Ministrul Mediului a declarat că există numeroase situații în care magazinele refuză să plătească garanția de 50 de bani cetățenilor. Aceste situații trebuie tratate cu seriozitate pentru a evita un obicei al acestui comportament. Totodată, ministrul precizează că operatorii economici care refuză să respecte sistemul de garanție returnare, riscă amenzi usturătoare.
Sistemul de garanție returnare. Ce riscă magazinele
„Oamenii trebuie să cunoască faptul că au acest drept, de a li se rambursa garanţia şi, în momentul în care sunt refuzaţi de către comercianţi în ceea ce priveşte rambursarea acestei garanţii, pot sesiza Garda de Mediu în scris sau telefonic ori pe pagina de Facebook a comisariatelor Gărzii de Mediu.
Cuantumul sancţiunii pentru astfel de situaţii este de până la 50.000 lei. Eu am transmis colegilor mei că astfel de situaţii trebuie tratate cu toată fermitatea, pentru a descuraja un astfel de comportament în viitor. Oamenii, dacă sunt refuzaţi o dată, de două sau trei ori s-ar putea să arunce ambalajele pur şi simplu, aşa cum se întâmpla înainte, la pubelă, înţelegând că sunt păgubiţi cu cei 50 de bani. Astfel, acele PET-uri, în loc să ajungă în fabricile de reciclare, vor ajunge, în cel mai bun caz, pe gropile de gunoi", a declarat, joi, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Mircea Fechet.
O situație tot mai des întâlnită
Ministrul Mediului a observat că există numeroase situații în care magazinele refuză să plătească garanția cetățenilor.
„În ultimele săptămâni, am călătorit foarte mult, cu precădere în judeţul Bacău, şi am vizitat foarte multe magazine, mai ales din mediul rural. Am constatat că, dincolo de lipsa de informare şi bună credinţă a unor astfel de comercianţi, sunt foarte multe situaţii în care magazinul refuză să plătească garanţia cetăţenilor", a spus Fechet.
„De fiecare dată am spus colegilor de la Garda de Mediu: mai întâi explicaţi, poate apreciaţi că se impune un avertisment. Eu cred că am depăşit faza în care trebuia să învăţăm ceea ce aveam de învăţat, am depăşit primele şase luni de funcţionare ale Sistemului Garanţie-Returnare şi ceea ce le propun colegilor mei este că, în măsura în care identifică astfel de practici în care magazinele îşi bat joc de cetăţenii din satul respectiv sau din comuna respectivă, bănuiesc că se întâmplă şi la oraş acest lucru, să sancţioneze acei operatori economici, pentru a ne asigura că toţi cetăţenii României sunt trataţi cu respectul cuvenit şi cu aplicarea legii", a mai susţinut ministrul în cadrul unei conferințe de presă.
Sistemul de garanție returnare încă nu funcționează la capacitate maximă
Sistemul de garanție returnare (SGR) încă nu funcționează la parametri maximi. Cu toate acestea, peste 100 de milioane de ambalaje au fost returnate, ceea ce s-ar traduce printr-o sumă de 10 milioane de euro returnată utilizatorilor sub formă de garanție.
Totuși, există cazuri când sistemul SGR respinge ambalajele. Sunt cel puțin trei aspecte care trebuie luate în considerare pentru a recupera garanția de 50 de bani. Executivul lucrează la un act normativ pentru a reglementa mai bine modul de funcționare al automatelor.
Consumatorii au reclamat în repetate rânduri că sistemele nu funcționează tot timpul, mai ales în weekend. Actul normativ la care lucrează Guvernul prevede ca unitățile economice dotate cu sisteme SGR să preia manual ambalajele în cazul în care aparatele SGR sunt scoase din uz.
Motivele pentru care ambalajele sunt respinse sunt de natură tehnică sau logistică, dar există și cazuri în care sticlele goale nu sunt acceptate pentru că nu îndeplinesc criteriile minime pentru a fi preluate de sistemele SGR.