"Secretele" radarelor care ne amendează pe Autostrada Soarelui

"Secretele" radarelor care ne amendează pe Autostrada Soarelui

Pe lângă radarele amplasate în cascadă, pe A 2 se află pe poziţii, zilnic, şi un Lotus, cea mai rapidă maşină a Poliţiei.

Aproape că nu sunt buletine de ştiri care să nu prezinte accidente produse de tot felul de descreieraţi din cauza vitezei. E mijlocul sezonului estival şi turişti din toată ţara se grăbesc spre litoral şi, invers, spre casă. Autostrăzile noastre au doar două benzi, insuficiente pentru un trafic în care intră în calcul şi camioane. De la începutul anului până în prezent, numai pe Autostrada Soarelui (A2), 21 de şoferi au fost înregistraţi şi au rămas pietoni după ce şi-au condus bolizii cu peste 200 km/h. Majoritatea după 1 Mai! Pe comisarul şef Carol Vârnă, şeful autostrăzilor, atâtea cât sunt ele, din România, îl ia cu transpiraţie când vine vorba de nesimţiţii care pun în pericol atât viaţa lor cât, mai ales, pe a altora. E vorba de cei care uită că, deşi au în pedală un Maseratti sau un Lamborghini, spre mare se mai circulă şi cu Dacia şi cu Trabantul. Recordul anului pe A2: 249 km/h! Viteza excesivă e principalul pericol, conchide Carol Vârnă, şeful Poliţiei de pe bruma de autostrăzi româneşti. "A fost un target pe care ni l-am fixat, de a elimina din statistici viteza, ca o cauză decisivă a accidentelor", vorbeşte ca din cărţi poliţistul de 52 de ani, care de când a ieşit miliţian, în '86, a trăit mai mult pe stradă decât acasă. Spune că pe cele trei autostrăzi pe care le păstoreşte: Arad- Timişoara (A1), Bucureşti Piteşti (A1) şi Autos t rada Soarelui (A2), că bucata dintre Capitală şi Ploieşti nu a intrat încă în parohia lui, funcţionând ca drum naţional, are amplasate 15 radare mobile, inclusiv unul de ultimă generaţie, nedetectabil. "Pe A2, radarele noastre pot surprinde vitezomanii aproape oriunde, pe ambele sensuri de mers! Uite, recordul de viteză nelegală, pe anu' în curs, l-a avut un şmecher, cu un BMW serie 5, de ultimă generaţie, pe 23 iunie. Interesant a fost răspunsul când i s-a comunicat viteza de 249 km/h: Mă grăbeam la mare!. Pe decelerare avea 226.Un inconştient!", se enervează poliţistul. Prin contrast, pe A1, anul acesta nu s-a înregistrat nicio viteză peste 200 de km/h. Una din principalele arme de descurajare ale rutieriştilor de pe A2 e, categoric, superbolidul Lotus care, la cei 350CP ai săi, prinde suta în 4,2 secunde şi atinge, cu acceleraţia la "blană", 278 km/h! "Sunt patru şoferi care îl conduc... The best of the best!", se entuziasmează poliţistul. Vrea să pară serios, da' o dă pe glumă: "Lotusul îl folosim numa' când situaţia o impune... Adică, zilnic!". "În weekend, echipajele de poliţie se dublează. Nu-s niciodată mai puţin de zece echipaje pe schimb!" CAROL VÂRNĂ, "rutierist" din 1986 400 de permise reţinute în 2012 pe autostrăzi, din care din care 219 pentru viteză 117certificate de înmatriculare retrase 3.442 amenzi pentru viteză 21 de persoane prinse circulând pe contrasens pe autostradă Două bătrâne spulberate pe A1 De regulă, punctele cele mai vulnerabile de încălcare a vitezei legale sunt cele din zonele terminale ale Autostrăzii Soarelui. "De la km 105 la 164, către Constanţa, şi de la km 35 la 12 - spre Bucureşti. Oamenii se grăbesc să ajungă la destinaţie şi au şi reflexele obosite! Uite, anul trecut, trei oameni au murit numai la kilometru' 17! Până azi, în 2012, s-au produs 