„Semper Fidelis”. O nouă expoziție la Galeria Romană

Pe 1 august 2023 s-a deschis la Galeria Romană din București expoziția ”SEMPER FIDELIS”, pe simeze fiind expuse lucrări de pictură și desen.

”O expozitie de vară, specială, plină de culoare: Cristina Georgescu și Claudiu Victor Gheorghiu, prietenii Galeriei Romană. 

Pe mine mă surprinde, în primul rând Claudiu, care a evoluat foarte mult și care a început să lucreze tot mai mult. Cu pictura Cristinei mărturisesc că este prima dată când iau contact. De-a lungul vremii, din propria mea experiență, am observat un lucru: pictorii care îmbrățișează și meseria de restaurator întotdeauna surprind prin faptul că au acces și restaurează creații artistice din cele mai vechi timpuri până astăzi”, Emil Ene, coproprietarul galeriei și gazda expoziției.

Cristina Georgescu şi Claudiu Victor Gheorghiu au participat de-a lungul anilor la numeroase expoziții naționale și internaționale, iar în septembrie 2019 au avut prima expoziție personală împreună, denumită ,,Interferențe", la galeriile Sabion din București.

Au participat și cu lucrări selectate la SNAC - Salonul Național de Artă Contemporană, cel mai important eveniment anual organizat de Uniunea Artiștilor Plastici din România: Cristina Mariana Georgescu la SNAC 2020, 2021, 2022, la secțiunea artă religioasă și Claudiu Victor Gheorghiu la SNAC Centenar 2018 la secțiunea arte decorative, SNAC 2020, 2021, 2022, la secțiunea artă religioasă.

Pe cei doi artiști îi apropie credința că ”munca și completul abandon în lumea imaginației este vitală. În general, timpul acordat visării este scurtat în epoca actuală tot mai mult, imaginativul devenind un lux, uneori, nepermis. Rămânând fideli resurselor interne asumate, ei expun reprezentări deosebite, interpretări foarte personale ale unei realități fragmentare. Lucrările lor sunt totodată forme de refugiu în fața invaziei devalorizării și desacralizării generale a societății.

Claudiu-Victor vine din zona picturii sacre, a pergamentelor, apotropaice de sorginte evreiască, biblică cu litere meșteșugite și personaje simbol phyiakterion, filactere pudrate cu aur, scut împotriva intruziunilor profane și/sau malefice. 

Picturile lui Claudiu-Victor, scăpate din canoanele specifice erminiilor bizantine, sunt abstracte la prima vedere. Abstractul lui Claudiu-Victor este alcătuit din văluri aruncate peste o realitate care apare misterios, când și când și numai dacă privești cu atenție. Ceața abstractă, fluidă și trasată când linear – vertical, când linear - orizontal, cu sclipiri de aur, acoperă arhitecturi acoperite de vegetații luxuriante primordiale sau sfioase și abia întrezărite animale fantastice.

Lucrările lui sunt o provocare aruncată privitorului prin imagini caleidoscopice aparent încremenite care au însă o mișcare discretă și perpetuă alcătuind noi și noi structuri cere se întrevăd printre stratificările cețoase ale abstractului. 

Trăirile artistului sunt prezentate prin serii simbolice: Joc, Susținere, Frământări, Claritate, Răscruce, Împlinire, Certitudine, Atemporal, serii care permit privitorului să intre în starea de transă contemplativ – meditativă în comuniune cu imaginația autorului.

Filonul comun de unde cei doi își trag sevele sunt zonele riguros canonice

Cristina vine din zona restaurării operei de artă, o zonă îmbibată de canoane iconografice și de rigoare științifică în același timp. Lucrul cu obiecte vechi, în care intimitatea cu operele vechi, de la picturi murale la artefactele ceramice permite incredibile arce peste timp, așa cum reiese din lucrările prezentate.

Canonul fiind intrinsec prezent în orice operă de artă, deschide, tocmai prin rigoare zone de libertate de expresie într-un joc infinit, bine-cunoscut în lumea artei, între constrângere și libertatea de expresie. Astfel, prin extragerea informației subtile din filoane preistorice sau clasice, din amprente animale, umane sau vegetale, a ajuns la o prezentare serială a unor teme diverse ca: Fossil, Păsările sufletului – Adăpare, Terra, seria gumelnițeană a idolilor și a obiectelor simbol (Idol, Răscruce, Duhul casei). Întoarcerea spre pictura murală privită ca o arheologie fragmentară se deschide prin Pars pro toto. 

