Scump, dom’le, scump!

Un tur al muzeului la Steaua costă cât o vizită similară la marile cluburi ale Europei.

Steaua este prima echipă de fotbal din România care şi-a deschis un muzeu oficial şi a pus pe picioare proiectul de vizitare a stadionului dedicat fanilor. Gruparea din Ghencea se aliniază astfel marilor cluburi europene care fac bani frumoşi din activităţi de marketing. Până aici, toate bune şi frumoase. Numai că preţurile practicate în Ghencea se aliniază şi ele cu cele stabilite de marile grupări de pe continent, deşi nici Steaua nu se compară cu Real Madrid şi Manchester United, nici salariul românilor cu cel al spaniolilor şi al englezilor. Costul pentru o vizită pe „Santiago Bernabeu”, „Old Trafford”, „Nou Camp” sau „San Siro” nu este cu mult mai mare faţă de o plimbare în Ghencea.

Un tur al stadionului „Anfield”, din Liverpool, costă 10,80 euro, în timp ce în Ghencea acelaşi tur costă 50 de lei, aproape 12 euro! „Cormoranii” le arată curioşilor, în această escapadă, cinci trofee ale Cupei Campionilor, iar Steaua - unul singur. Ce vor steliştii

În plină criză economică, şefii din Ghencea s-au axat pe proiectele de marketing şi merchandising. Patronul Gigi Becali a spus răspicat că nu vrea să mai investească niciun chior în club şi speră ca Steaua să se autofinanţeze în câţiva ani. Latifundiarul vrea ca bugetul clubului să ajungă în scurt timp la şapte milioane de euro, faţă de 25 de milioane prevăzuţi pentru 2009.

În afară de vânzările de jucători, contractele de publicitate, drepturile TV şi vânzările de bilete la meciuri, Steaua încearcă să scoată bani frumoşi de la fani din vizitarea stadionului şi a muzeului, dar şi din comercializarea de produse promoţionale. „Preţul e corect!”

Bobby Durbac, directorul de marketing din Ghencea, a explicat pentru „Evenimentul zilei” planurile din acest domeniu ale „roş-albaştrilor”. „Preţul e corect, nu e deloc exagerat. Turul stadionului şi al muzeului îl faci odată pe an, nu în fiecare zi. Şi, în plus, nu uitaţi de reducerile semnificative de 50 de procente pentru elevi, studenţi şi pensionari, şi de 25 la sută pentru grupurile de minimum zece persoane. În prima zi (n.r. - vineri) s-a ajuns la media de vizitatori per tur pe care ne-am propus-o, de zece persoane. Mai mult nu e bine, pentru că ghizii nu pot face faţă unui număr însemnat de persoane la un tur. Noi vom căuta să ne îmbunătăţim din ce în ce mai mult oferta. Cluburile mari din Europa şi-au dezvoltat de zeci de ani acest segment, noi suntem abia la început. Un lucru elementar din marketing spune că, după crearea unui proiect, îl poziţionezi cât de sus posibil ca preţ, să nu-ţi pară rău apoi de banii pe care puteai să-i încasezi”.

Bobby, care e fiul rugbystului stelist împuşcat la Revoluţie, a completat: „Preţul e corect, fiindcă Steaua e cea mai titrată echipă din fotbalul românesc, iar stadionul e încărcat de istorie. Dacă nu făceam turul stadionului şi muzeul, eram criticaţi că nu-l facem. Dacă l-am făcut, se spune că preţul e prea mare. Nu, preţul e corect. Suntem la început, dar sperăm ca în maximum cinci ani să atingem obiectivul propus şi să asigurăm o parte importantă din bugetul clubului”. CE SE PREGĂTEŞTE

Lenjerie de pat şi halate de baie în culorile Stelei Echipa de marketing a Stelei susţine că va lărgi constant gama de pro du se puse la dispoziţia fanilor, iar, pe de altă parte, se caută intens noi obiecte care pot fi expuse în muzeu. Celor 22 de magazine oficiale din 19 oraşe, cât există în prezent, li se vor adăga altele, urmând ca până la sfârşitul anului să se ajungă la un nu măr de 35 - 40 de magazine în toată ţara.

Pe lista cu produse promoţionale noi care vor apărea se află halate de baie, lenjerie de pat, zece noi modele de fulare, eşarfe de mici dimensiuni, pentru copii, şi o linie de haine casual, denumită „FCSB collection”, care va fi produsă în colaborare cu sponsorul Nike.

În muzeu vor fi expuse în curând trofeul câştigat de Steaua în turneul amical de la Milano, din vara anului 1986, şi tricoul purtat de Ladislau Bölöni în semifinala Cupei Campionilor Europeni cu Anderlecht Bruxelles.

COMPARAŢIE Paralele inegale

  1. Steaua - 50 de lei (12 euro)
  2. Arsenal Londra - 16,11 euro
  3. Manchester United - 12,65 euro
  4. FC Liverpool - 10,80 euro
  5. Real Madrid - 15 euro
  6. FC Barcelona - 17 euro
  7. Ajax Amsterdam - 10,50 euro
  8. AC Milan - 12 euro

Citiţi şi:

O istorie mare într-un muzeu mic

Steaua şi-a deschis muzeul