Sfaturi pentru șoferi. Cum se conduce corect maşina pe polei sau pe gheaţă

Mașină iarna. Sursa foto: pixabay

Sfaturi pentru șoferi. Pe polei sau pe gheaţă, distanţele de frânare se multiplică de 10 ori, iar șoferii nu trebuie să conducă cu viteză mare. Instructorul auto Cătălin Borza a spus că conducătorii auto riscă să piardă controlul mașinii.

Sfaturi pentru șoferi

„În cazul în care se întâmplă să pierdeţi controlul maşinii sau simţiţi că aceasta este pe cale să derapeze, ideal e să nu intraţi în panică. Tot ce puteţi face este să viraţi în direcţia în care alunecă spatele maşinii, reducând total sau parţial accelerarea, dar fără a pune frână. Dacă spatele începe să derapeze în direcţie opusă, reduceţi bracarea roţilor până stabilizaţi maşina. Evitaţi frânarea, pentru că ABS-ul s-ar putea să nu facă faţă suprafeţei alunecoase şi nu veţi face altceva decât să accentuaţi alunecarea, a explicat instructorul auto Cătălin Borza.

Sursa foto: 153399357 © Alpegor | Dreamstime.com

Manevrarea volanului trebuie făcută cu blândețe

El recomandă manevrarea volanului și a pedalei de frână cu blândeţe. “Frânarea pe suprafeţe alunecoase, implicit gheaţă şi polei, trebuie evitată în general, pentru că va face uitate toate sistemele de siguranţă cu care este dotat un autoturism, iar maşina se va transforma într-o sanie de metal. La fel, manevrele de evitare bruscă, obişnuite în traficul urban, au o cu totul altă amplitudine pe carosabilul acoperit cu gheaţă”, a precitaz instructorul auto.

Sursa foto: arhiva evz

Nu ridicaţi piciorul în momentul în care simţiţi în pedală activarea ABS-ului. Acelaşi lucru este valabil şi pentru accelerările în trombă, care vor face ca roţile să-şi piardă aderenţa şi să se învârtă în gol. Pe gheaţă, plecările de pe loc ar trebuie făcute din treapta a 2-a de viteză. Șoferii sunt sfătuiți să ridice lent piciorul de pe ambreiaj.

Ce trebuie să aibă șoferii în mașină iarna

Instructorul auto i-a mai sfătuit pe șoferi să nu uite să aibă în mașină trusa de prim ajutor, lanţurile, triunghiul reflectorizant, o vestă fluorescent, roata de rezervă umflată şi haine călduroase. Anvelopele de iarnă sunt esențiale.

“Anvelopa de iarnă reprezintă singurul contact al vehiculului cu solul. Această suprafaţă de contact nu este mai mare decât o palmă. Deoarece anvelopele reprezintă singura suprafaţă de contact cu solul acoperit cu gheaţă şi zăpadă, recomand alegerea celor mai potrivite anvelope de iarnă. Anvelopele pierd presiune la scăderea temperaturii. Şoferii trebuie să verifice presiunea roţilor după primul îngheţ şi apoi lunar, pe toată perioada iernii”, a explicat instructorul auto pentru Adevărul.