Câteva zeci de copii romi din Periam, judeţul Timiş, sunt îmbunaţi să meargă la cursuri cu jucării, mâncare şi ajutor la teme
Copiii romilor din Periam, judeţul Timiş, ştiu că pot scăpa de sărăcie dacă se ţin de carte. Li se dau exemple clare - ăla de ştie să scrie şi să citească are o şansă să-şi găsească, mai încolo, un loc de muncă, în timp ce analfabeţii stau acasă şi aşteaptă ajutoare sociale. Din 2008, de când în localitate a fost deschis un after-school pentru puştii de etnie romă, ţiganii s-au lămurit că, dacă îşi dau odraselele la şcoală, are cine să le poarte de grijă. Sunt 53 de elevi înscrişi la centrul de zi din Periam.
După ce termină cursurile de la şcoala de stat, se-adună în două camere dintr-o casă închiriată de Fundaţia Caritas şi-i dau bătaie: îşi fac temele şi primesc ajutor pentru asta, se joacă sau pictează, primesc trei mese şi fac petreceri. "Dacă s-ar fi dus direct acasă, nimeni din familie nu s-ar fi ţinut de ei să-şi facă lecţiile. Sau poate nici nu i-ar mai fi lăsat la şcoală. Mulţi locuiesc cu bunicii sau cu alte rude, pentru că părinţii sunt în străinătate, prin Franţa. Cam asta e mentalitatea oamenilor din comunitate :«Ce-ţi trebuie carte?»", spune Floarea Boariu, coordonatoarea centrului din Periam.
Alfabetizarea e soluţia prin care generaţiile noi de romi ar putea fi intergrate, atât pe piaţa muncii, cât şi în comunităţile sociale. Romii din Periam sunt încurajaţi să-şi lase copiii cursuri, să termine măcar şcoala primară. Să-nveţe să iscălească, să citească şi să numere. Dintre cei mulţi, se găsesc şi unii care termină generala, ba chiar se duc mai departe, la liceu. Puţini au ambiţii clare: vor la facultate!
Copiii n-ar mai vrea să plece acasă, de aceea centrul este deschis până vara târziu. În 2007, înainte să deschidă "şcoala după şcoală", Floarea Boariu spune că "a sondat terenul" în comunitate. Unii n-aveau nici certificate de naştere, iar alţii trecuseră cu bine de vârsta şcolarizării şi n-aveau nicio clasă. Floarea i-a luat cu binişorul: "Mergeam să-i lămuresc că, pe lângă faptul că acolo au nişte lucruri asigurate - precum mâncare şi jucării - sunt nişte oameni calificaţi care-i ajută la teme şi care au grijă ca ei să se ducă la şcoală, ba chiar să treaca clasa. Mai târziu, c-o diplomă, ei pot merge să-şi caute de muncă, ca orice om".
Viorel Vereşan e exemplul lor. Are 32 de ani şi este mediatorul celor de la centru cu ţiganii din comunitate.
El i-a convins pe romi că trebuie să aibă ceva carte, că altfel mor de foame acasă ori împung străinătatea, fără altă posibilitate decât aceea de a sta cu mâna-ntinsă. A mers cu ei să le facă acte, i-a dus prin tribunal dacă au avut treabă pe-acolo, umblă pe la primărie pentru ajutoarele sociale sau de încălzire şi se jenează să spună că unii semnează cu amprenta pe hârtie. Încurcat de-a dreptul a fost când un bărbat i-a cerut să-l divorţeze, că nu ştia cum să facă. L-a rezolvat repede, în instanţă. Viorel este angajat al centrului. Pe lângă responsabilitatea de a media lucrurile între ţigani şi autorităţi, bărbatul se ocupă şi de copii: îi duce la şcoală dimineaţa, îi ia când termină cursurile şi-i aduce apoi la centru.
After- school şi la Sfântu Gheorghe Centrul de zi pentru copiii romi din Periam nu este singurul în România. Caritas şi Fundaţia Erste au mai deschis unul în Sfântu Gheorghe, iar în Europa acest proiect este dezvoltat în alte opt ţări: Moldova, Ungaria, Austria, Croaţia, Cehia, Serbia, Slovacia şi Ucraina, sub numele de KomenskyFond. În aceste centre, copiii care vin din comunităţile dezavantajate primesc meditaţii şi suport educaţional, pe lângă o masă caldă şi alte activităţi recreative, precum excursii sau vizite la muzee. "Dacă nu ar fi venit aici, mulţi dintre ei ar fi abandonat şcoala, pentru că părinţii nu puneau mare preţ pe educaţia lor. Acum cred că au înţeles că, pentru viitorul lor, e bine să termine măcar şcoala generală", spune Floarea Boariu, coordonatoarea centrului din Periam. CITIŢI ŞI:
- Franţa joacă ping-pong cu ţiganii din Franţa | VIDEO