Numărul șoferilor români care intenționau să-și achiziționeze o mașină, în acest an, s-a înjumătățit din cauza pandemiei COVID-19, relevă o cercetare de profil.
O cercetare realizată printre șoferii români arată că 50,7% dintre aceștia și-au schimbat planurile privind achiziția unei mașini noi din cauza pandemiei de COVID-19. Conform studiului, 20% dintre cei intervievați au decis să amâne cumpărarea unei maşini pentru o perioadă de 6 până la 24 de luni sau până când achiziţia va fi absolut necesară (15%). Alţi 10% au optat pentru o maşina nouă, dar dintr-o clasă inferioară şi mai ieftină, în timp ce 5% s-au reorientat către o maşină la mâna a doua.
Sondajul arată că printre cele mai importante aspecte de care ţin cont şoferii din România când îşi aleg marca maşinii sunt siguranţa (70%), preţul (68%) şi consumul de combustibil (62%), indiferent de sex, vârstă sau educaţie. Brandul maşinii este foarte important mai ales pentru cei cuprinşi în segmentul de vârstă 20 - 29 de ani, şi o percep ca fiind o extensie a propriei personalităţi.
În contextul pandemiei, şoferii ar prefera ca maşina să le fie dezinfectată înainte de a le fi predată (53%), iar comunicarea să fie realizată cu un tehnician ce poartă mască (41%).
Sondajul a fost realizat de EY în cooperare cu InsightLab în septembrie şi octombrie 2020 pentru a afla tendinţele actuale în achiziția de vehicule noi şi second hand şi opinia clienţilor cu privire la posibile soluţii inovatoare din industria auto. În România au fost selectați 507 respondenţi fiind condiționați de deţinerea unui permis de conducere, utilizarea regulată a unei maşini şi o vârstă cuprinsă între 20 şi 60 de ani.
Ce spun românii despre mașinile electrice
În ce priveşte preferinţa pentru noile tipuri de maşini, 30% dintre șoferii români îşi doresc ca următoarea achiziţie să fie o maşină hibridă (24%) sau electrică (6%). Aceste tipuri de autoturisme sunt foarte populare în rândul șoferilor cu vârste cuprinse între 45 și 60 ani, 41% dintre ei spunând că preferă acest tip de automobile. Procentul se înjumătățește în cazul persoanelor din segmentele 30 – 44 de ani, respectiv 20 - 29 ani. Aceasta și pentru că prețul unui autoturism electric sau hibrid rămâne foarte ridicat în România, deși statul oferă printre cele mai mari stimulente din Uniunea Europeană.
"În România, interesul pentru maşini electrice şi hibride este în continuă creştere. Acest lucru se poate vedea atât în preferinţele populaţiei, dar şi din investiţiile companiilor în servicii pentru autovehiculele cu motor electric, precum staţiile de încărcare. De asemenea, stimulentul acordat de stat pentru achiziţie a contribuit la creşterea popularităţii, iar în ţări în care acesta nu există, precum Cehia, modelele electrice şi hibride nu sunt luate în considerare în cazul unei achiziţii noi”, a declarat Cristian Cârstoiu, partener Consultanţă în Afaceri EY România, responsabil de sectorul Automotive, Transformare Digitală şi Inovaţie.
Conform cercetării, românii sunt foarte interesați de combustibilii alternativi. Întrebaţi dacă vor achiziţiona o maşină electrică sau hibridă în viitor, majoritatea șoferilor români (60%) au răspuns că ar lua în considerare această opţiune în cazul unei oferte bune, iar 25% sunt siguri că îşi vor cumpăra aceste tipuri de maşini. Preţul este considerat principalul impediment (36%), urmat de lipsa staţiilor de încărcare (27%). Faptul că au emisii reduse sau inexistente şi costuri mai reduse de întreţinere reprezintă principalele avantajele apreciate de 41%, respectiv 27% dintre respondenţi.
Cum își aleg dealerul auto
Când vine vorba despre alegerea alegerea dealerului auto, 47% dintre şoferii români se bazează pe experienţa personală, fiind principalul criteriu indiferent de vârstă, sex sau educaţie. Un procent de 38% aleg dealerii care oferă o gamă mai diversificată de modele. Şi în cazul maşinilor rulate, principalul factor îl reprezintă varietatea de modele disponibile, 56% dintre şoferi ghidându-se după această opţiune.
Potrivit sondajului, şoferii români din categoria de vârstă 45 - 50 de ani sunt mai sensibili la campaniile de marketing, cu 34% dintre aceştia care admit că le iau în considerare în alegerile lor, faţă 29% şi 28% pentru categoriile de vârstă 20 - 29, respectiv 30 - 44 ani.
Dintre şoferii români, 68% ar alege să viziteze un dealer auto, în comparaţie cu doar 9% care ar prefera ca totul să fie online.
Conform sondajului, în achiziţia unei maşini rulate, cei mai mulţi dintre români (30%) preferă să apeleze la serviciile unui dealer autorizat, iar 25% ar cumpăra maşini importate. Opţiunea de a cumpăra o maşină second-hand online a fost menţionată doar de 5% dintre respondenţi.
Sursele de finanțare
Pentru achiziţia unui autovehicul, 45% dintre şoferii români preferă să îşi folosească propriile fonduri, mai ales în cazul în care aleg să cumpere o maşină rulată. Pentru maşini noi, majoritatea respondenţilor aleg să folosească atât fonduri proprii, cât şi fonduri din alte surse. Doar 23% au optat pentru surse de finanţare externe, principala opţiune fiind un împrumut bancar.
Pentru întreţinerea maşinii, un service independent este preferinţa principală a românilor (54%), mai ales de către cei ce aleg maşini second-hand, urmată apoi de reprezentanţa de unde a fost cumpărată maşina (40%). Românii ar alege un service autorizat pentru serviciile orientate către client şi pentru un timp mai scăzut de aşteptare.
Întrebaţi cum ar arăta atelierul auto preferat, românii menţionează un service care să le ofere servicii rapide pentru operaţiuni simple (ex: schimbul de ulei), care să se încadreze într-un maxim de două ore.