Florin Piersic jr. va ecraniza romanul Danielei Raţiu despre femeia modernă care îşi trăieşte paroxistic dramele existenţiale.
Unul dintre romanele noii generaţii de prozatori va fi adaptat pentru marele ecran de un tânăr cineast, Florin Piersic jr. Volumul „In vitro“, al Danielei Raţiu, scriitoare şi corespondentă a „Evenimentului zilei“ de la Timişoara, a apărut la Cartea Românească în urmă cu doi ani.
Iar drumul de la carte la film a fost relativ scurt. La un workshop de teatru în Scoţia, şi-a dat seama că romanul ei are un potenţial vizual care ar putea fi exploatat filmic. „S-a întâmplat cum se întâmplă cu revelaţiile. Mi-am dat seama că povestea romanului, care e foarte vizual, ar avea continuitatea firească într-un film“, povesteşte Daniela Raţiu. Anul trecut, a început să-şi promoveze volumul printre regizorii de film. P
rimul căruia i-a propus un proiect de scenariu a fost cineastul Cristi Puiu. Apoi i-a trimis cartea lui Tudor Giurgiu, a urmat şi o discuţie cu Nae Caranfil, care i-a explicat că cineaştii români preferă de regulă să îşi spună poveştile lor, nefiind adepţii ecranizărilor. Piersic jr.: „M-a dat pe spate“ Cartea a ajuns în cele din urmă la Florin Piersic junior, în iunie 2007. Lectura i-a dat sentimentul pe care l-a trăit oricine a deschis cartea Danielei Raţiu: nu o putea lăsa din mână. „Am citit un capitol şi m-a dat pe spate. Am mai citit câteva capitole şi am sunat-o pe Daniela. Aveam în faţă o carte foarte importantă, deloc un soft. Cred despre «In vitro» că reprezintă un material pe care, în altă ţară, oamenii s-ar bate“, spune regizorul.
„Vreau să fac acest film şi ştiu că «In vitro>», devenită scenariu, poate exista în mai multe viziuni regizorale. Nu-mi dau seama acum, dar cel puţin în două roluri ar putea juca Dorina Chiriac. Acestea sunt însă faze care urmează. Castingul trebuie făcut foarte atent“, explică Piersic junior. Cartea scriitoarei a atras deja atenţia uneia dintre cele mai mari case de producţie din România, care s-a arătat interesată de finanţarea proiectului. Sfidarea celor zece porunci Romanul este construit în jurul a trei personaje feminine, în zece capitole denumite după cele 10 Porunci din Biblie. În primul capitol, „Să nu ucizi“, Maia se trezeşte gândindu-se cum ar fi să îşi ucidă soţul. Cele trei personaje, Maia, Gisela şi Camelia, sunt prietene şi vecine, femei peste 30 de ani, fiecare dintre ele trecând printr-o perioadă de criză. Maia este măritată, celelalte două, nu. Gisela este artistă - cântă la violoncel -, iar Camelia tocmai a fost părăsită de amantul ei însurat şi este vag atrasă de tentaţia unei experienţe homosexuale pe care însă o ratează grotesc.
Poveştile celor trei sunt dramatice, ceea ce li se întâmplă fiind efectul încălcării poruncilor biblice. „Povestea e simplă, în cheie universală. Este vorba despre pierderea sensibilităţii, incomunicare, despre cum cele zece porunci sunt încălcate, inconştient sau voit, despre efectul bumerang al încălcării lor. Deşi acţiunea se concentrează în jurul personajelor feminine, romanul nu este unul feminist, ci mai degrabă un tablou în tuşe violente, cu încărcătură lirică pe alocuri, a ceea ce s-ar putea numi o dramă existenţială“, explică autoarea. INOVATOARE Ariergarda de la Timişoara Daniela Raţiu a absolvit Facultatea de Jurnalistică - Engleză a Universităţii de Vest din Timişoara. În prezent, este jurnalist colaborator la „Evenimentul zilei“ şi al revistei „Orizont“. Face parte din Atelierul literar Ariergarda din Timişoara. A mai publicat volumele „Ciorap cu firul dus“ (poezie, 2005) şi „Ochelari de damă“ (romanul de debut, 2005). A obţinut Marele Premiu „Aron Cotruş“ (2002) şi Premiul întâi la Festivalul „Sensul iubirii“ de la Drobeta-Turnu-Severin (2002).