Parlamentul European schimbă legislația rutieră: permis mai devreme

camioane Sursa foto: EVZ

Parlamentul European discută modificarea normelor UE privind permisele de conducere. Tinerii de 17 ani vor putea conduce camioane în anumite condiții, pe fondul lipsei de șoferi din Uniune.

În acest moment, un număr de 18 țări din Europa au introdus deja modificări privind vârsta minimă la șoferi pentru categoriile C, CE, respectiv D, DE (18 ani, în loc de 21). Printre aceste țări se numără și România.

La Bruxelles există discuții ca vârsta pentru șoferi să scadă până la 17 ani

Parlamentul European discută modificarea normelor UE privind permisele de conducere. Propunerile ar putea permite românilor și altor cetățeni UE să conducă mașini și camioane de la vârsta de 17 ani, în anumite condiții. Această dezbatere vine în contextul penuriei de șoferi. Schimbările propuse vizează vârsta minimă pentru categoriile C, CE și D, DE.

Permisul de conducere L-17 poate fi obținut deja în Austria și ar putea fi implementat în întreaga Uniune.

Acesta permite tinerilor care împlinesc vârsta de 17 ani să conducă inclusiv camioane dacă au alături o persoană însoțitoare.

Românii vor putea conduce mașini și chiar camioane de la 17 ani

Limitele de vârstă stabilite pentru obținerea permisului de conducere pentru diverse categorii de vehicule țin cont sau, mai bine spus, țineau cont de maturitatea persoanei solicitante și acumularea unei minime experiențe la volan.

De asemenea, în Parlamentul European se discută și creșterea masei maxime autorizate a vehiculelor ce pot fi conduse cu permis categoria B, de la 3.500 kg la 4.250 kg, din cauza creșterii greutății automobilelor.

Permisul de conducere se eliberează pentru una sau mai multe dintre categorii şi subcategorii de vehicule.

Propunerile de modificare a vârstei sunt deja criticate

Propunerile de modificare a limitelor de vârstă sunt controversate. Tinerii șoferi sunt implicați într-un număr semnificativ mai mare de accidente rutiere. Aceștia reprezintă 8% din totalul șoferilor și sunt implicați la două din cinci coliziuni mortale în UE, conform statisticilor.

De asemenea, se ia în calcul scăderea vârstei minime pentru șoferii de autobuz, care în prezent este de 21 de ani în UE.

Prin aceste propuneri, se încearcă adaptarea normelor la cerințele actuale ale societății și la provocările din domeniul transporturilor.