Simpozion Media in Arhivă: Imagine, Text, Performance la New York University – Jordan Center

Astăzi, de la ora 19.00, ICR New York organizează, în Sala Auditorium, conferința Fotografia în arta contemporană românească, în cadrul căreia Iosif Király va prezenta tendințele, direcțiile și temele recurente în arta fotografică din România ultimelor decenii, din prisma multiplelor ipostaze care îl definesc: artist vizual, prof. univ. dr. la Universitatea Națională de Arte din București (departamentul de Fotografie și Imagine Dinamică), și membru fondator, alături de Călin Dan, al grupului subREAL.

Fotografia, ca mediu, a trecut în ultimii 25 de ani prin schimbări importante, cu implicații profunde în modul de captare, stocare, difuzare și percepere a imaginilor. Procesul de globalizare, care s-a manifestat în toate domeniile, a fost oarecum simultan cu tranziția ce a avut loc în domeniul fotografiei de la analog la digital și care a facut posibilă apariția www. (world wide web), a rețelelor de socializare, și a schimbat radical industria fotografică, dar și pe cea media.

Fotografia românească nu a făcut nici ea excepție de la aceste transformări. Din perspectivă artistică, fotografia a devenit și în România, ca și în alte țări, un mediu folosit de tot mai mulți artiști. Poziția fotografiei pe scena artistică românească a fost consolidată și datorită pătrunderii acesteia în sistemul de educație artistică universitară. Schimbările menționate mai sus, cărora li s-a adaugat și tranziția îndelungată de la o societate totalitară, în care aproape totul era controlat, la una de factură neo-liberală, sunt vizibile atât în viața cât și în creația artiștilor care se folosesc de fotografie.

Conferința va fi însoțită de un bogat material vizual, prezentat electronic, sub forma de slideshow, incluzând imagini din creația unor artiști reprezentativi pentru fotografia contemporană din România, între care: Ion Grigorescu, Paul Neagu, Andrei Cdere, SIGMA, Ștefan Bertalan, Peter Jacobi, Mihai Oroveanu, Eugenia Pop, Wanda Mihuleac, Doru Tulcan, Dorel Găina, Feleki Károly, Iosif Király, Roxana Trestioreanu, Marilena Preda-Sânc, Gheorghe Rasovszky, László Újvárossy, Teodor Graur, Călin Dan, Eugen Moritz, Eugen Săvinescu, grupul subREAL, Aurora Király, Alexandra Croitoru, Nicu Ilfoveanu, Petruţ Călinescu, Cristina David, Bogdan Bordeianu, Larisa Sitar, Michele Bressan, Bogdan Gîrbovan, Ştefan Sava, Ioana Cîrlig, Andrei Mateescu, Daniel Djamo, Daniel Ghercă ș.a.

Maine, grație parteneriatului ICR New York – NYU (New York University), Iosif Király va participa la Simpozionul internațional Media in Arhivă: Imagine, Text, Performance,  în cadrul căruia va prezenta conferința Servind arta. Modalitățile grupului subREAL de a excava și (re)construi arhivele, începând de la ora 14.00. Simpozionul, organizat și coordonat de dr. Cristina Vătulescu, profesor asociat la Departamentul de Literatură Comparată și “Director of Undergraduate Studies” la cunoscuta universitate new-yorkeză, va avea loc la Jordan Center din cadrul NYU (19 University Place, etaj 2, sala 222).

Ca temă a simpozionului a fost ales "Interesul stârnit de deschiderea arhivelor după căderea Cortinei de Fier, acum 25 de ani, a fost urmat la început de o firească orientare spre informație - numărul victimelor, numele vinovaților, modul intern de funcționare al unui sistem înscris în munți de documente". În prezent ne găsim în mijlocul unei noi revoluții arhivistice, o revoluție globală de această dată, în care digitalizarea arhivelor promite din nou o cantitate de informații fără precedent. Acest simpozion internațional convoacă arhiviști, artiști, cercetători, experți ale căror contribuții vor atrage atenția asupra a ceea ce este de obicei pierdut din vedere în astfel de revoluții arhivistice. Subiectele de discuție includ: relația dintre imagine și text în arhivă, locul corpului și al performance-ului în arhivă, materialitate și imaterialitate. Participanți: Paula Amad, Emma Hamilton, Iosif Király, Michael Kunichika, Oksana Sarkisova, Sven Spieker, Diana Taylor, Ernst Van Alphen, Cristina Vătulescu.

Iosif Király s-a născut în 1957, Reșița, este arhitect și artist vizual, stabilit la București. Lucrările lui se concentrează pe relația dintre percepție, timp şi memorie. În anii 1980 a fost activ în rețeaua internațională mail-art, o mişcare artistică alternativă, generată de estetica grupului Fluxus. Din 1990, a avut numeroase proiecte media, fie independent, fie ca membru al grupului subREAL (cu Călin Dan). După 2000 a realizat (împreună cu arhitecții Mariana Celac și Marius Marcu Lapădat) mai multe cercetări fotografice care investighează schimbările din viața cotidiană şi peisajul natural / urban din România post-comunistă. Are un doctorat în arte vizuale (2008) şi un master în arhitectură. Este profesor la Universitatea Națională de Arte din București, unde predă din 1992, iar în 1995 a fost co-fondator al departamentului de Fotografie și Imagine Dinamică. În paralel, este profesor asociat la Școala Naționala de Studii Politice și Administrative (SNSPA), în cadrul programului Master de Studii Vizuale. Este membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România (UAPR) și al Asociației Internaționale a Criticilor de Artă (AICA).

Iosif Király a beneficiat de mai multe rezidențe artistice și a primit numeroase premii și recunoașteri naționale și internaționale, între care: 2013 – Castrum Peregrini, Amsterdam; 2012 – 18th Street Arts Center, Santa Monica / SUA – Visiting artist in residence (însoțit de două burse oferite de The Los Angeles Department of Cultural Affairs și The Trust For Mutual Understanding); Artist in Residence. Krems; 2009-2013 New Europe College / Senior Getty Fellow, București; 2009 ‐ European Central Bank ‐ Annual Photography Award 2009 – 2nd prize; 2006 – Trebesice Castle, Republica Cehă; 2004‐2005 – New Europe College / Getty Fellow, București; 2004 ‐ Foundation BINZ39 Zürich; 2002 – IASPIS, Stockholm; 2001 – Light Work, Syracuse, NY; 2001 – Premiul UAP pentru multimedia; 2000 – Nordic Institute for Contemporary Art – Helsinki; 1999 ‐ Kultur Kontakt, Viena; 1997‐1998 ‐ Akademie "Schloss Solitude", Stuttgart; 1995‐1996 ‐ Künstlerhaus Bethanien, artist in residence susținut de Philip Morris Kunstförderung Berlin. 

Lucrările sale se află în mai multe colectii private sau ale unor instituții publice, precum: Muzeul Național de Artă Contemporană, București (MNAC); Stedelijk Museum, Amsterdam; 2000+ Arteast Collection, Moderna Galerija Ljubliana; Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart, Berlin; Neue Galerie Graz am Landsesmuseum Joanneum; Museum of Contemporary Art, Ars Aevi, Sarajevo; The Benetton Collection; Light Work, Syracuse, NY; Emprise Bank, Wichita, KS; Fondazione Cassa di Risparmio di Modena; European Central Bank, Frankfurt.