Se pregătesc ţigările groazei

Se pregătesc ţigările groazei

Începând cu 1 iulie, vor ieşi pe piaţă pachetele de ţigări inscripţionate cu pictogramele groazei. Prin această măsură, Ministerul Sănătăţii vrea să reducă incidenţa fumatului.

Imagini dure, unele chiar şocante, vor fi imprimate, începând cu 1 iulie, pe fiecare pachet de ţigări pregătit pentru vânzare. Acestea vor fi însoţite de un text de tipul „Fumatul poate provoca o moarte lentă şi dureroasă“, menit să-i convingă pe fumători să renunţe la viciul lor.   1 iulie este termenul de când începe tipărirea noilor pachete de ţigări. Acestea vor ajunge însă la consumatori într-un interval cuprins între două şi patru săptămâni, după cum estimează reprezentanţii marilor companii producă toare de ţigarete din România.

Totuşi, „actualele pachete, fără pictograme, produse sau importate şi puse pe piaţă înainte de 1 iulie 2008, pot fi vândute încă un an, până la 1 iulie 2009“, precizează Gilda Lazăr, director corporate affairs la JTI România. Cele 14 imagini au fost selectate în toamna anului trecut de autorităţile române din cele 40 transmise de Comisia Europeană în acest sens. Imagini dure pe fundal negru

Unii producători de ţigarete au demarat deja campanii de informare privind schimbările ce vor avea loc începând cu luna viitoare. JTI va desfăşura o campanie de informare în presă, la punctele de vânzare şi pe site-urile www.pictograma.ro şi www.phwpictograme.ro, care vor fi active la începutul săptămânii viitoare.

Cele 14 imagini, unele dintre ele fiind chiar terifiante, vor fi însoţite, pe spatele pachetelor, de vechile avertismente cunoscute deja de fumători. Totuşi, avertismentele care vor însoţi pictogramele vor fi mai mari decât cele actuale şi vor atrage atenţia datorită chenarului şi chiar a fundalului negru. Pictogramele nu scumpesc ţigările

Pentru companiile româneşti producătoare de ţigarete, aceste modificări impuse de Ministerul Sănătăţii înseamnă o sumă de circa 4 milioane de euro, potrivit estimărilor Gildei Lazăr, director corporate affairs la Japan Tobacco International (JTI) România. JTI a investit în realizarea noilor pachete de ţigări după normele impuse de Uniunea Europeană circa un milion de dolari (aproape 646.000 de euro), în timp ce pe cei de la British American Tobacco (BAT) schimbările i-au costat circa 800.000 de lire sterline (peste un milion de euro).

Însă nici JTI şi nici British American Tobacco (BAT) România nu vor pune costurile aferente noilor pachete de ţigări în cârca fumătorilor români. „Costurile au fost planificate din vreme şi vor fi amortizate fără a se reflecta neapărat în preţul final“, ne-a declarat Gilda Lazăr. Cu toate că piaţa este dominată în mare parte de cei trei mari jucători, BAT, JTI şi Philip Morris, există şi câţiva mici producători pentru care aceste costuri sunt foarte mari.   5 milioane de români fumează

Legea este în vigoare, firmele vor scoate pe piaţă pachete de ţigări cu imagini dure, însă nimeni nu poate spune dacă această măsură îi va determina pe fumătorii români să renunţe la viciu sau să fumeze mai puţin. În plus, aceştia îşi pot cumpăra tabachere ca să nu vadă pictogramele pentru a-şi continua obiceiul.   „Impactul va putea fi cunoscut cel mai devreme la un an-doi de la implementare“, ne-a declarat Adrian Popa, directorul Diviziei Corporate a BAT. Iar Gilda Lazăr susţine că „nu există studii relevante în acest sens, aşa cum nu există studii relevante nici în privinţa avertismentelor de sănătate actuale, introduse în România la 1 ianuarie 2007“. Potrivit datelor de anul trecut, 5 milioane dintre români sunt fumători.

Aceştia consumă circa 35 de miliarde de ţigări în fiecare an. Piaţa autohtonă de ţigarete se ridică la o valoare de 2,5 miliarde de euro, din care 1,4 miliarde de euro reprezintă accizele, inclusiv taxa pe viciu. 13% din numărul total de ţigări vândute pe piaţa românească provin din contrabandă, generând pierderi la bugetul de stat în valoare de 172 de milioane de euro pe an.

DE GROAZĂ Belgia a dat startul pictogramelor în Uniunea Europeană Imaginile de genul celor care vor apărea pe pachetele de ţigări vândute pe piaţa românească după 1 iulie le sunt „familiare“ belgienilor încă din noiembrie 2006. Belgia a fost prima ţară din UE care a introdus pictogramele pe pachetele de ţigări. România este al doilea stat membru care face acest pas şi va fi urmată, în această toamnă, de Marea Britanie. Nicio reglementare europeană nu obligă statele membre să introducă aceste imagini şocante, decizia fiind la latitudinea fiecărui stat in parte.

PRESIUNI

Acciza scumpeşte uşor viciul

Fumătorii români vor plăti cu aproximativ 0,2-0,3 lei mai mult pentru fiecare pachet de ţigări, începând cu 1 iulie, din cauza majorării nivelului accizei aplicate la ţigarete. În prezent, acciza pentru o mie de ţigarete este de 41,50 de euro. Potrivit calendarului pentru anii 2007-2010, agreat cu Comisia Europeană, această taxă va ajunge la 50 de euro pentru o mie de ţigarete, începând cu luna viitoare.

Pe de altă parte, producătorii de ţigări scumpe fac presiuni pentru majorarea accizei minime, care este, în prezent, de 91% din preţul ţigărilor din categoria cea mai vândută, în prezent acestea fiind mărcile Kent şi Marlboro. Pentru a creşte nivelul accizei minime, ar trebui modificat Codul Fiscal, însă ministrul de finanţe Varujan Vosganian a declarat în repetate rânduri că, anul acesta, Codul Fiscal nu va fi modificat în sensul creşterii taxelor sau a accizelor.

Ne puteți urmări și pe Google News