Șeful Ryanair, Michael O'Leary, pionierul călătoriilor low-cost în Europa, a avertizat că tarifele vor crește în următorii cinci ani, deoarece zborurile au devenit „prea ieftine” pentru a face profituri pe măsură ce costurile industriei vor crește. Avertismentul său vine pe măsură ce prețurile biletelor au crescut în Europa și SUA în această vară.
Șeful Ryanair a declarat că „Haosul de pe aeroporturi va dura mulţi ani, iar tarifele vor crește”. Pionierul low-cost O'Leary dă vina pe prețurile ridicate ale petrolului și taxele de mediu tot mai mari.
„A devenit prea ieftin. Mi se pare absurd ca de fiecare dată când zbor la Stansted, călătoria cu trenul în centrul Londrei să fie mai scumpă decât biletul de avion”, a subliniat el.
Tariful mediu va creşte de la 40 de euro la 50-60 de euro pe termen mediu
O'Leary a aruncat, de asemenea, un atac împotriva guvernului britanic numind ca fiind un „dezastru” Brexit-ul, care a împiedicat companiile aeriene să recruteze cu ușurință lucrători europeni.
„Aceasta este fără îndoială una dintre consecințele inevitabile ale dezastrului Brexit. Retragerea de pe piața unică, doar ca să poată spune „Am terminat Brexitul” a fost culmea prostiei. Dar atunci sunt niște idioți.”
O'Leary a transformat Ryanair dintr-un mic transportator regional în anii 1990 în cea mai mare companie aeriană din Europa, reducând fără milă costurile și transferând aceste câștiguri către consumatori prin prețuri ieftine ale biletelor.
A fost ideea mea a face călătoriile cu avionul ieftine. Am câștigat mulți bani făcând asta
Michael O'Leary spune că este mulțumit deoarece a reuşit să facă o călătorie cu avionul foarte ieftină şi la îndemâna oricui:
„A fost ideea mea a face călătoriile cu avionul ieftine. Am câștigat mulți bani făcând asta. Dar, în cele din urmă, nu cred că călătoriile cu avionul sunt sustenabile pe termen mediu la un tarif mediu de 40 EUR. E prea ieftin. Dar cred că se poate spune că va fi în continuare foarte ieftin și accesibil la 50 și 60 de euro”.
Tarifele medii de la Londra la destinațiile de vară din Portugalia, Spania și Grecia au crescut în comparație cu acum un an, deși sunt semnificativ mai mici decât acum 10 ani, potrivit datelor de la Kayak.com . Prețurile de la Londra la Atena, de exemplu, s-au înjumătățit în ultimul deceniu.
Șeful Ryanair crede că prețul petrolului va rămâne „structural mai mare” în următorii patru sau cinci ani, „până când ne vom putea rupe de petrolul și gazele rusești”.
Anul viitor va fi şi mai rău în aeroporturi
Concurenții Ryanair, easyJet și Wizz Air, au raportat, de asemenea, prețuri mai mari în ultimele actualizări ale investitorilor. Dar O'Leary este unul dintre primii șefi ai companiilor aeriene care avertizează cu privire la o creștere a tarifelor pe termen lung.
Compania aeriană irlandeză și-a acoperit majoritatea nevoilor viitoare de combustibil pentru restul acestui an la 65 de dolari pe baril înainte ca Rusia să invadeze Ucraina, salvând-o de cel mai rău impact al creșterii puternice a prețurilor.
El a adăugat că se așteaptă ca presiunile inflaționiste mai ample să afecteze industria aeriană anul viitor, inclusiv costurile cu personalul și taxele de control al traficului aerian, a spus Michael O'Leary într-un interviu pentru Financial Times.