o lege sectorială, legea educației, prevede explicit lucruri despre nivelul de salarizare al profesorilor. Mai exact, profesorii trebuie să-și poată începe cariera de la un nivel egal cu salariul mediu pe economia națională din anul precedent încheiat. Deci, dacă vrei să fii profesor, ca o recunoaștere a statutului și importanței acestei profesii, salariul este un factor important, dar nu este nici pe departe singurul. (...) Profesorul trebuie să își redobândească statutul social și profesional pe care educația îl merită", a mai adăugat Sorin Cîmpeanu.

Digitalizarea sistemul de învățământ de către Ministerul Educației

În ceea ce privește digitalizarea, ministrul a spus că sistemul de învățământ, nu doar sistemul public, ci și cel privat, se lovesc cu o criză a specialiștilor în digital. Mai mult, din totalul investițiile propuse în sistemul de învățământ, 30% înseamnă digitalizare.

În acest sens, Ministerul Educației a identificat o soluție pentru dezvoltarea acest domeniu, înființarea unei unități executive suport pentru mentenanță și asistență tehnică în digital. Cîmpeanu a ținut să explice de unde va avea finanțare această unitate. Astfel, ea va beneficia de finanțare de la bugetul de stat și din alte surse și va putea să lucreze cu experți externi.

"Asta este calea în care Ministerul Educației se deschide către sprijinul care poate fi acordat din partea mediului de business, din partea specialiștilor. (...) Resurse înseamnă resursă umană. Deci, profesorul, dacă înțelegem că trebuie să fie mult mai mult decât până acum, va fi și facilitator de învățare între atâtea surse deschise de informare pentru elev. (...) Nimic în școală în se va întâmpla fără profesori", a încheiat ministrul, informează Agerpres.