Schimbările climatice și vremea capricioasă au redus producția de alune din ce în ce mai mult. Producătorii sunt în stare și șoc și încă nu au găsit o soluție. Prețul alunelor se scumpește în România, dar și în Turcia și Italia.
Problemele sunt din ce în ce mai dificile când vine vorba de producția alunelor. Aceasta este la jumătate față de anii trecuți. Turcia și Italia se confruntă cu probleme asemănătoare cu cele din România. În țara noastră, plantațiile de aluni acoperă peste 2.000 de hectare. Jumătate au fost făcute doar în ultimii cinci ani.
Schimbarea climei și vremea capricioasă distrug producția
”În mod normal, în acest an, ar fi trebuit să am o cantitate dublă pe acest alun. După cum se vede, buchetele de alune sunt mai rare.”. Plantația acestui fermier se întinde pe aproape 4 hectare. Anul trecut, arbuștii au produs peste trei tone de alune, dar acum recolta e la jumătatea din cauza secetei.”, a declarat un producător de alune
Fermierii caută zi și noapte soluții, dar încă nu au găsit o posibilitate pentru a ajuta producția de alune.
“Dacă acum 2-3 ani au fost cîteva probleme de polenizare și, într-adevăr, a fost o producție scăzută, acuma ne confruntăm cu alt tip de problemă, datorită schimbărilor climatice. Producția este afectată, undeva, în proporție de 50%. Pe un hectar, ar fi trebuit să fie, undeva, la o tonă. Dar, din păcate, nu cred că o să ajung la maxim 500 de kg.” a declarat un fermier.
“Probabil că n-o să ajungem la producție la ce ne așteptăm, undeva la 2-2,5 kg pe tufă. Ne bucurăm dacă ajungem la un kilogram.” a transmis un alt producător de alune.
Producătorii sunt în prag de faliment. Un fermier a cheltuit 100.000 de euro pentru a înființa plantația. Fermierii din alte țări care s-au confruntat cu această problemă au primit despăgubiri, dar în România încă nu s-a discutat despre așa ceva.
Prețurile la alune cresc drastic
Recolta scăzută îi obligă pe fermieri să mărească prețurile. Un kilogram de alune de pădure se vindea la producător cu 2,8 euro, dar acum aceștia sunt nevoiți să pună un preț dublu pentru a putea să își țină afacerea în picioare.