22 de accidente, cu şase morţi şi 18 răniţi!", prezintă statisticile Carol Vârnă. Şeful autostrăzilor zice că indisciplina pietonilor e principala cauză a tragediilor. Omul parcă citeşte ferpare: "În special, pe A1! Două bătrâne au fost, practic, spulberate! Le-au găsit picioarele prin şanţuri… Una a murit pe 5 aprilie lângă Bolintin, la km 30, şi a doua pe 15 iunie, la km 104, lângă pasarela de la drumul vechi, de la Piteşti!". În ceea ce priveşte A3, recent dată în folosinţă, aceasta nu a intrat în jurisdicţia secţiei sale: "Urmează să intre odată cu aprobarea raportului de înfiinţate a Biroului de Poliţie A3. În câteva zile!". Până atunci, interimatul îl asigură rutieriştii de la Ilfov şi Prahova. Şi pe autostradă femeile sunt mult mai prudente când conduc numai bărbaţii. Au, în schimb, tarele lor: "Femeile îşi pierd cumpătul când au incidente de genul unei pene de cauciuc sau când au defecţiuni tehnice. Intră în panică şi nu trag maşina pe banda de urgenţă! Am avut şi o femeie pe care am prins-o anul trecut cu 200 la oră! Nu pot să vă spun cine e, dar am citit în ziare că era Raluca Sandu!". N-ai rovignetă pe autostradă, eşti bun de plată! Pe A1, la km 11, 23 şi 70 există "portaluri" care au montate camere de verificare a valabilităţii rovignetei. Pe A2, la km 12 şi 143. Poliţiştii au fost dotaţi cu PDA-uri - un sistem -de emitere, gestiune, monitorizare şi control a rovignetei, cu care verifică toate datele necesare în timp real, online, valabilitatea rovignetei, pe toate categoriile de drumuri. "Pe tronsonul nou eschis, Cernavodă- Constanţa, unde se circulă cu 80 km/h, cu depăşirea interzisă, am avut o captură de 174 km/h!" CAROL VÂRNĂ, şeful rutieriştilor de la "Autostrăzi" Radarul TRU-CAM, spaima vitezomanilor Cel mai peformant radar din dotarea rutieriştilor de la Autostrăzi se numeşte: TRU-CAM, are cameră full HD şi cu posibilitate de selectare a ţintei în trafic. În instanţă, la procesele în care probatoriul era cu radarul TRU-CAM, nu s-a pierdut niciun proces, susţine comisarul şef Carol Vârnă! FOTO: CODRIN PRISECARU "Dacă te-a înregistrat nu mai e niciun dubiu! Te poate lua de la 1.200 de metri! Prin GPS îţi dă coordonatale exacte… Nu s-a pierdut niciun proces în care probatoriul era asigurat de TRU-CAM! Vara stă numai pe A2. Poate fi montat pe paserele, poduri, între glisierele mediane şi pe maşini. Se poate manevra manual, dar şi automat. Te poate înregistra şi din mers şi din staţionare! Nici motocicliştii care au numărul în spate n-au scăpare...", te descurajează Carol Vârnă dacă-ţi trece prin cap să calci pedala mai tare. Calci pedala, caşti punga! Foarte important e că TRU-CAM nu poate fi depistat de detectoarele de radar şi îl sesizează pe operator dacă un sistem antiradar încearcă să-l bruieze! Acum, în dotare e doar unul singur dar, spune poliţistul, sunt semne că nu va rămâne unicat. Mai iau poliţiştii de la Rutieră şpagă de la contravenienţi? "Sunt convins că ai mei, de la Autostrăzi,  nu! Înainte au fost unii condamnaţi! De un an jumate, de când sunt io şef aici, n-a fost nicio semnalare în acest sens...", îşi apără breasla comisarul şef. Un judecător a vrut să se convingă, la un proces, de performanţele radarului TRU-CAM. Eroarea GPSului a fost de sub cinci metri! "Sunt unii inconştienţi care, când ratează o ieşire, o iau pe contrasens pe autostradă! Nu în marşarier, ci chiar pe contrasens!" COMISAR ŞEF CAROL VÂRNĂ, şeful Poliţiei "Autostrăzi"