Noi inițiative vin în sprijinul persoanelor adulte care suferă de afecțiuni din spectrul autismului și de tulburări de dezvoltare, dar și pentru cei care necesită asistență și servicii sociale.
Asociația Asociația pentru Educarea și Integrarea Tuturor (APEIT) a lansat primul centru din România care va angaja în mod direct persoanele adulte cu afecțiuni din spectrul autismului și alte tulburări de dezvoltare. Iar Ministerul Muncii a început dezvoltarea unei aplicații prin care se vor putea depune online cererile pentru asistență și servicii sociale. Sunt vești bune pentru cei care caută astfel de locuri de muncă și servicii în mediul online.
Cine poate beneficia
Asociația pentru Educarea și Integrarea Tuturor (APEIT) a deschis Brutăria ARIMA și Centrul de educație pentru viață ARIMA, primul centru care va angaja în mod direct persoanelor adulte cu afecțiuni din spectrul autismului și alte tulburări de dezvoltare. Brutăria este localizată în zona Parcului Carol și va pregăti pentru perioada Sărbătorilor zece tipuri de pâine, cozonac și turtă dulce.
Din primăvara anului viitor, proiectul se va extinde printr-o platformă de comenzi online pentru București și Ilfov. Angajatii, cu vârste cuprinse între 18 și 50 ani, au contract individual de muncă și sunt susținuți de un brutar șef și un psiholog. În cadrul asociației, va funcționa, începând din luna decembrie, și un centru cu toate tipurile de terapii recuperative pentru copii și adolescenți cu autism.
„Să fii părintele unui copil cu autism nu este deloc ușor. De la diagnostic și până în adolescență este o fugă continuă, de la o terapie la alta, de la un medic la altul. Din adolescență, lucrurile devin și mai complicate. Sunt foarte puține centre care ajută adolescenți și adulți, mult prea puține comparativ cu numărul celor ce au nevoie. Brutăria le va fi a doua casă, vor învață să socializeze, să se descurce singuri, sa gătească, vor învăța brutărie, patiserie, cofetărie, precum și să vândă produsele. Vă mulțumim că alegeți produsele noastre și sprijiniți în același timp proiectul nostru.”, spune Patricia Berbec, coordonatoarea Asociației.
Reprezentanții centrului menționează că mai puțin de 10% dintre adulții cu tulburări de spectru autism din România lucrează în acest moment. Asociația își propune să dezvolte în următorii cinci ani și alte alteliere protejate de obiecte confecționate manual, pictură, modelaj. Toate acestea obiecte vor putea fi achiziționate de pe magazinul online al asociației, ce urmează să fie lansat.
Scopul asociației este de a integra prin muncă peste o sută de adulți cu tulburări de dezvoltare. Fiecare beneficiar va fi mai întai evaluat și apoi va învăța meseria care i se potrivește, urmând să se angajeze în cadrul centrului sau la alte societăți.
„Asociația APEIT își propune să ajute cât mai mulți adulți cu nevoi speciale să ducă o viață autonomă. Una dintre cele mai mari frici pe care le au părinții acestor copii este legată de viitorul acestora și de posibilitățile de a-i ajuta să ducă o viață autonomă”, adaugă Patricia Berbec.
Adio, dosar cu șină!
Cum digitalizarea se dovedește a fi în continuă dezvoltare și în România, dosarul cu şină, noianul de documente fotocopiate şi drumurile la sediile instituțiilor vor fi de domeniul trecutului. Un prim pas în acest sens a fost făcut de către Ministerul Muncii și Protecției Sociale. Se dorește înlocuirea dosarelor vechi cu unele electronice, având drept punct de contact unul creat pe portalul MMPS. Potrivit HG 919/2021 care stabilește finanțarea proiectului, se dorește implementarea unui sistem informatic prin intermediul căruia va fi posibilă soluționarea tuturor solicitărilor primite online de la cetățeni. Platforma ar trebui să fie gata în cel mult trei ani. Un hub de servicii publice electronice va integra toate informaţiile privind serviciile şi beneficiile sociale din România, implementarea lui fiind estimată pentru finalul anului 2023.
Un comunicat al ministerului menționează că hub-ul, denumit HUB DE SERVICII MMPS - SII MMPS, va permite:
- depunerea online a cererilor de beneficii de asistență socială și servicii sociale, prin intermediul unui singur punct de contact cu cetățeanul – portalul MMPS;
- crearea modulul e-Asistență Socială;
- posibilitatea de consultare online a dosarelor de către orice cetațean sau întreprindere;
- constituirea dosarelor electronice ale beneficiarilor de servicii sociale și, implicit, optimizarea și modernizarea activității asistenților sociali, prin implementarea unui modul de management de caz, inclusiv prin culegerea/ introducerea de date prin terminale mobile (ex. pentru ancheta socială), care va permite totodată crearea și consolidarea diverselor formulare electronice și crearea bazelor de date electronice interoperabile (la nivel de cod numeric personal) pentru diferitele tipuri de servicii;
- creșterea accesibilității serviciilor publice electronice care urmează a fi furnizate de către MMPS și instituțiile sale, în fapt, măsuri de optimizare și debirocratizare;
- asigurarea mecanismelor de prevenție, de semnalare automată a suspiciunii de fraudă;
- furnizarea de date corecte (prin eliminarea erorilor, redundanțelor și/sau tentativelor de fraudă) celor care gestionează fondurile publice destinate indemnizațiilor sociale, beneficiilor sociale, pensiilor, ajutorului de șomaj, prestării serviciilor sociale, acordării ajutoarelor etc., în domeniile de activitate specifice MMPS și totodată obținerea unor rapoarte optimizate pentru fundamentarea deciziilor și politicilor din domeniile muncă, familie și protecție socială, la nivel național;
- asigurarea interoperabilității sistemelor informatice în plan intern (între departamentele MMPS și instituțiile aflate în subordinea/ sub autoritatea/ în coordonarea MMPS), național (între MMPS și instituțiile aflate în subordinea/ sub autoritatea/ în coordonarea MMPS și alte instituții centrale și locale) și european (cu sisteme omoloage de la nivel european);
- gestionarea unitară a informațiilor cu privire la beneficiarii de drepturi de securitate socială acordate acestora din fonduri publice.
Prin intermediul acestei platforme se vor putea face şi verificări încrucişate de date şi vor fi semnalate automat suspiciunile de fraudă. După implementare, cetăţenii şi firmele vor putea să afle în timp real, la momentul depunerii solicitărilor, care este statusul specific al cererii (dacă au mai beneficiat în trecut, dacă există suprapuneri cu alte beneficii, conditionalități legate de drepturile legale etc.). Hub-ul de servicii va conecta atât sistemele informatice aflate la nivel intern sau naţional, cât şi cele de la nivel european, pentru a asigura gestionarea unitară a informaţiilor cu privire la beneficiarii de drepturi de securitate socială acordate din fonduri publice.
Articol publicat la inițiativa jobradar24.ro