Trenurile ar putea circula din ce în ce mai goale, în condiţiile în care CFR Călători a scumpit biletele cu 18%, începând de ieri, pentru a-şi reduce pierderile. Astfel, preţul unui tichet pe ruta Bucureşti – Ploieşti, clasa a doua, va creşte de la 21,5 lei la 25,4 lei, iar la clasa 1: de la 29,6 lei la 34,9 lei. Pentru Bucureşti – Constanţa, tariful la trenul rapid clasa a doua va creşte de la 52,2 lei la 61,6 lei.

O analiză realizată de "Evenimentul zilei" arată că aceleaşi trasee durează şi costă mai puţin dacă, în loc de tren, optăm pentru autocar.

Cu toate că a decis majorarea tarifelor, CFR Călători păstrează reducerile de 75% acordate elevilor şi studenţilor şi pe cele de 50% pentru navetişti. De asemenea, reduceri de până la 13% pot fi obţinute şi de cei care achiziţionează în avans bilete sau care cumpără o călătorie dus-întors. Pentru grupuri de până la cinci persoane, reducerea poate ajunge la 25%, iar dacă aveţi cartea VSD valabilă în week-end, reducerile sunt cuprinse între 25% şi 60%.

De ce fug clienţii de compania feroviară de călători

Ştefan Roşeanu, secretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare (AIF), consideră, însă, că nu preţul biletelor şi nici starea proastă a vagoanelor de tren au dus la pierderea constantă a clienţilor de către CFR Călători, ci incapacitatea companiei de a pune la punct un orar adaptat nevoilor românilor. Acolo unde trenurile nu oferă legături rapide, oamenii s-au orientat către microbuze.

Roşeanu consideră, că majorarea tarifelor pentru călătoria cu trenul va determina şi scumpirea transportului rutier. La ce ar putea fi folosiţi banii obţinuţi din majorarea biletelor? Roşeanu ar miza pe două posibilităţi: pentru lucrări de întreţinere a vagoanelor şi locomotivelor sau pentru achitarea datoriilor restante către furnizorii de energie electrică. Potrivit reprezentantului AIF, o mare parte din banii pe care îi încasează CFR Călători merg către achitarea salariilor, a taxei de utilizare a infrastructurii şi către plata curentului electric.

PROBLEME PE CALEA FERATĂ

CFR este în declin de 21 de ani

Cele trei companii feroviare de stat sunt înglodate în datorii. Numai către furnizorii de energie electrică aceste societăţi au de achitat 1,983 miliarde lei, din care 831 milioane lei reprezintă doar penalităţi. Anca Boagiu, ministrul transporturilor, şi-a pus în cap achitarea tuturor acestor datorii, până la finalul acestui an.

Numărul călătorilor transportaţi pe calea ferată a scăzut, în ultimii 12 ani, de circa trei ori, de la aproximativ 147 de milioane la puţin peste 57 de milioane. CFR Călători nu este singura companie feroviară de stat care a rămas fără o parte din clienţi în ultimii ani.

CFR Marfă a pierdut, în 11 ani, 42% din cota de piaţă, ajungând, anul trecut, să deţină doar 58% din transportul de marfă desfăşurat pe calea ferată. Despre privatizarea acestor companii se vorbeşte încă de pe vremea Guvernului Tăriceanu. Actualul Executiv s-a angajat în faţa Fondului Monetar Internaţional (FMI) să scoată la vânzare, până la finalul acestui an, un pachet de 20% din acţiunile CFR Marfă, prin ofertă publică iniţială. Toate cele trei companii feroviare au fost supuse unor ample procese de restructurare în ultimii ani.

  • DEZBATERE: Este justificată majorarea tarifelor la bilete de tren?