Șor și Platon, atacuri plătite cu zeci de mii de euro în mediul online

Șor și Platon, atacuri plătite cu zeci de mii de euro în mediul online

Promovarea dezimformării în spațiul virtual i-a costat pe fugarii Ilan Șor și Veaceslav Platon circa 55.000 de euro.

Dezimformarea din spațiul virtual costă

Un raport publicat de comunitatea Watchdog arată că fugarii Ilan Șor și Veaceslav Platon au cheltuit aproximativ 55.000 de euro pentru promovarea dezinformării în spațiul virtual. Miza acestora este manipularea opiniei publice, având în vedere că se apropie referendumul și alegerile prezidențiale din octombrie.

Ca reacție la acuzațiile de încercare de manipulare a cetățenilor, deputata Marina Tauber a declarat că Ilan Șor nu comite nicio ilegalitate. Iar Veaceslav Platon susține, la rândul său, că își poate proba toate declarațiile din mediul online, relatează Jurnal.md. „Noi întotdeauna putem să demonstrăm legalitatea activităților noastre”, a declarat deputata, în prezent neafiliată niciunui partid politic, dar cunoscută ca apropiată a lui Ilan Șor, al cărui partid l-a condus.

Evghenia Guţul la Moscova

Evghenia Guţul la Moscova, alături de Tauber şi Şor/ Sursa foto: Marina Tauber

Ilan Șor a promovat pe Facebook, doar în luna iunie, cel puțin 84 de reclame, pentru care a cheltuit 30.000 de euro. Numărul de reclame sponsorizate a crescut cu 29, iar bugetul reclamelor, cu 17.300 de euro  față de perioada 25 aprilie - 24 mai. Iar în perioada 24-30 iunie, Șor a cheltuit aproximativ 6.350 de euro pentru promovarea reclamelor, arată comunitatea Watchdog.

Ne puteți urmări și pe Google News

Șor și Platon atacă alegerile din Republica Moldova și în mediul virtual

Membrii Partidului „Renaștere”, susținut de Ilan Șor, Veaceslav Jucov și Alexandr Nesterovschi, dețin două dintre pagini. Celelalte pagini au fotografii de profil cu drapelul Republicii Moldova și nume de utilizator  care fac trimitere fie la structuri politice, fie la organizații media.

Paginile „Republica Moldova este condusă de străini”, „Rusia este partenerul strategic al Republicii Moldova”, „Alegerile din toamnă vor fi falsificate” sau „Moldova nu trebuie să adere la Uniunea Europeană”, aparțin lui Șor și sunt sursa principală de manipulare a fugarului, susține Watchdog. Falsurile promovate de Ilan Șor se referă la faptul că Occidentul ar dori să acapareze R. Moldova pentru a declanșa acțiuni militare pe teritoriul acesteia și că, dacă Maia Sandu va câștiga la referendumul, Republica Moldova ar putea dispărea ca stat.

Marina Tauber a promis că va analiza raportul Watchdog cu Ilan Șor, și va veni cu un răspuns.

Veaceslav Platon a promovat, în luna iunie, în jur de 71 de reclame pe pagina sa de Facebook și pe cea a iubitei sale Natalia Morari, potrivit aceluiași raport. Cheltuielile pentru aceste reclame s-ar ridica la 25.250 de euro. În perioada 25 aprilie - 24 mai, Platon a cheltuit cu 6.850 de euro mai mult pe sponsorizarea reclamelor, iar între 18 - 24 mai, el a plătit 5.346 de euro.

În paginile promovate de Veaceslav Platon sunt distribuite reclame cu conținut de propagandă, furnizate de Natalia Morari. Platon promovează intens ideea că  demisiile judecătorilor sunt un eșec al reformei în justiție, deși guvernarea PAS a spus tot timpul că plecarea din sistem a judecătorilor compromiși este chiar scopul de bază al reformei.

Veaceslav Platon se declară nevinovat

Veaceslav Platon a declarat că mesajele sale nu comportă vreo dezinformare și a menționat ca îi va ataca pe reprezentanții Comunității Watchdog în instanța din Marea Britanie.

„Nimeni nu sună, nimeni nu face vreo legătură cu mine. Eu sunt de acord să o fac. Măcar cineva pe lumea asta să-mi explice unde există în cuvintele mele vreo dezinformare. Eu răspund pentru cuvintele mele, le cântăresc bine” a declarat acesta pentru Jurnal TV.

Watchdog atrage atenția asupra fapului că „scopul acestuia este de a sădi în mințile alegătorilor ideea că rezultatele referendumului și ale alegerilor prezidențiale vor fi fraudate, încă înainte de începerea campaniei electorale. Este important ca societatea civilă și presa să-și unească eforturile în combaterea dezinformării”.

Raportul conchide că autoritățile din Republica Moldova nu dispun de mecanisme directe pentru a stopa aceste campanii și pot solicita doar post-factum stoparea lor de la platformele internaționale.

Revista presei