„Omagiu lui Escher„, un omagiu clasicului imaginativ care sparge realitatea imediată și deschide porți spre alte lumi; în acest caz, de la masa de studiu, spre lumea apelor, o trecere spre mediului fluid matcă a regnurilor - complementare și versatile - vegetal – animal. 

Din seria Terra, face parte lucrarea Terra Clamor , un protest împotriva abuzurilor comise de oameni, care promovează credința în comuniunea om – natură. Omul este parte integrantă a Naturii și orice abuz se va răsfrânge, indubitabil, asupră-i. Simbolurile vechi sunt rădăcinile regeneratoare și aducătoare al unui echilibru dorit.

Clasicul cu elemente transcendente este prezent în „Refugiul Toamnei” și „Studiu pentru Eden”, serii care sunt la început de drum.

Tot Cristinei îi aparține seria de desene, studii ale obiectelor arheologice, ceramică preistorică aparținând culturii de contact Stoicani – Aldeni, la scara 1:1. 

Acest tip de desen professional/ documentar este expus pentru prima oară după 156 de ani, într-o expoziție artistică, după ce Henri(c) Trenk a expus, sub comisariatul lui Alexandru Odobescu, în 1867, primele desene arheologice profesioniste după piesele Tezaurului de la Pietroasa, în secțiunea de artă de la Expoziția Universală de la Paris 

Seria Landscape (studii) este o serie de desene profesionale, prilejuită de documentarea în timpul unui „survey”, excursie științifică, într-o zonă anatoliană din masivul Beșparmak (Cinci degete) în căutarea urmelor preistorice din abri-urile formate de stâncile masive din preajma sătucului Sarıkaya.” (Cristina Georgescu și Claudiu Victor Gheorghiu).

În deschiderea expoziției, demersul artistic al celor doi artiști a fost prezentat de dna Mariana Dragu, istoric de artă: ”Este vorba despre doi creatori care sunt cunoscuți ca și pictori de icoane, pictură religioasă în general. Sunt și membri ai Filialei de Artă Religioasă a Uniunii Artiștilor Plastici din România. 

Biserica Ortodoxă, în special, a pus și pune în continuare niște canoane foarte exacte, foarte stricte în ceea ce ai voie și nu ai voie să faci, cum trebuie să stea personajul în compoziție, culorile...

Ei au avut această îndrăzneală venită din adâncul sufletului și din adâncul creației lor interioare să depășească barierele și opreliștile impuse de pictura bisericească. Au încercat și altceva. În această seară suntem în fața acestui ”altceva”. 

Cristina Georgescu este și restaurator de arheologie. O meserie extrem de precisă și care impune și ea reguli ca și pictura icoanelor. Cristina face aceste lucruri în mod frecvent, dar din când în când izbucnește și trece la altceva. Evoluția ei de la icoanele clasice la cele contemporane, pentru că ceea ce face ea este pictura religioasă contemporană, este un mod de a-ți arăta, într-un fel, apartenența la epoca în care trăiești, care a evoluat în materie de artă plastică foarte mult și chiar dacă conceptele bizantine sunt extraordinare nu putem să nu admirăm lucrările Cristinei din această expoziție.

Cristina mai face un lucru extraordinar: aduce la lumină obiecte din neolitic. După ce a lipit cioburi de ceramică și le-a reintegrat pentru a fi expuse în muzeu, a trecut la un pas absolut extraordinar, acela de a picta aceste obiecte, făcându-ne acest imens serviciu de a ni le aduce întregi pe simezele unele expoziții. Este foarte greu să fi și restaurator și pictor, dar Cristina reușește și o face minunat. 

 

Claudiu Victor, pasionat fiind de pictură, a început prin a fi pictor iconar și acest lucru i-a umplut viața până când și la el a avut loc un declic. Când culoarea a însemnat mai mult decât forma, când exprimarea lui plastică nu mai era satisfăcută de rigorile canoanelor Bisericii Ortodoxe și a celor bizantine.

Atunci și-a imaginat niște lucruri: că se uită printre gene la un obiect sau la un peisaj, iar rezultatul acestei priviri printre gene, așa cu ochii mijiți, sunt lucrările pe care le vedeți în această expoziție. Sunt în primă instanță abstracte și de fapt nu sunt. Și de fapt au un background figurativ peste care vine această perdea colorată, din imaginația și transfigurarea unor sentimente. ”

Așadar, dacă v-am stârnit puțin curiozitatea, vă invităm să vizitați expoziția SEMPER FIDELIS până pe 21 august 2023. 

Bd Lascăr Catargiu, nr 1, sector 1, București. 

Program galerie: luni- vineri: 10:00 – 18:00, sâmbătă: 10:00 – 15:00.