Există o serie de indicatoare rutiere care nu sunt cunoscute de toți șoferii din România. Totuși, asta nu te va scuti de sancțiuni. Codul rutier prevede multiple semne de circulație, mai exact indicatoare și marcaje rutiere, unele de avertizare, interzicere, restricție, prioritate, obligare, altele de informare, orientare sau alte panouri adiționale.
Unul dintre indicatoarele rutiere mai puțin cunoscute de șoferii din România, este, de fapt, de un semn de avertizare. Acest semn de circulație sunt plasate în locurile unde există o adâncitură sau o zonă joasă pe drum. Conducătorii auto sunt sfătuiți să încetinească atunci când văd indicatorul rutier de „adâncitură pe drum”.
Indicatoarele rutiere, incluse în mai multe categorii
Există mai multe tipuri de indicatoare rutiere, împărţite pe categorii, cu scopul de a putea fi identificate mai ușor şi, bineînțeles, respectate în trafic:
- Semne de circulaţie de avertizare
- Semne de circulaţie de prioritate
- Semne de circulaţie de interzicere şi restricţie
- Semne de circulaţie de obligare
- Semne de circulaţie de orientare
- Semne de circulaţie de informare
- Semne de circulaţie de informare turistică
- Panouri adiţionale
Multe dintre acestea sunt amplasate, de regulă, pe sensul de dreapta al drumului, dar pot fi montate și pe partea opusă, deasupra părții carosabile ori după intersecții (indicatoarele de dirijare), în funcție de condițiile specifice drumului.
Mai există și semne de circulație amplasate la marginea drumului, și care se adresează șoferilor care circulă pe oricare dintre benzi, spre deosebire de cele de partea stângă/dreaptă, care trebuie respectate de cei care se află pe respectivul sens de deplasare.
Noi reguli pentru șoferii din București
Șoferii din București vor trebui să respecte un nou marcaj rutier atunci când se află în trafic. Se numeşte „Bike Box”, iar Comisia Rutieră din cadrul Primăriei Municipiului Bucureşti l-a aprobat încă din 2021. Ideea a fost inspirată după regulile din Germania.
Marcajul „Bike Box” va apărea mai întâi pe marile bulevarde. Va avea forma unui pătrat, în mijlocul căruia este desenată o bicicletă. Acest pătrat va fi amplasat la capătul benzilor de circulaţie, în dreptul semaforului. Se discută și despre posibilitatea ca astfel de marcaje să fie de culoare verde, iar chenarul să fie desenat cu vopsea reflectorizantă, pentru a fi cât mai vizibil.
Marcajul rutier va avea o lungime de trei metri, astfel că şoferii care staționează la semafor vor fi obligaţi să oprească cu trei metri mai în spate. Persoanele care circulă pe bicicletă sau trotinetă vor avea prioritate și vor aştepta culoarea verde a semaforului pe acest „Bike Box”. Ei vor porni cu câteva secunde înaintea şoferilor, astfel că vor putea traversa intersecţiile aglomerate în siguranţă, conform Școala Rutieră.