Seară barocă la Sala Radio - „LE ROI DANSE” (Regele dansează)

O călătorie către cea mai elegantă şi mai opulentă curte regală a barocului european – Curtea lui Ludovic al XIV-lea, legendarul Rege Soare - într-o perioadă de înflorire pentru toate artele, este ceea ce vă propune Orchestra de Cameră Radio, în concertul programat pe 25 februarie, de la ora 19.00, la Sala Radio.

Sub titlul „Le roi danse” (Regele dansează), referire la filmul regizorului belgian Gérard Corbiau, o frescă extrem de reuşită a vieţii artistice la Curtea Regelui Soare, vă veţi bucura de o seară specială de muzică barocă, un tip de eveniment mai rar întâlnit pe scenele bucureştene, dar extrem de apreciat în ţările vest europene. Veţi asculta lucrări semnate cei mai cunoscuţi compozitori ai vremii – Lully şi Couperin, în interpretarea Orchestrei de Cameră Radio şi a sopranei Rodica Vică şi sub bagheta dirijorului Gabriel Bebeşelea, care la doar 26 de ani este dirijor principal al Operei Naţionale Române Iaşi şi ocupă aceeaşi poziţie şi la Filarmonica din Sibiu, începând din stagiunea curentă.

De origine italiană, Lully - compozitorul oficial al Curţii lui Ludovic al XIV-lea - a cunoscut o ascensiune spectaculoasă, atât prin talentul său de curtean intrigant care ştia să îşi atingă interesele, cât şi prin arta sa de a cultiva pasiunea monarhului pentru arte şi în special pentru dans şi pentru muzică. Rareori se aminteşte fapul că supranumele de „Regele Soare” provine chiar de la unul dintre rolurile interpretate de tânărul Ludovic al XIV-lea, în Baletul Nopţii.

Poziţia privilegiată de care Lully s-a bucurat toată viaţa sa la Curte, i-a permis să inoveze îndrăzneţ în genurile muzicale ale epocii, marcând astfel major evoluţia ulterioară a domeniului. Lully era responsabilul Baletelor Curţii şi al ansamblului Les violons du Roi, orchestra care îl însoţea pe suveran în toate deplasările, considerată prima orchestră simfonică din istoria muzicii. De asemenea, Lully a avut o strânsă colaborare cu Molière şi a creat pentru spectacolele acestuia dansuri, momente de muzică vocală şi scene complexe şi astfel au luat naştere aşa-numitele balete-comedii. Lully a compus tragedii, opere combinate cu balet, balete în care a impus în lumea muzicală dansuri ca menuetul, gavotta şi bourée-ul. A creat o formă de operă ce a devenit cunoscută drept tragédie lyrique, un pas important în dezvoltarea ulterioară a operei, în forma pe care o cunoaştem astăzi. Veţi asculta la Sala Radio partituri din compoziţiile lui Lully: Armide, Ballet de la Nuit, Idylle sur la Paix, Le Bourgeois Gentilhomme.

Francois Couperin, cel de-al doilea compozitor ale cărui lucrări - La Sultanne, Les Nations, L’apotheose du Lully - le veţi aprecia în concertul de la Sala Radio, a fost cel mai mare organist şi clavecinist al epocii, în calitate de muzician al Regelui Ludovic al XIV-lea.

Gabriel Bebeşelea este dirijor principal al Operei Naţionale Române Iaşi (din stagiunea 2011-2012), cel mai tânăr dirijor care ocupă o astfel de funcţie. În anul 2012 a avut fericita ocazie de a colabora, pe scena lirică ieşeană, cu celebrul regizor Andrei Şerban la realizarea spectacolului Indiile galante. De asemenea, din stagiunea 2014-2015 este şi dirijor principal al Filarmonicii din Sibiu. Gabriel Bebeşelea a fost distins cu titlul de cel mai bun dirijor al stagiunii 2013-2014 la Gala Premiilor Operelor Naţionale. În prezent, tânărul dirijor român urmează, în paralel cu activitatea dirijorală, studiile postuniversitare la Viena, la Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Bursa oferită în 2011 de Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti i-a permis un stagiu de asistenţă la  una dintre cele mai bine cotate orchestre din lume, renumita Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam.

Desfăşoară de asemenea o activitate susţinută ca dirijor principal al ansamblului Sibiu Youth Orchestra, fiind unul din membrii fondatori ai acestuia. Din 2009 este dirijor şi al Icon Arts Ensemble. S-a impus în viaţa muzicală odată cu dobândirea Premiului I la Concursul de dirijat Jeunesses Musicales – Bucureşti, 2010.

Prezenţa dirijorului Gabriel Bebeşelea a fost remarcată atât pe podiumul de concert cu Orchestra Română de Tineret, Filarmonica George Enescu, Orchestra de Camera Radio, Szekelyfoldi Filarmonia, Filarmonica de Stat Sibiu, Filarmonica de Stat Dinu Lipatti - Satu-Mare, Camerata I Sedici, Camerata Harmonia Cordis, Camerata Liutaria, Ansamblul Stradivarius, cât şi în spectacolele lirice de la Opera Naţională Bucureşti, Opera Naţională Română Cluj-Napoca, Opera Maghiară Cluj-Napoca.

Solistă invitată a multor opere şi filarmonici atât din România, cât şi din străinătate, Rodica Vică a debutat pe scena Operei Naţionale Bucureşti, în 2010 (la vârsta de 24 de ani), şi de atunci a colaborat permanent cu această instituție.

Soprana a susţinut numeroase concerte, spectacole şi turnee în România şi în străinătate: Franţa, Luxemburg, Austria, Ungaria, Danemarca, Belgia, Germania şi Japonia. În toamna anului 2012, Rodica Vică a fost invitată la Opera Naţională Română Iaşi să  participe la unul dintre cele mai importante proiecte de operă din România: Indiile Galante (J.Ph. Rameau), în regia lui Andrei Şerban. În urma concursului Piccolo Festival del Friuli Venezia, Rodica Vică a obţinut rolul Marchesa Lucinda din opera La Cecchina de N. Piccini, producţie ce a fost prezentată în vara anului 2013 în numeroase oraşe din Italia. Un an mai târziu, a debutat la Viena în rolul Donna Anna din opera Don Giovanni de Mozart, în cadrul festivalului Klassik Festival Schloss Kirchstetten, iar în toamna aceluiaşi an a deschis Festivalul Internaţional de Muzică Barocă din Varazdin (Croaţia), alături de una dintre cele mai bine clasate orchestre de muzică barocă - Accademia Bizantina.